The value of patriotism is significant in terms of providing the continuity and order of
social life. Preschool teachers play an important role in children’s personality development and
this study aims to investigate the prospective preschool teachers’ opinions about the value of
patriotism. In particular, this study presents preschool teacher candidates’ opinions about the
value of patriotism, the expectations from a patriotic person, the reasons for being a patriot,
the effective factors in the acquisition of the value of patriotism and the role of preschool
teachers in raising patriotic individuals. The data was collected through semi-structured
interviews conducted with the 4th grade prospective preschool teachers studying at the Faculty of Education, Kastamonu University in the 2015-2016 academic year. The data was analysed
through descriptive analysis. The findings show that the teacher candidates described patriotism
as loving and protecting ones’ country. The expectations from a patriotic person were listed as
loving, protecting and supporting one’s country. The teacher candidates also listed the reasons
for being a patriot as protecting our country and our nation, living in unity and providing
the social continuity. According to the prospective preschool teachers, the effective factors in
the acquisition of the value of patriotism were family, school, environment and other social
categories. The role of preschool teachers in raising patriotic individuals was described as
their specific position in introducing the value of patriotism and laying the base for this value.
Vatanseverlik değeri, toplumsal hayatın sürekliliğini ve düzenini sağlaması bakımından
önemlidir. Bu nedenle bu araştırmada, gelecekte çocukların kişilik gelişiminde önemli rolü
olan okul öncesi öğretmen adaylarının vatanseverlik değerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi
amaçlanmaktadır. Araştırmada öğretmen adaylarının vatanseverlik kavramı, vatansever bir
bireyden beklentileri, neden vatansever olmak gerektiği, bireylerin vatanseverlik değerini
kazanmasında etkili olan faktörleri ve vatansever bireyler yetiştirmede okul öncesi öğretmen
adaylarının rolüne ilişkin görüşleri ortaya konulmaktadır. Araştırmada veriler 2015-2016
eğitim-öğretim döneminde Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi eğitim- öğretimine devam
eden okul öncesi 4. sınıf öğretmen adaylarına yarı yapılandırılış görüşme formu uygulanarak
elde edilmiştir. Elde edilen bu veriler betimsel analiz yoluyla çözümlenmiştir. Buna göre
öğretmen adayları vatanseverliği en fazla vatanı sevmek ve korumak olarak ifade etmektedirler.
Vatansever bir bireyden beklentilerini en fazla vatanını sevmesi/koruması/sahip çıkması olarak
belirtmişlerdir. Öğretmen adaylarının vatansever olma nedenlerini en fazla sırasıyla ülkemizi
ve milletimizi korumak, birlik ve beraberlik içinde yaşamak ve toplumsal devamlılığı sağlamak
olarak düşünmektedirler. Okul öncesi öğretmen adaylarına göre bireylerin vatanseverlik
değerini kazanmasında etkili olan faktörler aile, okul, çevre ve diğer kategorilerine ait
görüşlerdir. Vatansever bireyler yetiştirmede okul öncesi öğretmen adaylarının rolünü en
fazla sırasıyla vatanseverlik değerini kazandırması ve bu değerin temelini okul öncesi
öğretmenlerinin atması ile ilişkilendirdikleri görülmektedir.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2016 |
Kabul Tarihi | 22 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 24 Sayı: 5 |