BibTex RIS Kaynak Göster

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN PROBLEM KURMAYI ALGILAYIŞ BİÇİMLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2014, Cilt: 22 Sayı: 1, 203 - 214, 15.01.2014

Öz

Bu çalışma ile sınıf öğretmenlerinin problem kurma ile ilgili algılarının ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda öğretmenlere açık uçlu sorular yöneltilmiştir. Araştırmaya Mersin’deki ilköğretim okullarında görev yapan toplam 352 sınıf öğretmeni katılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara bakıldığında, öğretmenlerin problem kurma ile ilgili algılarının farklılıklar gösterdiği belirlenmiştir. Öğretmenlerin problem kurmaya yönelik olarak algılarının neler olduğuna bakıldığında, problem kurmanın özelliklerini, yararlarını, kullanım alanlarını ve matematiksel tanımlarını belirten ifadeler kullanmalarının yanı sıra, problem kurma ile ilgili metafor kullanmışlar ve problem kurmaya yönelik önerilerde de bulunmuşlardır. Bunun yanı sıra, problem çözme gibi problem kurma ile ilgili olmayan, ilgisiz matematiksel durumlar da kullanmışlardır. Öğretmenlerin bir kısmı ise, problem kurma ile ilgili herhangi bir açıklamada bulunmamışlardır.

Kaynakça

  • Adediwura A. A. ve Tayo, B. (2007). Perception of teachers’ knowledge, attitude and teaching skills as predictor of academic performance in Nigerian secondary schools. Educational Rese- arch and Review, 2 (7), 165-171.
  • Akay, H. ve Argün, Z. (2006). Problem kurma deneyimleri ve matematik öğretiminde açık- uçlu sorunların kullanımı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (1),129-146.
  • Arnon, S. & Reichel, N. (2007). Who is the ideal teacher? Am I? Similarity and difference in perception of students of education regarding the qualities of a good teacher and of their own qualities as teachers, Teachers and Teaching: Theory and Practice, 13 (5), 441-464.
  • Barlow, A. T. & Cates, J. M. (2006). The impact of problem posing on elementary teachers’ beli- efs about mathematics and mathematics teaching. School Science and Mathematics, 106 (2), 64-73.
  • Cankoy, O. & Darbaz, S. (2010). Problem kurma temelli problem çözme öğretiminin problemi anlama başarısına etkisi. Hacettepe University Education Faculty Journal, 38, 11-24.
  • English, L. D. (1997). The development of fifth-grade children’s problem posing abilities. Educa- tional Studies in Mathematics, 34, 183–217, 1997.
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2000). How to design and evaluate research in education. Fourth edition. MC Graw Hill Companies.
  • Gay, L. R., Mills, G. E. & Airasian, P. (2006). Educational research: Competencies for analysis and applications.(8th Ed.). New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Gonzales, N. A. (1998). A blueprint for problem posing. School Science and Mathematics,94(2), 78- 85.
  • Güveli, E., İpek, E. A., Atasoy, E.ve Güveli, H. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik kavramına yönelik metafor algıları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2),140-159.
  • Işık, C. (2011). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının kesirlerde çarpma ve bölmeye yönelik kurdukları problemlerin kavramsal analizi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 231-243.
  • Kılıç, Ç. (2011). İlköğretim matematik dersi (1-5 Sınıflar) öğretim programında yer alan problem kurma çalışmalarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (2), 54-65.
  • Korkmaz, E. ve Gür, H. (2006). Öğretmen adaylarının problem kurma becerilerinin belirlenmesi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8 (1),64-74.
  • Kratochvilova, J. (2010). The teacher’s conception of projet based teaching. The New Educational Review, 21(2), 31-41.
  • Lakoff, G ve Johnson, M. (2003). Metaphors we live by. Chicago: Chicago University.
  • Lin, P., L. (2004). Supporting teachers on designing problem-posing tasks as a tool of assessment to understand students’ mathematical learning. In (Eds.) Paper presented in Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, (pp.3-257-264).
  • MEB (2009). İlköğretim matematik dersi 1-5.sınıflar öğretim programı.. Ankara Devlet Kitapları Basımevi.
  • Nardone, C. F & Lee, R. G. (2010). Critical Inquiry Across the Disciplines: Strategies for Student- Generated Problem Posing, College Teaching, 59 (1), 13-22.
  • Miles, M. & Huberman, M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis (2 th Ed.).California: Sage Publications.
  • Nixon-Ponder, S. (1995). Using problem posing dialogue in adult literacy education. Teacher to teacher. Adult Learning, 7(2), 10-12.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Silver, E. A. (1994). On mathematical problem poisng. For the Learning of Mathematics, 14, 19-28.
  • Silver, E.A. (1997). Fostering creativity through instruction rich in mathematical problem solving and problem posing, ZDM, 29(3), 75-80.
  • Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Edu- cational Review, 57, 1-22.
  • Stoyanova, E. & Ellerton, N. F. (1996). A framework for research into students’ problem posing. In P. Clarkson (Ed.), Technology in Mathematics Education (518–525). Melbourne: Mathema- tics Education Research Group of Australasia.
  • Toluk- Uçar, Z. (2009). Developing pre-service teachers understanding of fractions through prob- lem posing. Teaching and Teacher Education, 25, 166-175.
  • Zaslavsky, O ve Shir, K. (2005). Students’ conceptions of a mathematical definition. Journal for Research in Mathematics Education, 36(4),317-346.

DETERMINATION OF PRIMARY TEACHERS’ PERCEPTION FORMS RELATED TO PROBLEM POSING

Yıl 2014, Cilt: 22 Sayı: 1, 203 - 214, 15.01.2014

Öz

In that study it was aimed to find out primary teachers’ perception forms related to problem posing. Data was obtained via open-ended questionnaire. Totally 352 primary teachers attended study who work primary schools in Mersin. The data obtained from the study indicated that primary teachers had different problem posing perceptions. Teachers’ perceptions about problem posing were about its characteristics, benefits, mathematical definition, way of using it as well as metaphor of problem posing and some suggestions. Furthermore, some of the participants declared perceptions related to problem solving and some irrelevant mathematical ideas. Some of the participants did not declare any perceptions about problem posing.

Kaynakça

  • Adediwura A. A. ve Tayo, B. (2007). Perception of teachers’ knowledge, attitude and teaching skills as predictor of academic performance in Nigerian secondary schools. Educational Rese- arch and Review, 2 (7), 165-171.
  • Akay, H. ve Argün, Z. (2006). Problem kurma deneyimleri ve matematik öğretiminde açık- uçlu sorunların kullanımı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (1),129-146.
  • Arnon, S. & Reichel, N. (2007). Who is the ideal teacher? Am I? Similarity and difference in perception of students of education regarding the qualities of a good teacher and of their own qualities as teachers, Teachers and Teaching: Theory and Practice, 13 (5), 441-464.
  • Barlow, A. T. & Cates, J. M. (2006). The impact of problem posing on elementary teachers’ beli- efs about mathematics and mathematics teaching. School Science and Mathematics, 106 (2), 64-73.
  • Cankoy, O. & Darbaz, S. (2010). Problem kurma temelli problem çözme öğretiminin problemi anlama başarısına etkisi. Hacettepe University Education Faculty Journal, 38, 11-24.
  • English, L. D. (1997). The development of fifth-grade children’s problem posing abilities. Educa- tional Studies in Mathematics, 34, 183–217, 1997.
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2000). How to design and evaluate research in education. Fourth edition. MC Graw Hill Companies.
  • Gay, L. R., Mills, G. E. & Airasian, P. (2006). Educational research: Competencies for analysis and applications.(8th Ed.). New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Gonzales, N. A. (1998). A blueprint for problem posing. School Science and Mathematics,94(2), 78- 85.
  • Güveli, E., İpek, E. A., Atasoy, E.ve Güveli, H. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik kavramına yönelik metafor algıları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2),140-159.
  • Işık, C. (2011). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının kesirlerde çarpma ve bölmeye yönelik kurdukları problemlerin kavramsal analizi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 231-243.
  • Kılıç, Ç. (2011). İlköğretim matematik dersi (1-5 Sınıflar) öğretim programında yer alan problem kurma çalışmalarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (2), 54-65.
  • Korkmaz, E. ve Gür, H. (2006). Öğretmen adaylarının problem kurma becerilerinin belirlenmesi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8 (1),64-74.
  • Kratochvilova, J. (2010). The teacher’s conception of projet based teaching. The New Educational Review, 21(2), 31-41.
  • Lakoff, G ve Johnson, M. (2003). Metaphors we live by. Chicago: Chicago University.
  • Lin, P., L. (2004). Supporting teachers on designing problem-posing tasks as a tool of assessment to understand students’ mathematical learning. In (Eds.) Paper presented in Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, (pp.3-257-264).
  • MEB (2009). İlköğretim matematik dersi 1-5.sınıflar öğretim programı.. Ankara Devlet Kitapları Basımevi.
  • Nardone, C. F & Lee, R. G. (2010). Critical Inquiry Across the Disciplines: Strategies for Student- Generated Problem Posing, College Teaching, 59 (1), 13-22.
  • Miles, M. & Huberman, M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis (2 th Ed.).California: Sage Publications.
  • Nixon-Ponder, S. (1995). Using problem posing dialogue in adult literacy education. Teacher to teacher. Adult Learning, 7(2), 10-12.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Silver, E. A. (1994). On mathematical problem poisng. For the Learning of Mathematics, 14, 19-28.
  • Silver, E.A. (1997). Fostering creativity through instruction rich in mathematical problem solving and problem posing, ZDM, 29(3), 75-80.
  • Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Edu- cational Review, 57, 1-22.
  • Stoyanova, E. & Ellerton, N. F. (1996). A framework for research into students’ problem posing. In P. Clarkson (Ed.), Technology in Mathematics Education (518–525). Melbourne: Mathema- tics Education Research Group of Australasia.
  • Toluk- Uçar, Z. (2009). Developing pre-service teachers understanding of fractions through prob- lem posing. Teaching and Teacher Education, 25, 166-175.
  • Zaslavsky, O ve Shir, K. (2005). Students’ conceptions of a mathematical definition. Journal for Research in Mathematics Education, 36(4),317-346.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA43KN77BF
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Çiğdem Kılıç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kılıç, Ç. (2014). DETERMINATION OF PRIMARY TEACHERS’ PERCEPTION FORMS RELATED TO PROBLEM POSING. Kastamonu Education Journal, 22(1), 203-214.

10037