The aim of
the research is to develop a measurement tool with a high level of validity and
reliability to determine the hopes and goals for STEM education of the
students. This is a methodological validity and reliability study in which the
Turkish version of the Hopes and Goals Survey for STEM Education developed by
Douglas and Strobel and consisting of 19 items is adapted. The sampling of this
research consisted of 873 students from 5-8 grades of 12 different secondary
schools. Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis
(CFA) were conducted to test the factor structure of the measurement tool and
the suitability of this structure. Both EFA and CFA results show that the
adapted survey can be established on four factors. These results were tested
using different methods. Furthermore, according to the CFA analysis, fit
indices show that the measurement tool confirms the factors. It was determined
that the reliability coefficients of data obtained from two different sample
groups were acceptable. The sub-factors of the survey are "hope for
learning at school and hope for job satisfaction", "attitude towards
science", "attitude towards engineering" and "attitude towards
mathematics". The results of this study show that the survey is suitable
in terms of reliability and validity, and that it can be used especially at the
secondary school level.
Çalışmanın
amacı, ortaokul öğrencilerinin STEM eğitimine yönelik umut ve hedeflerini
belirlemek amacıyla geçerlik ve güvenirlik düzeyi yüksek bir ölçme aracı
geliştirmektir. Araştırma, Douglas ve Strobel tarafından geliştirilen ve 19 maddeden
oluşan STEM Eğitimine Yönelik Umut ve Hedefler isimli ölçeğin Türkçeye
uyarlamasının yapıldığı metodolojik geçerlik ve güvenirlik çalışmasıdır.
Araştırmanın örnekleminde, 12 farklı ortaokulun 5-8. sınıflarında öğrenim gören
toplam 873 öğrenci yer almıştır. Ölçme aracının faktör yapısını ve bu yapının
uygunluğunu test etmek için Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı
Faktör Analizi (DFA) yapılmıştır. Hem AFA hem de DFA sonuçları, uyarlanan
ölçeğin dört faktör üzerine kurulabileceğini göstermektedir. Farklı yöntemler
kullanılarak bu sonuçlar test edilmiştir. Ayrıca DFA analizine göre uyum
indeksleri, ölçme aracının faktörleri doğruladığını göstermektedir. İki farklı
örneklem grubundan elde edilen verilerin güvenirlik katsayılarının kabul
edilebilir düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin alt faktörleri “okulda
öğrenme umudu ve iş doyumu umudu”, “fene yönelik tutum”, “mühendisliğe yönelik
tutum” ve “matematiğe yönelik tutum” şeklindedir. Bu çalışmanın sonuçları
ölçeğin güvenirlik ve geçerlik yönünden uygun olduğunu ve özellikle ortaokul
düzeyinde kullanılabileceğini göstermektedir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mayıs 2019 |
Kabul Tarihi | 27 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 27 Sayı: 3 |