In the study, it is aimed to investigate the relationship between five-six-year-old children’s
cognitive styles and social competence, aggression-anger and anxiety-introversion behaviors.
The study is designed as a relational screening study which is one of the quantitative methods.
The study group included 148 five to six years old pupils in a preschool in Kırklareli. In this
study, Kansas Reflection-Impulsivity Scale for Preschoolers (KRISP), Social Competence
and Behavior Evaluation Scale-30 (SCBE-30) and Personal Knowledge Form were used.
The data were analysed using SPSS 20 package program and through Kruskal Wallis H Test,
Chi Square Analysis. As a result of the study, there was a statistically significant relationship
between children’s cognitive styles and their social competence while there was no significant
relationship between aggression and anxiety-introversion.
Cognitive style preschool period social competence behavior problems.
Araştırmada, beş-altı yaş çocuklarının bilişsel stilleri ile sosyal yetkinlik, saldırganlıkkızgınlık
ve anksiyete-içe dönüklük davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırma nicel modelde ilişkisel tarama deseninde tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu, Kırklareli’nde okul öncesi eğitime devam eden beş-altı grubu toplam 148 çocuk
oluşturmuştur. Bu araştırmada verileri toplamak için Kansas Okul Öncesi Dönemdeki
Çocuklar İçin Düşüncelilik İçtepisellik Ölçeği, Sosyal Yetkinlik ve Davranış Değerlendirme
Ölçeği-SYDD ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 20 paket programı
kullanılarak Kruskal Wallis H Testi, Ki,Kare analizi yoluyla analiz edilmiştir. Araştırmanın
sonucunda, çocukların bilişsel stilleri ile sosyal yetkinlikleri arasında anlamlı ilişki bulunurken,
saldırganlık ve anksiyete-içe dönüklük arasında anlamlı ilişki bulunmamıştır.
Bilişsel stil okul öncesi eğitim sosyal yetkinlik davranış sorunları
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2016 |
Kabul Tarihi | 6 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 24 Sayı: 5 |