Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Akademisyenlerin Gözünden Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü’ne Bakış

Yıl 2020, Cilt: 28 Sayı: 1, 17 - 35, 31.01.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.3325

Öz

Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) Bölümü 1998 senesinde açılmıştır. Ancak, yapılan akademik çalışmalar ve bilimsel etkinliklerde düzenlenen paneller bölüm ile ilgili bir takım güncel sorunlara işaret etmektedir. Bu çalışma son zamanlarda BÖTE alanında ortaya çıkan sorunlarla birlikte akademisyenlerce sıklıkla tartışılan bir takım konuları bilimsel araştırma çerçevesinde araştırarak durum çalışması yapmayı amaçlamaktadır. Araştırma BÖTE’de görev yapmakta olan ve doktora derecesine sahip 43 akademisyenin açık uçlu sorulara vermiş oldukları yanıtları kapsamaktadır. Yapılan analizler akademisyenlerin alana bakış açısını ortaya koymakta ve akademisyenlerin gözünden bölümde yaşanan sorunları ve bu sorunların nasıl çözülebileceğini göstermektedir. Çalışma, aynı zamanda, alanda görev yapmakta olan akademisyenlerin farklı görüşlere sahip olduğunu da ortaya koymaktadır. Görüş farklılıkları akademisyenlerin farklı disiplinlerden geliyor olmalarıyla açıklanabilir.

Kaynakça

  • Akbaba- Altun, S. (2004). Information technology classrooms and elementary school pronciplas’ roles: Turkish experience. Education and Information Technologies, 9(3), 255-270.
  • Akbaba-Altun, S. (2006). Complexity of integrating computer technologies into education in Turkey. Educational Technology & Society, 9 (1), 176-187.
  • Akkoyunlu, B. (2002). Educational technology in Turkey: Past, present and future. Educational Media International, 39(2), 165-174.
  • Akkoyunlu, B. & Tuğrul, B. (2002). Okulöncesi çocukların ev yaşantısındaki teknolojik etkileşimlerinin bilgisayar okuryazarlığı becerileri üzerindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 12-21.
  • Bektaş, C. (2006). İlköğretim okullarında bilgisayar derslerine ilişkin öğretmen görüşleri (Elazığ ili örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Bektaş, C. & Semerci, Ç. (2008). İlköğretim okullarında bilgisayar derslerine ilişkin öğretmen görüşleri (Elazığ ili örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 195-210.
  • Demirer, V. & Sak, N. (2015). Türkiye’de bilişim teknolojileri (BT) eğitimi ve BT öğretmenlerinin değişen rolleri, Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(5), 434-448.
  • Fırat Durdukoca, Ş. & Arıbaş, S. (2011). İlköğretim seçmeli bilişim teknolojileri dersi 5. Basamak öğretim programının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi (Malatya ili örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, VIII (I), 140-168.
  • Karal, H. & Timuçin, E. (2010). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği bölümleri mezunlarının sorunları ve çözüm önerileri: Panel raporu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(2), 277-299.
  • Karataş, S. (2010). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri (BÖTE) öğretmen adaylarının mesleklerine ilişkin zihin haritalarının analizi (Gazi Üniversitesi örneği). Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 159-173.
  • Kurtoğlu Erden, M. & Seferoğlu, S. (2015). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) bölümü öğrencilerinin bölümlerine yönelik algılarının incelenmesi. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1-20.
  • mebpersonel.com. (2017). Bilişim Teknolojileri Öğretmenliği Tahmini Atama Kontenjanları. [online, 08.05.2018] http://www.mebpersonel.com/ogretmen-atamalari/bilisim-teknolojileri-ogretmenligi-tahmini-atama-kontenjani-h211445.html
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: A sourcebook of new methods (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı – MEB (1993). Millî eğitim bakanlığına bağlı örgün ve yaygın eğitim kurumlarında bilgisayar laboratuvarlarının düzenlenmesi ve işletilmesi ile bilgisayar ve bilgisayar koordinatör öğretmenlerinin görevleri hakkında yönerge. Tebliğler Dergisi, 15.01.1993/2378 http://mevzuat.meb.gov.tr/html/2378_1.html [Çevrimiçi erişim 04.02.2016]
  • Milli Eğitim Bakanlığı – MEB (2007). Temel Eğitim Projesi II. Fazı: BT entegrasyonu temel araştırması http://ocw.metu.edu.tr/pluginfile.php/3298/course/section/1180/BT%20Entegrasyonu.pdf [Çevrimiçi erişim 17.02.2016]
  • Milli Eğitim Bakanlığı – MEB (1998). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 26.08.1998 tarih 180 sayılı kararı: İlköğretim okulu haftalık ders çizelgesi ve ilköğretim okulu seçmeli dersleri. Tebliğler Dergisi, 61(2492), 1011-1126.
  • Milli Eğitim Bakanlığı – MEB (2006). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 28.08.2006 tarih 347 sayılı kararı: İlköğretim seçmeli bilgisayar (1-8. sınıflar) dersi öğretim programı. Tebliğler Dergisi, 69(2588), 1049.
  • Milli Eğitim Bakanlığı – MEB (2007a). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 09.07.2007 tarih 131 sayılı kararı: İlköğretim okullarında okutulan trafik ve ilk yardım, bilgisayar, tarım/hayvancılık uygulamaları derslerine ait öğretim programlarının isim değişikliği. Tebliğler Dergisi, 70(2598), 482.
  • Milli Eğitim Bakanlığı – MEB (2007b). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 04.06.2007 tarih 111 sayılı kararı: İlköğretim okulları haftalık ders çizelgesi. Tebliğler Dergisi, 70(2597), 445-447.
  • Milli Eğitim Bakanlığı – MEB (2010). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 20.07.2010 tarih 75 sayılı kararı: İlköğretim okulu haftalık ders çizelgesi. Tebliğler Dergisi, 73(2635), 1539-1545.
  • Milli Eğitim Bakanlığı – MEB (2012). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 05.09.2012 tarih 150 sayılı kararı: İlköğretim okulu haftalık ders çizelgesi. Tebliğler Dergisi, 75(2662), 471.
  • Milli Eğitim Bakanlığı – MEB (2013). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 28.05.2013 tarih 22 sayılı kararı: İlköğretim kurumları (ilkokul ve ortaokul) haftalık ders çizelgesinin ortaokul kısmında değişiklik yapılması. Tebliğler Dergisi, 76(2669), 259-261.
  • Okay, A. (2007). Bilgisayar öğretmenlerinin okulda karşılaştıkları sorunların belirlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Orhan, F. & Akkoyunlu, B. (2003). Eğitici bilgisayar formatör (master) öğretmenlerin profilleri ve uygulamada karşılaştıkları güçlüklere ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 90-100.
  • Seferoğlu, S. S. (2007). İlköğretim bilgisayar dersi öğretim programı: Eleştirel bir bakış ve uygulamada yaşanan sorunlar. Eurasian Journal of Educational Research, 29, 99-111.
  • Şerefoğlu Henkoğlu, H. & Yıldırım, S. (2012). Türkiye’deki ilköğretim okullarında bilgisayar eğitimi: Kuram ve uygulamadaki farklılıklar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45(1), 23-61.
  • Topu, F. B. & Göktaş, Y. (2012). Bilişim teknolojileri öğretmenlerinin üstlendikleri roller ve onlardan beklentiler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 461-478.
  • Yeşiltepe, G. M. & Erdoğan, M. (2013). İlköğretim bilişim teknolojileri öğretmenlerinin mesleğe yönelik sorunları, bu sorunların nedenleri ve çözüm önerileri. GEFAD/GUJGEF, 33(3), 495-530.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Academicians’ Views of the Department of Computer Education and Instructional Technologies

Yıl 2020, Cilt: 28 Sayı: 1, 17 - 35, 31.01.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.3325

Öz

The Department of Computer Education and Instructional Technology (CEIT) was opened in 1998. However, published academic studies and the panel discussions at scientific events point to a number of current issues related to the department. This study aims to investigate these issues about the department in a scientific manner. The study includes the answers given to open-ended questions by 43 scholars who work in CEIT and have a PhD degree. Data analysis showed the scholars’ view of the field and revealed the problems and solutions from their perception. The study also indicated how scholars’ perspectives about the field differed although they work in the same department. It seems usual though in such a field where scholars come from different disciplines.

Kaynakça

  • Akbaba- Altun, S. (2004). Information technology classrooms and elementary school pronciplas’ roles: Turkish experience. Education and Information Technologies, 9(3), 255-270.
  • Akbaba-Altun, S. (2006). Complexity of integrating computer technologies into education in Turkey. Educational Technology & Society, 9 (1), 176-187.
  • Akkoyunlu, B. (2002). Educational technology in Turkey: Past, present and future. Educational Media International, 39(2), 165-174.
  • Akkoyunlu, B. & Tuğrul, B. (2002). Okulöncesi çocukların ev yaşantısındaki teknolojik etkileşimlerinin bilgisayar okuryazarlığı becerileri üzerindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 12-21.
  • Bektaş, C. (2006). İlköğretim okullarında bilgisayar derslerine ilişkin öğretmen görüşleri (Elazığ ili örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Bektaş, C. & Semerci, Ç. (2008). İlköğretim okullarında bilgisayar derslerine ilişkin öğretmen görüşleri (Elazığ ili örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 195-210.
  • Demirer, V. & Sak, N. (2015). Türkiye’de bilişim teknolojileri (BT) eğitimi ve BT öğretmenlerinin değişen rolleri, Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(5), 434-448.
  • Fırat Durdukoca, Ş. & Arıbaş, S. (2011). İlköğretim seçmeli bilişim teknolojileri dersi 5. Basamak öğretim programının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi (Malatya ili örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, VIII (I), 140-168.
  • Karal, H. & Timuçin, E. (2010). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği bölümleri mezunlarının sorunları ve çözüm önerileri: Panel raporu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(2), 277-299.
  • Karataş, S. (2010). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri (BÖTE) öğretmen adaylarının mesleklerine ilişkin zihin haritalarının analizi (Gazi Üniversitesi örneği). Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 159-173.
  • Kurtoğlu Erden, M. & Seferoğlu, S. (2015). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) bölümü öğrencilerinin bölümlerine yönelik algılarının incelenmesi. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1-20.
  • mebpersonel.com. (2017). Bilişim Teknolojileri Öğretmenliği Tahmini Atama Kontenjanları. [online, 08.05.2018] http://www.mebpersonel.com/ogretmen-atamalari/bilisim-teknolojileri-ogretmenligi-tahmini-atama-kontenjani-h211445.html
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: A sourcebook of new methods (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı – MEB (1993). Millî eğitim bakanlığına bağlı örgün ve yaygın eğitim kurumlarında bilgisayar laboratuvarlarının düzenlenmesi ve işletilmesi ile bilgisayar ve bilgisayar koordinatör öğretmenlerinin görevleri hakkında yönerge. Tebliğler Dergisi, 15.01.1993/2378 http://mevzuat.meb.gov.tr/html/2378_1.html [Çevrimiçi erişim 04.02.2016]
  • Milli Eğitim Bakanlığı – MEB (2007). Temel Eğitim Projesi II. Fazı: BT entegrasyonu temel araştırması http://ocw.metu.edu.tr/pluginfile.php/3298/course/section/1180/BT%20Entegrasyonu.pdf [Çevrimiçi erişim 17.02.2016]
  • Milli Eğitim Bakanlığı – MEB (1998). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 26.08.1998 tarih 180 sayılı kararı: İlköğretim okulu haftalık ders çizelgesi ve ilköğretim okulu seçmeli dersleri. Tebliğler Dergisi, 61(2492), 1011-1126.
  • Milli Eğitim Bakanlığı – MEB (2006). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 28.08.2006 tarih 347 sayılı kararı: İlköğretim seçmeli bilgisayar (1-8. sınıflar) dersi öğretim programı. Tebliğler Dergisi, 69(2588), 1049.
  • Milli Eğitim Bakanlığı – MEB (2007a). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 09.07.2007 tarih 131 sayılı kararı: İlköğretim okullarında okutulan trafik ve ilk yardım, bilgisayar, tarım/hayvancılık uygulamaları derslerine ait öğretim programlarının isim değişikliği. Tebliğler Dergisi, 70(2598), 482.
  • Milli Eğitim Bakanlığı – MEB (2007b). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 04.06.2007 tarih 111 sayılı kararı: İlköğretim okulları haftalık ders çizelgesi. Tebliğler Dergisi, 70(2597), 445-447.
  • Milli Eğitim Bakanlığı – MEB (2010). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 20.07.2010 tarih 75 sayılı kararı: İlköğretim okulu haftalık ders çizelgesi. Tebliğler Dergisi, 73(2635), 1539-1545.
  • Milli Eğitim Bakanlığı – MEB (2012). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 05.09.2012 tarih 150 sayılı kararı: İlköğretim okulu haftalık ders çizelgesi. Tebliğler Dergisi, 75(2662), 471.
  • Milli Eğitim Bakanlığı – MEB (2013). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 28.05.2013 tarih 22 sayılı kararı: İlköğretim kurumları (ilkokul ve ortaokul) haftalık ders çizelgesinin ortaokul kısmında değişiklik yapılması. Tebliğler Dergisi, 76(2669), 259-261.
  • Okay, A. (2007). Bilgisayar öğretmenlerinin okulda karşılaştıkları sorunların belirlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Orhan, F. & Akkoyunlu, B. (2003). Eğitici bilgisayar formatör (master) öğretmenlerin profilleri ve uygulamada karşılaştıkları güçlüklere ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 90-100.
  • Seferoğlu, S. S. (2007). İlköğretim bilgisayar dersi öğretim programı: Eleştirel bir bakış ve uygulamada yaşanan sorunlar. Eurasian Journal of Educational Research, 29, 99-111.
  • Şerefoğlu Henkoğlu, H. & Yıldırım, S. (2012). Türkiye’deki ilköğretim okullarında bilgisayar eğitimi: Kuram ve uygulamadaki farklılıklar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45(1), 23-61.
  • Topu, F. B. & Göktaş, Y. (2012). Bilişim teknolojileri öğretmenlerinin üstlendikleri roller ve onlardan beklentiler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 461-478.
  • Yeşiltepe, G. M. & Erdoğan, M. (2013). İlköğretim bilişim teknolojileri öğretmenlerinin mesleğe yönelik sorunları, bu sorunların nedenleri ve çözüm önerileri. GEFAD/GUJGEF, 33(3), 495-530.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ayşegül Bakar-çörez Bu kişi benim

Aynur Kolburan Geçer

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2020
Kabul Tarihi 24 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 28 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bakar-çörez, A., & Kolburan Geçer, A. (2020). Akademisyenlerin Gözünden Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü’ne Bakış. Kastamonu Education Journal, 28(1), 17-35. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3325

10037