BibTex RIS Kaynak Göster

“OKUL ÖNCESİ DÖNEMDEKİ ÇOCUKLARIN YAZMAYA HAZIRLIK BECERİLERİNİ DEĞERLENDİRME KONTROL LİSTESİ”NİN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Yıl 2013, Cilt: 21 Sayı: 3, 1163 - 1176, 15.07.2016

Öz

Çalışmanın amacı “Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Yazmaya Hazırlık Becerilerini Değerlendirme Kontrol Listesi”nin geçerlik ve güvenirlik çalışmalarını yapmaktır. İlgili literatür taranarak oluşturan kontrol listesinin kapsam geçerliği için uzman görüşüne başvurulmuştur. Kontrol listesinin güvenirlik çalışması için test tekrar test güvenirliği ve bağımsız puanlayıcılar arasındaki tutarlılığa bakılmıştır. Test tekrar test güvenirliği için anasınıfına devam eden 36 çocuk 15 gün ara ile iki kez değerlendirilmiş ve iki ölçüm arasındaki korelâsyona bakılmıştır. İki ölçüm arasındaki korelasyonun (.90) oldukça yüksek olduğu saptanmıştır. Bağımsız puanlayıcılar arasındaki tutarlılığı ölçmek için 7 uzman, anasınıfına devam eden 55 çocuğun yazmaya hazırlık becerilerini kontrol listesini kullanarak değerlendirmiştir. Bağımsız puanlayıcıların değerlendirmeleri her madde için ayrı ayrı incelenmiştir. Puanlayıcılar arası güvenirlik katsayıları genel olarak incelendiğinde, uzmanlar arasındaki en düşük korelasyonun .32; en yüksek korelasyonun ise 1.00 olduğu görülmektedir. Bu bulgulara dayalı olarak “Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Yazmaya Hazırlık Becerilerini Değerlendirme Kontrol Listesi”nin okul öncesi dönemdeki çocukların yazmaya hazırlık becerilerini değerlendirmek amacıyla bir ölçme aracı olarak kullanılabileceği ortaya konulmuştur.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2008). Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. (7. baskı) Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Beaty, J. J. (2009). 50 Early Childhood Literacy Strategies. (2th ed.). New Jersey:Pearson Education Prentice Hall, Inc.
  • Beaty, J.J., and Bratt, L. (2007). Early Literacy in Preschool and Kindergarten A Multicultural Perspective. (2 th ed.). New Jersey: Pearson Education Inc.
  • Benbow, M.; Hanft, B.; Marsh, D. (1992). Handwriting in the classroom: Improving written com- munication. In Charlotte Royeen (Ed.) AOTA self- study series: Clasroom applications for school-based practice (pp. 6-60). Rocville, MD: American Occupational Threapy Association.
  • Büyüköztürk, Ş., Bökeoğlu, Ö. Ç., Köklü, N. (2008). Sosyal bilimler için istatistik.(3. baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Calp, M. (2003). İlkokuma Yazma Öğretimi. (2. baskı) Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Cook, K.L. (1992). The effect of an intervention program on writing readiness as measured by the develomental test of visual motor integration.Unpublished master thesis, Texas Women’s University, Texas.
  • Çelenk, S. (2007). İlkokuma Yazma Programı ve Öğretimi. (6. baskı) Ankara: Maya Akademi.
  • Duran, E. (2009). Bitişik eğik yazı öğretimi çalışmalarının çeşitli değişkenler açısından in- celenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara
  • Easterly, G. (2002). Examining relations between construtive play and language in preschool children. Unpublished doctoral thesis, The Florida State University. USA.
  • Eliason, C., and Jenkins, L. (2003). A Practical Guide to Early Childhood Curriculum. (7th ed.) . New Jersey: Merril Prentice Hall.
  • Ercan, İ., Kan, İ. (2004). Ölçeklerde güvenirlik ve geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 30 (3) 211-216,
  • Ferah, A. (2007). Türkçe İlkokuma-Yazmayı Öğrenme: Türkçe Okuyup Yazmak İçin. (3. bas- kı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Fletcher, E. B. (1997). The relationship between visual – motor development and handwriting in kindergarten children. Unpublished master thesis, Bufallo University: USA.
  • Fogo, L. J. (2008). Writing in preschool. Unpublished doctoral thesis, Purdue University, Indiana.
  • Güneş, F. (2007). Ses Temelli Cümle Yöntemi ve Zihinsel Yapılandırma. (1. baskı).Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Havens M. C. (2002). Emergent writing in precshool. Unpublished doctoral thesis, The State University of New Jersey, New Jersey.
  • Jinchul. J., (2004). Analysis of the factors and the roles of hrd ın organizational learning styles as identified by key informants at selected corporations in the republic of korea. Unpublis- hed doctoral thesis, Texas A&M University: USA
  • Marr, D., Windsor, M. M., and Cermak, S. (2001). Handwriting readiness: locatives and vi- suomotor skills in the kindergarten year. Early Childhood Research Practice,3 (1), 1- 17.
  • Mccallum, Robert C., Keith F. Widaman, Shaobo Zhang and Sehee H.. (1999). Sample size in factor analysis. Psychological Methods, 4(1), 84-99.
  • MEB (2005) İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. T.C.Milli Eğitim Ba- kanlığı Ankara: Devlet Kitapları Basımevi.
  • MEB (2006) 36-72 aylık çocuklar için okul öncesi eğitim programı. T.C. Milli Eğitim Bakan- lığı Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Üstün, E. (2007). Okul Öncesi Çocuklarının Okuma Yazma Becerilerinin Gelişimi. İstanbul: Morpa Yayıncılık.
  • Yangın, B. (2007). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki altı yaş çocuklarının yazmayı öğren- meye hazır bulunuşluk durumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 294 – 305.
  • Yurdugül, H. (2005, 28- 30 Eylül). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerlikle- ri için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması., XIV Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulmuş bildiri. Pamukkale Üniversitesi Denizli

VALIDITY AND RELIABILITY STUDY OF THE “CONTROL LIST FOR THE EVALUATION OF THE WRITING READINESS SKILLS OF PRE-SCHOOL CHILDREN”

Yıl 2013, Cilt: 21 Sayı: 3, 1163 - 1176, 15.07.2016

Öz

The aim of the study is to carry out the validity and reliability study of the “Control List for the Evaluation of the Writing Readiness Skills of Pre-school Children”. For the content validity of the control list which was formed by reviewing the relevant literature, expert opinions were referenced. For the reliability of the control list, test-retest reliability and the consistency among independent graders were taken into consideration. For test-retest reliability, 36 kindergarten children were tested twice with a gap of 15 days and the correlation between two measurements was taken into consideration. The correlation between two measurements (.90) was found substantially high. To measure the consistency among the independent graders, 7 experts evaluated the writing readiness skills of the 55 kindergarten children using thecontrol list. The measurements of the independent graders were examined separately for each item. When the reliability co-efficient among the graderswere generally analyzed, it was observed that the minimum correlation among experts was 0.32; and the maximum correlation was 1.00. Depending on these findings, it was revealed that the “Control List for the Evaluation of the Writing Readiness Skills of Pre-school Children” has been a useful measurement tool and might be used in order to evaluate the writing readiness skills of the pre-school children.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2008). Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. (7. baskı) Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Beaty, J. J. (2009). 50 Early Childhood Literacy Strategies. (2th ed.). New Jersey:Pearson Education Prentice Hall, Inc.
  • Beaty, J.J., and Bratt, L. (2007). Early Literacy in Preschool and Kindergarten A Multicultural Perspective. (2 th ed.). New Jersey: Pearson Education Inc.
  • Benbow, M.; Hanft, B.; Marsh, D. (1992). Handwriting in the classroom: Improving written com- munication. In Charlotte Royeen (Ed.) AOTA self- study series: Clasroom applications for school-based practice (pp. 6-60). Rocville, MD: American Occupational Threapy Association.
  • Büyüköztürk, Ş., Bökeoğlu, Ö. Ç., Köklü, N. (2008). Sosyal bilimler için istatistik.(3. baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Calp, M. (2003). İlkokuma Yazma Öğretimi. (2. baskı) Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Cook, K.L. (1992). The effect of an intervention program on writing readiness as measured by the develomental test of visual motor integration.Unpublished master thesis, Texas Women’s University, Texas.
  • Çelenk, S. (2007). İlkokuma Yazma Programı ve Öğretimi. (6. baskı) Ankara: Maya Akademi.
  • Duran, E. (2009). Bitişik eğik yazı öğretimi çalışmalarının çeşitli değişkenler açısından in- celenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara
  • Easterly, G. (2002). Examining relations between construtive play and language in preschool children. Unpublished doctoral thesis, The Florida State University. USA.
  • Eliason, C., and Jenkins, L. (2003). A Practical Guide to Early Childhood Curriculum. (7th ed.) . New Jersey: Merril Prentice Hall.
  • Ercan, İ., Kan, İ. (2004). Ölçeklerde güvenirlik ve geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 30 (3) 211-216,
  • Ferah, A. (2007). Türkçe İlkokuma-Yazmayı Öğrenme: Türkçe Okuyup Yazmak İçin. (3. bas- kı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Fletcher, E. B. (1997). The relationship between visual – motor development and handwriting in kindergarten children. Unpublished master thesis, Bufallo University: USA.
  • Fogo, L. J. (2008). Writing in preschool. Unpublished doctoral thesis, Purdue University, Indiana.
  • Güneş, F. (2007). Ses Temelli Cümle Yöntemi ve Zihinsel Yapılandırma. (1. baskı).Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Havens M. C. (2002). Emergent writing in precshool. Unpublished doctoral thesis, The State University of New Jersey, New Jersey.
  • Jinchul. J., (2004). Analysis of the factors and the roles of hrd ın organizational learning styles as identified by key informants at selected corporations in the republic of korea. Unpublis- hed doctoral thesis, Texas A&M University: USA
  • Marr, D., Windsor, M. M., and Cermak, S. (2001). Handwriting readiness: locatives and vi- suomotor skills in the kindergarten year. Early Childhood Research Practice,3 (1), 1- 17.
  • Mccallum, Robert C., Keith F. Widaman, Shaobo Zhang and Sehee H.. (1999). Sample size in factor analysis. Psychological Methods, 4(1), 84-99.
  • MEB (2005) İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. T.C.Milli Eğitim Ba- kanlığı Ankara: Devlet Kitapları Basımevi.
  • MEB (2006) 36-72 aylık çocuklar için okul öncesi eğitim programı. T.C. Milli Eğitim Bakan- lığı Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Üstün, E. (2007). Okul Öncesi Çocuklarının Okuma Yazma Becerilerinin Gelişimi. İstanbul: Morpa Yayıncılık.
  • Yangın, B. (2007). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki altı yaş çocuklarının yazmayı öğren- meye hazır bulunuşluk durumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 294 – 305.
  • Yurdugül, H. (2005, 28- 30 Eylül). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerlikle- ri için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması., XIV Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulmuş bildiri. Pamukkale Üniversitesi Denizli
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA43SH95ZR
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Özlem Şimşek Bu kişi benim

Fatma Alisinanoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 21 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Şimşek, Ö., & Alisinanoğlu, F. (2016). VALIDITY AND RELIABILITY STUDY OF THE “CONTROL LIST FOR THE EVALUATION OF THE WRITING READINESS SKILLS OF PRE-SCHOOL CHILDREN”. Kastamonu Education Journal, 21(3), 1163-1176.