Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teachers’ Opinions Related to Error Oriented Motivation

Yıl 2020, Cilt: 28 Sayı: 1, 521 - 538, 31.01.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.3743

Öz

In this study, it is aimed to evaluate the opinions of teachers about error oriented motivation. The study is de-signed according to the phenomenological pattern of quali-tative research methods. The study group was determined by using the maximum variation sampling method from purposive sampling methods in accordance with the quali-tative research method. 10 class and branch teachers work-ing in state-affiliated schools in the spring term of 2018-2019 academic year participated in the study. The interview approach was adopted in the data collection process. The data were analyzed in accordance with the descriptive analysis approach. It was found that the teachers who par-ticipated in the study; interpret professional errors as edu-cational, pedagogical, communication, psychological orien-tation and direction, strategic errors. They deal with the concern of error by experimental, narcissistic and whole-hogger styles. It was concluded that the errors are general-ly originated from emotional behaviors, professional com-petences and bureaucratic processes.

Kaynakça

  • Ada, Ş., Akan, D., Ayık, A., Yıldırım, İ., ve Yalçın, S. (2013). Öğretmenlerin motivasyon etkenleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(3), 151-166.
  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (13), 343-361.
  • Akpınar, B., ve Akdoğan, S. (2010). Negatif bilgi kavramı: Hata ve başarısızlıklardan öğrenme. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 14-22.
  • Aydın, A. (2018). Eğitim Politikası. Ankara: Pegem Akademi.
  • Aydın, R., Şahin, H., ve Topal, T. (2008). Türkiye’de ilköğretime sınıf öğretmeni yetiştirmede nitelik arayışları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(2), 119-142.
  • Azar, A. (2011). Türkiye’deki öğretmen eğitimi üzerine bir söylem: Nitelik mi, nicelik mi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 36-38.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz. Ankara: Anı Yayınevi.
  • Çıkrıkçı, Ö. (2018). The predictive roles of cognitive flexibility and error oriented motivation skills on life satisfaction, International Journal of Eurasia Social Sciences, 9(31), 717-727.
  • Gençöz, T. (1998). Korku: Sebepleri, sonuçları ve başetme yolları. Kriz Dergisi, 6(2), 9-16.
  • Gülbahar, B., ve Sıvacı, S. Y. (2018). Öğretmen adaylarının iletişim becerileri ile sınıf yönetimi yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 268-301.
  • Karaköse, T., ve Kocabaş, İ. (2006). Özel ve devlet okullarında öğretmenlerin beklentilerinin iş doyumu ve moti-vasyon üzerine etkileri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2(1), 3-14.
  • Korsten, V. A., Stanz, K. J., & Blignaut, J. (2004). The development of a management error orientation question-naire. SA Journal of Human Resource Management, 2(1), 37-44.
  • Mert, İ. S., Keskin, N., ve Baş, T. (2011). Motivasyonel dil (MD) teorisi ve ölçme aracının Türkçede geçerlik ve güvenilirlik analizi, Doğus Üniversitesi Dergisi, 12 (2), 243-255.
  • Özen, H. (2013). Okul müdürlerine yönelik motivasyonel dil ölçeği: Türk kültürüne uyarlama, dil geçerliği ve faktör yapısının incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(1), 87-103.
  • Özen, H. (2014). Motivasyonel dil teorisi ışığında okul müdürlerinin kullandığı motivasyonel dilin öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışlarına olan etkisi. Electronic Turkish Studies, 9(5), 1737-1746.
  • Özen, H. (2015). Okul müdürlerinin kullandığı motivasyonel dilin intibak ettirici liderlik üzerine etkisi (Yayım-lanmamış doktora tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özer, B., Gelen, İ., ve Duran, V. (2016). Deneyimsiz öğretmen davranışları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(58), 822-836.
  • Rybowiak, V., Garst, H., Frese, M., & Batinic, B. (1999). Error orientation questionnaire (EOQ): Reliability, vali-dity, and different language equivalence. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 20(4), 527-547.
  • Schell, K. L. (2012). The error-oriented motivation scale: An examination of structural and convergent validity. Personality and Individual Differences, 52(3), 352-356.
  • Sezer, Ş. (2016). The effects of educational coaching on students’ academic motivation, error-oriented motiva-tion and educational stress. TOJET, 2016, 850-855.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Sönmez, H. (2018). Okul müdürlerinin motivasyonel dil kullanımı ile öğretmenlerin okul iklimi algısı arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eski-şehir.
  • Şişman, M. (2009). Öğretmen yeterlilikleri: Modern bir söylem ve retorik. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 63-82.
  • Topkaya, Y., Yılar, B., ve Zorluoğlu, S. L. (2014). Structural validity of Turkish version of the error oriented mo-tivation scale (EOMS) for university students. Online Journal of Counseling & Education, 3(4), 1-16.
  • Yetim, A. A., ve Göktaş, Z. (2004). Öğretmenin mesleki ve kişisel nitelikleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(2), 541-550.
  • Yıldırım, A. Ve Şimşek H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

Öğretmenlerin Hata Yönelimli Motivasyona İlişkin Görüşleri

Yıl 2020, Cilt: 28 Sayı: 1, 521 - 538, 31.01.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.3743

Öz

Bu çalışmada öğretmenlerin hata yönelimli motivasyona ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalış-ma, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji desenine göre kurgulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, nitel araştırma yöntemine uygun olarak amaçlı örnekleme yön-temlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanı-larak belirlenmiştir. Araştırmaya 2018-2019 eğitim öğretim yılı bahar döneminde, devlete bağlı okullarda görev yapan 10 sınıf ve branş öğretmeni katılmıştır. Verilerin toplanması sürecinde görüşme yaklaşımı benimsenmiştir. Elde edilen veriler betimsel analiz yaklaşımına uygun şekilde analiz edilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin, mesleki açı-dan hatayı öğretimsel, pedagojik, iletişim, psikolojik yö-neltme ve yönlendirme ile stratejik hatalar olarak anlam-landırdıkları bulunmuştur. Hatadan doğan kaygı ile öğre-nen, deneysel, narsist ve sağlamcı stillerde baş etmektedir-ler. Genellikle yapılan hataların, duygusal davranışlar, mesleki yeterlikler ve bürokratik süreçler kökenli olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Ada, Ş., Akan, D., Ayık, A., Yıldırım, İ., ve Yalçın, S. (2013). Öğretmenlerin motivasyon etkenleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(3), 151-166.
  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (13), 343-361.
  • Akpınar, B., ve Akdoğan, S. (2010). Negatif bilgi kavramı: Hata ve başarısızlıklardan öğrenme. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 14-22.
  • Aydın, A. (2018). Eğitim Politikası. Ankara: Pegem Akademi.
  • Aydın, R., Şahin, H., ve Topal, T. (2008). Türkiye’de ilköğretime sınıf öğretmeni yetiştirmede nitelik arayışları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(2), 119-142.
  • Azar, A. (2011). Türkiye’deki öğretmen eğitimi üzerine bir söylem: Nitelik mi, nicelik mi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 36-38.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz. Ankara: Anı Yayınevi.
  • Çıkrıkçı, Ö. (2018). The predictive roles of cognitive flexibility and error oriented motivation skills on life satisfaction, International Journal of Eurasia Social Sciences, 9(31), 717-727.
  • Gençöz, T. (1998). Korku: Sebepleri, sonuçları ve başetme yolları. Kriz Dergisi, 6(2), 9-16.
  • Gülbahar, B., ve Sıvacı, S. Y. (2018). Öğretmen adaylarının iletişim becerileri ile sınıf yönetimi yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 268-301.
  • Karaköse, T., ve Kocabaş, İ. (2006). Özel ve devlet okullarında öğretmenlerin beklentilerinin iş doyumu ve moti-vasyon üzerine etkileri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2(1), 3-14.
  • Korsten, V. A., Stanz, K. J., & Blignaut, J. (2004). The development of a management error orientation question-naire. SA Journal of Human Resource Management, 2(1), 37-44.
  • Mert, İ. S., Keskin, N., ve Baş, T. (2011). Motivasyonel dil (MD) teorisi ve ölçme aracının Türkçede geçerlik ve güvenilirlik analizi, Doğus Üniversitesi Dergisi, 12 (2), 243-255.
  • Özen, H. (2013). Okul müdürlerine yönelik motivasyonel dil ölçeği: Türk kültürüne uyarlama, dil geçerliği ve faktör yapısının incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(1), 87-103.
  • Özen, H. (2014). Motivasyonel dil teorisi ışığında okul müdürlerinin kullandığı motivasyonel dilin öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışlarına olan etkisi. Electronic Turkish Studies, 9(5), 1737-1746.
  • Özen, H. (2015). Okul müdürlerinin kullandığı motivasyonel dilin intibak ettirici liderlik üzerine etkisi (Yayım-lanmamış doktora tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özer, B., Gelen, İ., ve Duran, V. (2016). Deneyimsiz öğretmen davranışları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(58), 822-836.
  • Rybowiak, V., Garst, H., Frese, M., & Batinic, B. (1999). Error orientation questionnaire (EOQ): Reliability, vali-dity, and different language equivalence. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 20(4), 527-547.
  • Schell, K. L. (2012). The error-oriented motivation scale: An examination of structural and convergent validity. Personality and Individual Differences, 52(3), 352-356.
  • Sezer, Ş. (2016). The effects of educational coaching on students’ academic motivation, error-oriented motiva-tion and educational stress. TOJET, 2016, 850-855.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Sönmez, H. (2018). Okul müdürlerinin motivasyonel dil kullanımı ile öğretmenlerin okul iklimi algısı arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eski-şehir.
  • Şişman, M. (2009). Öğretmen yeterlilikleri: Modern bir söylem ve retorik. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 63-82.
  • Topkaya, Y., Yılar, B., ve Zorluoğlu, S. L. (2014). Structural validity of Turkish version of the error oriented mo-tivation scale (EOMS) for university students. Online Journal of Counseling & Education, 3(4), 1-16.
  • Yetim, A. A., ve Göktaş, Z. (2004). Öğretmenin mesleki ve kişisel nitelikleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(2), 541-550.
  • Yıldırım, A. Ve Şimşek H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Hakan Sönmez

Hamit Özen

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2020
Kabul Tarihi 10 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 28 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sönmez, H., & Özen, H. (2020). Öğretmenlerin Hata Yönelimli Motivasyona İlişkin Görüşleri. Kastamonu Education Journal, 28(1), 521-538. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3743

10037