Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Olmaktan Korktuğum Yerdesin: Genç ve Orta Yetişkin Öğretmenlerde Olumsuz Değerlendirilme Korkusu ve Mükemmeliyetçiliğin Dolaylı Utanmayı Yordama Gücü

Yıl 2020, , 1967 - 1976, 30.09.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.4108

Öz

Özellikle günümüzde birçok kişinin yaşadığı bir duygu olan dolaylı utanma, kısaca bireyin başka biri için yaşadığı utanma olarak tanımlanabilir. Birçok kişinin yaşadığı bir duygu olarak çok az araştırmaya konu olması bakımından araştırılması önemli bir kavramdır. Bu çalışmanın amacı genç ve orta yetişkin öğretmenlerde (N=262), olumsuz değerlendirilme korkusu ve mükemmeliyetçiliğin dolaylı utanmayı yordama gücünü incelemektir. Bu doğrultuda gerçekleştirilen çoklu regresyon analizi sonuçlarına göre mükemmeliyetçilik ve olumsuz değerlendirilme korkusu birlikte dolaylı utanmadaki değişikliğin %16‘sını anlamlı şekilde yordamaktadır. Beta katsayılarına bakıldığında her iki değişkenin de dolaylı utanmayı manidar şekilde yordamasına ek olarak olumsuz değerlendirilme korkusunun mükemmeliyetçiliğe göre dolaylı utanmanın daha önemli yordayıcısı olduğu görülmektedir (β=0,278, p<.05). Demografik değişkenler üzerinden yapılan t testi sonuçlarına göre genç ve orta yetişkinlerin dolaylı utanma düzeylerinde anlamlı bir farklılık olduğu ve bu farklılığın orta yetişkinlerin lehine olduğu, çocuk sahibi olma durumuna göre ise çocuk sahibi olan bireylerin çocuk sahibi olmayanlara göre anlamlı şekilde dolaylı utanma düzeylerinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bulgular literatür eşliğinde tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Alden, L. E., Teschuk, M. & Tee, K. (1992). Public self-awareness and with drawal from social interactions. Cognitive Therapy and Research, 16, 249-267.
  • Aydın, E., Ömür, Y. E. & Argon, T. (2014). Öğretmen adaylarının öz yeterlik algıları ile akademik alanda arzularını erteleme düzeylerine yönelik görüşleri. Eğitim Bilimleri Dergisi, 40, 1-12. Doi: 10.15285/EBD.2014409739
  • Bandura, A. & Walters, R. H. (1977). Social learning theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-hall.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. (24. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Müge Yukay Yüksel Bu kişi benim 0000-0002-7425-2716

Rabia Türkücü Bu kişi benim 0000-0002-3587-2146

İbrahim Albayrak Bu kişi benim 0000-0001-7545-8014

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2020
Kabul Tarihi 28 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Yukay Yüksel, M., Türkücü, R., & Albayrak, İ. (2020). Olmaktan Korktuğum Yerdesin: Genç ve Orta Yetişkin Öğretmenlerde Olumsuz Değerlendirilme Korkusu ve Mükemmeliyetçiliğin Dolaylı Utanmayı Yordama Gücü. Kastamonu Education Journal, 28(5), 1967-1976. https://doi.org/10.24106/kefdergi.4108

10037