Purpose: The aim of this research is to reveal the experiences of pre-service teachers about the use of non-linear digital storytelling as a teaching method.
Design/Methodology/Approach: Case study, one of the qualitative research methods, was used in this research. 11 pre-service teachers from the Department of Computer Education and Instructional Technology of a state university in the fall semester of the 2018-2019 academic year constitute the working group of the research. Pre-service teachers created non-linear digital stories in Designing and Using Material in Education Course for the seven weeks. Data collection tools are semi-structured interview forms developed by researchers and student reflections. The data were analyzed by content analysis method. Consensus among coders was calculated.
Findings: When the research data were analyzed, two themes, four categories and twenty-five codes emerged. In addition, frequencies expressing the number of students containing each code were determined. There are two categories in positive sides theme: Contributions and purposes. Under negative sides theme, there are also two categories as challenging steps and problems.
Highlights: The results of the research include the results of the pre-service teachers who stated that they learned new programs with this application, had difficulty in making videos, experienced technical problems but wanted to use in their professional life. Based on the results of the research, suggestions were made to practitioners and researchers.
Non-linear digital storytelling Pre-service teacher Teacher Training
Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının doğrusal olmayan dijital öykülemenin öğretim yöntemi olarak kullanılması hakkındaki deneyimlerinin ortaya çıkarılmasıdır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. 2018-2019 eğitim öğretim yılı güz döneminde bir devlet üniversitenin Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümünden 11 öğretmen adayı araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Öğretmen adayları Eğitimde Materyal Tasarımı ve Kullanımı dersinde yedi hafta boyunca doğrusal olmayan dijital öyküler oluşturmuşlardır. Veri toplama araçları araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ve öğrencilerden toplanan yansılardır. Veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Kodlayıcılar arası görüş birliği hesaplanmıştır. Araştırma verileri analiz edildiğinde 2 tema, 4 kategori ve 25 kod ortaya çıkmıştır. Ayrıca her bir kodu içeren öğrenci sayısını ifade eden frekanslar belirlenmiştir. Araştırmanın sonuçları arasında öğretmen adaylarının bu uygulama ile yeni programlar öğrendiklerini, öyküleri video haline getirirken zorlandıklarını, teknik sorunlar yaşadıklarını ancak meslek hayatlarında kullanmak istediklerini ifade ettikleri sonuçları yer almaktadır. Araştırma sonuçlardan yola çıkarak uygulayıcılara ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.
Doğrusal olmayan dijital öyküleme Öğretmen adayı Öğretmen yetiştirme
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mayıs 2021 |
Kabul Tarihi | 27 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |