The aim of this study is to investigate the high school teachers’ perceptions on diversity management in terms of some variables. The study is in survey model. The population consists of 1088 teachers working in Anatolian High School in the city center of Diyarbakır and 464 teachers who were choosen with stratified sampling method consists of the sample of the study. Data of the study is collected with “Diversity Management” scale. It is found that high school teachers’ perceptions on diversity management is good. Also teachers’ perceptions on approaches to diversity management and managerial practices do not significantly differ in terms of gender, current school service time, syndicate, marital status, geographical location, age and settlement. However teachers’ perceptions on managerial practices differ significantly in terms of the number of the teachers at school. Based on the findigs of the study some suggestions are proposed. Among them; considering the teachers’ diversity while employing them, creating a free environment to reflect ideas on diversity
Bu araştırmada, ortaöğretim kurumlarında görevli öğretmenlerin farklılıkların yönetimine
ilişkin algılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama
modeliyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini Diyarbakır ili genelindeki Anadolu
liselerinde görevli 1088 öğretmen; örneklemini ise tabakalı örnekleme yöntemi ile belirlenen
464 öğretmen oluşturmuştur. Araştırma verileri “farklılıkların yönetimi” ölçeğiyle toplanmıştır.
Araştırmada, ortaöğretim kurumlarında görevli öğretmenlerin farklılıkların yönetimine ilişkin
algılarının iyi düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanısıra, öğretmenlerin farklılıklara
yönelik yaklaşımlar ile yönetsel uygulamalara ilişkin algılarının cinsiyet, okulda çalışma
süresi, sendika üyeliği, medeni durum, coğrafi bölge, yaş ve okulun yerleşim yeri değişkenlerine
göre anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı da görülmüştür. Araştırmada elde edilen sonuçlar
doğrultusunda öneriler geliştirilmiştir. Bu önerilerden bazıları şunlardır: Görevlendirmelerde
öğretmenlerin farklıklarının dikkate alınması, farklılıklarla ilgili düşüncelerin rahat bir şekilde
dile getirilebileceği ortamların oluşturulması.
Farklılık farklılıkların yönetimi öğretmenler ortaöğretim kurumları
Diğer ID | JA42TG34BZ |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 24 Sayı: 1 |