Within this study, by means of a
meta-analysis inquiry, it was aimed to synthesize the effects of gender,
marital status and branch variables on teachers' organizational commitment.
Specific criteria were used to comprehend which studies would be included in
the meta-analysis. These criteria refer to the studies conducted between
2017-2018, the field scanning studies with statistical data on gender, marital
status, and branch variables, the studies on the classification of
institu-tional commitment (emotional commitment, participation commitment, and
normative commitment) by Allen and Meyer (1990), the studies the samples of
which cover teachers, and the studies conducted in Turkey. In this study 23
studies have been included in the meta-analysis. With the aim of counting the
general effects, the following steps were taken: statistics of publication bias
was initially taken into consideration; a heterogeneity test was conducted;
experts’ views were noted and the analysis results were evaluated through
stable effect model and random effect model. Gender, one of the variables the
effect of which is inquired, was found out to bear small significance on the
institutional commitment of teachers sub-dimension emotional commitment
(ED=-0.114), sub-dimension participation commitment (ED=-0.072), sub-dimension
normative commitment (ED=-0.153), marital status emotional commitment
sub-dimension (ED=-0.111), participation sub-dimension (ED=-0.069), normative
commitment sub-dimension (ED=-0.109), branch emotional commitment sub-dimension
(ED=-0.197), participation sub-dimension (ED=-0.073), normative commitment
sub-dimension (ED=-0.202). The results of the study suggest that compared to
male teachers, female teachers feel more emotional commitment with respect to
the sub-dimensions of institutional commitment-emotional, participation, and normative
commitments regarding the gender, compared to single teachers, married teachers
bear more emotional commitment with respect to the sub-dimensions of
institutional commitment-emotional, participation, and normative commitments
regarding marital status, and compared to field teachers, class teachers
represent more emotional commitment with respect to the sub-dimensions of
institutional commitment-emotional, participation, and normative commitments
regarding the branch variable.
Bu
araştırmada cinsiyet, medeni durum ve branş değişkenlerinin, öğretmenlerin
örgütsel bağlılığı üzerindeki etkisinin meta-analiz yöntemiyle birleştirilmesi
amaçlanmıştır. Çalışmalardan hangilerinin meta analize dâhil edileceğine ilişkin
belirli ölçütler kullanılmıştır. Bu ölçütler şunlardır: 2009-2017 yılları
arasında yapılan çalışmalar olması; cinsiyet, medeni durum, branş
değişkenlerinin en az birisi üzerinde istatistiksel bulgu elde edilen tarama
çalışmalar olması, Allen ve Meyer (1990)’ in örgütsel bağlılık
sınıflandırmasını (duygusal bağlılık, devam bağlılığı ve normatif bağlılık)
dikkate alan çalışmalar olması, örneklem grubunun öğretmenlerden oluşması ve
Türkiye’de yapılan çalışmalar olmasıdır. Bu araştırmada 23 çalışma meta analize
dahil edilmiştir. Bütün araştırmalarda aynı değişkenler ele alınmadığı için
cinsiyet, medeni durum ve branş değişkenleri için meta analize dâhil eden
çalışma sayısı farklıdır. Genel etkinin hesaplanması için öncelikle yayın
yanlılığı istatistiğine bakılmış, heterojenlik testi yapılmış, uzman görüşüne
başvurulmuş ve sonuçlarına göre sabit etki modeli veya rastgele etkiler
modeline göre analiz sonuçları değerlendirilmiştir. Etkisi araştırılan
değişkenlerden cinsiyet [duygusal bağlılık alt boyutu için (ED=-0.114),
devam bağlılığı alt boyutu için (ED=-0.072), normatif bağlılık alt boyutu için
(ED=-0.153)], medeni durum [duygusal bağlılık alt boyutu için (ED=-0.111),
devam bağlılığı alt boyutu için (ED=-0.069), normatif bağlılık alt boyutu için
(ED=-0.109) ],branş [duygusal bağlılık alt boyutu için (ED=-0.197), devam bağlılığı alt
boyutu için (ED=-0.073), normatif bağlılık alt boyutu için (ED=-0.202)],
öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları üzerinde önemsiz düzeyde etkilidir.
Araştırmada cinsiyetin örgütsel bağlılığın duygusal bağlılık, devam bağlılığı
ve normatif bağlılık boyutlarında erkek öğretmenlerin kadın öğretmenlere göre
daha fazla duygusal bağlılık yaşadığı sonucuna, medeni durum değişkeninde
örgütsel bağlılığın duygusal bağlılık, devam bağlılığı ve normatif bağlılık
boyutlarında bekar öğretmenlerin evli öğretmenlere göre daha fazla duygusal
bağlılık yaşadığı sonucuna ve branş değişkeninde örgütsel bağlılığın duygusal
bağlılık, devam bağlılığı ve normatif bağlılık boyutlarında sınıf
öğretmenlerinin branş öğretmenlerine göre daha fazla duygusal bağlılık
sergilediği sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mayıs 2019 |
Kabul Tarihi | 18 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |