BibTex RIS Kaynak Göster

A STUDY ON THE PRIMARY SCHOOL SECONDARY LEVEL STUDENTS’ SELF-EFFICACY PERCEPTION OF THEIR COMPUTER COMPETENCE

Yıl 2010, Cilt: 18 Sayı: 3, 775 - 788, 01.09.2010

Öz

The purpose of the present study is to evaluate the primary school secondary level students’ self-efficacy perception of their computer competence in relation to their computer usage frequency. The present study was carried out in 2006-2007 school year based on a pretest, post-test and control group design. The sampling of the study consists of 270 primary school students attending Nazım Akcan Primary School and the participants were assigned to six groups one control and one experimental group from each of the 6th, 7th and 8th grades . Experimental group made use of the computer laboratory in the school 30 hours more than the control groups throughout a school year. In order to collect data, “Computer Self-efficacy Scale” was used 1 . Descriptive statistics, t-test and one way ANOVA were used to evaluate the data. The Cronbach alfa reliability coefficient of the scale was found to be α=.81. Depending on the computer usage frequency, the computer self-efficacy perception scores of the sixth and seventh grade students significantly enhanced. Moreover, pre-test and post-test scores of the students did not vary significantly according to gender, age, and income level.

Kaynakça

  • 1. Ekici, G. (2004). Öğretim kademelerine göre öğretmenlerin bilgisayar destekli öğretim uygulamasına yönelik tutumlarının ve bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algılarının değerlendirilmesi. Ankara: Orta Öğretimde Yeniden Yapılanma Sempozyumu, 20–22 Aralık 2004. Milli Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • 2. Ertmer, P.A., Evenbeck, E.,Cenramo, K. S. & Lehman, J. D. (1994). Enhancing selfefficacy for computer technologies through the use of positive classroom experiences. Educational Technology Research and Development, 42(3), 45.
  • 3. Bandura, A. (1997). Self-Efficacy:The Exercise of Control. NY:W.H. Freeman and Company.
  • 4. Aşkar, P. & Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 21, 1–8.
  • 5. Wood, R. E. & Bandura, A. (1989). Effect of perceived controllability and performance standards on self-regulation of complex decision-making. Journal of Personality and Social Psychology, 56 (5), 805-814.
  • 6. Karsten, R. & Roth, M. R. (1998). The relationship of computer experience and computer self-efficacy to performance in introductory computer literacy course. Journal of Research on Technology Education, 31(1), 14-24.
  • 7. Compeau, D. R. & Higgins, C. A. (1995). Computer self-efficacy: development of a measure and initial test. MIS Quarterly, 19 (2): 189-211.
  • 8. Burkhardt, M. E. & Brass, D. J. (1990). Changing patterns or patterns of change: The effects of a change in technology on social network structure and power. Administrative Science Quarterly, 35, 104-127.
  • 9. Langford, M. & Reeves, T. E. (1998). The relationship between computer self-efficacy and personal characteristics of the beginning information systems student. Journal of Computer Information Systems, 38 (4), 41-45.
  • 10. Gökçearslan, Ş & Seferoğlu,S. S. (2006). Öğrencilerin evde bilgisayar kullanımına ilişkin bir çalışma. Denizli: Pamukkale Üniversitesi: XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 28-30 Eylül 2005.
  • 11. Ekici, G. & Uzun, N. (2007). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin bilgisayara yönelik tutumlarının ve bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algılarının cinsiyet ve sınıf değişkenlerine göre incelenmesi. I. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu 16-18 Mayıs 2007. 750-763. Çanakkale: Çanakkale Onsekizmart Üniversitesi.
  • 12. Işıksal, M. & Aşkar, P. (2003). İlköğretim öğrencileri için matematik ve bilgisayar öz-yeterlik algısı ölçekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25, 109-118.
  • 13. Kutluca, T. (2009). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayara ilişkin öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Çağdaş Eğitim, 34 (360):22-30.
  • 14. Orhan, F. & Akkoyunlu, B. (2004). İlköğretim öğrencilerinin internet kullanımları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 107-116.
  • 15. Saraçoğlu, A. S., Serin, O. & Serin, U. (2002). İlköğretim okullarındaki öğrencilerin bilgisayara yönelik tutumlarını etkileyen faktörler. Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14.
  • 16. Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (5. Baskı). Ankara: Cantekin Matbaası.
  • 17. Torkzadeh, G. & Koufteros, X. (1993). Computer user training and attitudes: A study of business undergraduates. Behavior & information Technology, 12 (5), 284-292.
  • 18. Torkzadeh, G. & Dyke, T. P. V. (2000). Effects of training on internet self-efficacy and computer user attitudes. Computers in Human Behavior, 18 (2002), 479-494.
  • 19. Whitely, B. (1997). Gender differences in computer related attitudes and behaviour. A meta analysis. Computer in Human Behaviour, 13 (1), 1-22.
  • 20. Betz, N. E. & Hackett, G. (1981). The relationship of career-related self-efficacy expectations to perceived career options in college women and men. Journal of Counseling Psychology, 28, 399-410.
  • 21. Cassidy, S. & Eachus, P. (2001). Developing the computer self-efficacy scale: investigating the relationship between CSE, gender and experience with computers. İnternetten
  • 13 kasım 2004 tarihinde elde edilmiştir. www.chssc.salford.ac.uk/ healtsci/selfeff/selfeff. htm.
  • 22. Durndell, A; Haag, Z., & Laithwaite, H. (2000). Computer self-efficacy and gender: a cross cultural study of Scotland and Romania. Personality and Individual Differences. 28 (2000). 1037-1044.
  • 23. Miura, I. T. (1987). The relationship of computer self-efficacy expectations to computer interest and course enrollment in college. Sex Roles, 16 (5/6): 303-311.
  • 24. Vekiri, I. & Chronaki, A. (2008).Gender issues in technology use: Perceived social support, computer self-efficacy and value beliefs, and computer use beyond school. Computers & Education 51 (2008) 1392-1404
  • 25. Mumtaz, S. (2001). Children’s enjoyment and perception of computer use in the home and the school. Computers and Education, 36(4), 347-362.
  • 26. Nelson, L. J., & Cooper, J. (1997). Gender differences in children’s reactions to success and failure with computers. Computers in Human Behavior, 13(2), 247–267.
  • 27. Becker, H. J. (2000). Who’s wired and who’s not: Children’s access to and use of computer technology. The Future of Children, 10(2), 44–75.
  • 28. Shashaani, L. (1994). Socioeconomic status, parents’ sex role stereotypes, and the gender gap in computing. Journal of Research on Computing in Education, 26 (4), 433–451.
  • 29. Spera, C. (2005). A review of the relationship among parenting practices, parenting styles, and adolescent school achievement. Educational Psychology Review, 17 (2), 125–145.
  • 30. Todman, J. & Dick, G. (1993). Primary children and teachers’ attitudes to computers. Computers and Education, 20 (2), 199–203.

İLKÖĞRETİM İKİNCİ KADEME ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYAR ÖZ-YETERLİK ALGILARI ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA

Yıl 2010, Cilt: 18 Sayı: 3, 775 - 788, 01.09.2010

Öz

Bu çalışmanın amacı, İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin bilgisayar öz-yeterlik algılarını bilgisayar kullanma sıklığına bağlı olarak değerlendirmektir. Çalışma 2006-2007 eğitim-öğretim yılında, öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desene dayalı olarak yürütülmüş, çalışmaya Ankara İli Altındağ İlçesinde yer alan Nazım Akcan İlköğretim Okulu’nda öğrenim gören 270 öğrenci 6 grup olarak örnekleme 6, 7, 8. sınıflardan birer kontrol ve birer deney dahil edilmiştir. Deney grupları, bir öğretim yılı boyunca okuldaki bilgisayar laboratuvarlarından kontrol gruplarından 30 saat fazla öğle araları faydalandırılmıştır. Veri toplamak amacıyla “Bilgisayarla İlgili Öz-Yeterlik Algı Ölçeği” kullanılmıştır 1 . Verilerin değerlendirilmesinde betimsel istatistikler, t-testi ve tek yönlü varyans analizi ANOVA kullanılmıştır. Ölçeğin Cronbach alfa güvenirlik katsayısı α=.81 bulunmuştur. Çalışma sonunda, bilgisayar kullanma sıklığına bağlı olarak 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin öz-yeterlik algı puanları anlamlı düzeyde artmıştır. Öğrencilerin öntest ve sontest puanları ise cinsiyete, yaşa ve gelir düzeyine göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir.

Kaynakça

  • 1. Ekici, G. (2004). Öğretim kademelerine göre öğretmenlerin bilgisayar destekli öğretim uygulamasına yönelik tutumlarının ve bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algılarının değerlendirilmesi. Ankara: Orta Öğretimde Yeniden Yapılanma Sempozyumu, 20–22 Aralık 2004. Milli Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • 2. Ertmer, P.A., Evenbeck, E.,Cenramo, K. S. & Lehman, J. D. (1994). Enhancing selfefficacy for computer technologies through the use of positive classroom experiences. Educational Technology Research and Development, 42(3), 45.
  • 3. Bandura, A. (1997). Self-Efficacy:The Exercise of Control. NY:W.H. Freeman and Company.
  • 4. Aşkar, P. & Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 21, 1–8.
  • 5. Wood, R. E. & Bandura, A. (1989). Effect of perceived controllability and performance standards on self-regulation of complex decision-making. Journal of Personality and Social Psychology, 56 (5), 805-814.
  • 6. Karsten, R. & Roth, M. R. (1998). The relationship of computer experience and computer self-efficacy to performance in introductory computer literacy course. Journal of Research on Technology Education, 31(1), 14-24.
  • 7. Compeau, D. R. & Higgins, C. A. (1995). Computer self-efficacy: development of a measure and initial test. MIS Quarterly, 19 (2): 189-211.
  • 8. Burkhardt, M. E. & Brass, D. J. (1990). Changing patterns or patterns of change: The effects of a change in technology on social network structure and power. Administrative Science Quarterly, 35, 104-127.
  • 9. Langford, M. & Reeves, T. E. (1998). The relationship between computer self-efficacy and personal characteristics of the beginning information systems student. Journal of Computer Information Systems, 38 (4), 41-45.
  • 10. Gökçearslan, Ş & Seferoğlu,S. S. (2006). Öğrencilerin evde bilgisayar kullanımına ilişkin bir çalışma. Denizli: Pamukkale Üniversitesi: XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 28-30 Eylül 2005.
  • 11. Ekici, G. & Uzun, N. (2007). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin bilgisayara yönelik tutumlarının ve bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algılarının cinsiyet ve sınıf değişkenlerine göre incelenmesi. I. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu 16-18 Mayıs 2007. 750-763. Çanakkale: Çanakkale Onsekizmart Üniversitesi.
  • 12. Işıksal, M. & Aşkar, P. (2003). İlköğretim öğrencileri için matematik ve bilgisayar öz-yeterlik algısı ölçekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25, 109-118.
  • 13. Kutluca, T. (2009). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayara ilişkin öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Çağdaş Eğitim, 34 (360):22-30.
  • 14. Orhan, F. & Akkoyunlu, B. (2004). İlköğretim öğrencilerinin internet kullanımları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 107-116.
  • 15. Saraçoğlu, A. S., Serin, O. & Serin, U. (2002). İlköğretim okullarındaki öğrencilerin bilgisayara yönelik tutumlarını etkileyen faktörler. Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14.
  • 16. Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (5. Baskı). Ankara: Cantekin Matbaası.
  • 17. Torkzadeh, G. & Koufteros, X. (1993). Computer user training and attitudes: A study of business undergraduates. Behavior & information Technology, 12 (5), 284-292.
  • 18. Torkzadeh, G. & Dyke, T. P. V. (2000). Effects of training on internet self-efficacy and computer user attitudes. Computers in Human Behavior, 18 (2002), 479-494.
  • 19. Whitely, B. (1997). Gender differences in computer related attitudes and behaviour. A meta analysis. Computer in Human Behaviour, 13 (1), 1-22.
  • 20. Betz, N. E. & Hackett, G. (1981). The relationship of career-related self-efficacy expectations to perceived career options in college women and men. Journal of Counseling Psychology, 28, 399-410.
  • 21. Cassidy, S. & Eachus, P. (2001). Developing the computer self-efficacy scale: investigating the relationship between CSE, gender and experience with computers. İnternetten
  • 13 kasım 2004 tarihinde elde edilmiştir. www.chssc.salford.ac.uk/ healtsci/selfeff/selfeff. htm.
  • 22. Durndell, A; Haag, Z., & Laithwaite, H. (2000). Computer self-efficacy and gender: a cross cultural study of Scotland and Romania. Personality and Individual Differences. 28 (2000). 1037-1044.
  • 23. Miura, I. T. (1987). The relationship of computer self-efficacy expectations to computer interest and course enrollment in college. Sex Roles, 16 (5/6): 303-311.
  • 24. Vekiri, I. & Chronaki, A. (2008).Gender issues in technology use: Perceived social support, computer self-efficacy and value beliefs, and computer use beyond school. Computers & Education 51 (2008) 1392-1404
  • 25. Mumtaz, S. (2001). Children’s enjoyment and perception of computer use in the home and the school. Computers and Education, 36(4), 347-362.
  • 26. Nelson, L. J., & Cooper, J. (1997). Gender differences in children’s reactions to success and failure with computers. Computers in Human Behavior, 13(2), 247–267.
  • 27. Becker, H. J. (2000). Who’s wired and who’s not: Children’s access to and use of computer technology. The Future of Children, 10(2), 44–75.
  • 28. Shashaani, L. (1994). Socioeconomic status, parents’ sex role stereotypes, and the gender gap in computing. Journal of Research on Computing in Education, 26 (4), 433–451.
  • 29. Spera, C. (2005). A review of the relationship among parenting practices, parenting styles, and adolescent school achievement. Educational Psychology Review, 17 (2), 125–145.
  • 30. Todman, J. & Dick, G. (1993). Primary children and teachers’ attitudes to computers. Computers and Education, 20 (2), 199–203.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Naim Uzun Bu kişi benim

Gülay Ekici Bu kişi benim

Necdet Sağlam Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 18 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Uzun, N., Ekici, G., & Sağlam, N. (2010). İLKÖĞRETİM İKİNCİ KADEME ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYAR ÖZ-YETERLİK ALGILARI ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA. Kastamonu Education Journal, 18(3), 775-788.