Bu çalışmanın amacı ortaokul düzeyinde öğrenim görmekte olan
öğrencilerin geometriye yönelik tutumlarını belirlemek için bir ölçeğin
geliştirilmesidir. Bu amaçla çalışma tarama modeline göre tasarlanmıştır.
Çalışma grubunun belirlenmesinde uygun/kazara örnekleme yöntemi ele alınmış ve
çalışma İzmir ilindeki bir devlet ortaokulunda gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya
bu ortaokulda öğrenim görmekte olan 640 ortaokul öğrencisi katılmıştır. Ölçeğin
faktör yapısının belirlenmesi için açımlayıcı faktör analizi ve ortaya konan
yapının sınanması amacıyla doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Madde
analizleri gerçekleştirilerek, iç tutarlılığın belirlenmesi için de Cronbach alfa
güvenirlik analizleri yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin
üç faktörden meydana geldiği belirlenmiştir. Bu faktörler; Olumlu tutumlar, Olumsuz
tutumlar ve Teknolojidir. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre ölçeğin
mükemmel derecede uyum sergilediği belirlenmiştir. Madde analizleri sonucunda
ise ölçekte yer alan maddelerin yeterince ayırt edici, yüksek geçerliğe sahip
ve aynı yapıyı ölçen maddeler oldukları ortaya konmuştur. Güvenirlik analizleri
ile ölçek ve ölçek alt faktörlerinin yeterince güvenilir oldukları tespit
edilmiştir. Sonuçta geliştirilen ölçeğin ortaokul öğrencilerinin geometriye
yönelik tutumlarının belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir
araç olduğu ortaya çıkmıştır.
The aim of
this study was to develop a scale to determine middle school students’
attitudes towards geometry. The study was designed as a screening model. The
study group was designed according to convenience sampling. Therefore, the
study was conducted in a middle school which is located in İzmir. 640 middle
school students who were studying at this school participated in this study. In
order to determine a factor structure of the scale, exploratory factor analysis
was used and to verify this structure confirmatory factor analysis was used.
Item analyses were performed. Cronbach alpha was also calculated to determine internal
consistency reliability. It was found that the scale has three sub-factors
according to exploratory factor analysis. These sub-factors are as follows: Positive
attitudes, Negative attitudes, and Technology. It was seen that the scale
showed perfect agreement according to confirmatory factor analysis. As a result
of the item analyses, it was revealed that the items in the scale were
sufficiently distinguishable, had high validity, and measured the same structure
with the scale. The reliability analyses showed that the scale and the scale’s sub-factors
were reliable. As a result, it was found that the scale which could be used in
order to determine middle school students’ attitudes towards geometry was a
valid and reliable instrument.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2019 |
Kabul Tarihi | 6 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |