The aim of this research is to compare the effect of science teaching based on constructivist approach and based on traditional approach on achievements of science teacher candidates 3. grade . The subject of research consist of 80, 3. grade students who have studied at Science Education Department of Gazi Education Faculty in Gazi University and also have taken Science Laboratory II subject. Photosynthesis subject have been studied in one of the two classes Control Group according to traditional teaching method and in the other Experimental Group according to constructivist approach in 2002-2003 spring term of educational year during 4 weeks. Experimental design with pre test- post test has been used in the research. Analyze results have shown that the achievements of students who were educated by constructivist theory are higher than the achievements of students who were educated by traditional method.
Bu araştırmanın amacı, yapılandırmacı yaklaşıma dayalı fen öğretiminin ve geleneksel öğretim yöntemine dayalı fen öğretiminin, fen bilgisi öğretmen adayları 3.sınıf üzerinde başarıya olan etkisini karşılaştırmaktır Araştırmanın örneklemi, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda öğrenim gören ve Fen Bilgisi Laboratuarı II dersini alan 80 kişiden oluşmuş üçüncü sınıf öğrencileridir. Fotosentez konusu 2002-2003 öğretim yılı bahar döneminde 4 hafta süreyle iki sınıftan birinde Kontrol Grubu geleneksel öğretim metoduna diğerinde Deney Grubu yapılandırıcı yaklaşıma göre işlendi. Araştırmada ön test-son test gruplu deney deseni kullanılmıştır. Analiz sonuçları, yapılandırıcı kuram doğrultusunda eğitim gören öğrencilerinin başarılarının, geleneksel metotla eğitim gören öğrencilerin başarılarından daha yüksek olduğunu göstermiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 17 Sayı: 3 |