Su kirliliği insanların hayatları boyunca baş etmeleri gereken bir sorundur. Gelişen teknoloji ve yeniliklere rağmen su kirliliği gün geçtikçe artmakta ve sanayi gelişimi ile bu süreç daha da hızlanmaktadır. Bu konuya eğitim bilimleri açısından bakıldığında özellikle su kirliliği bilincinin gelişmesi ve eğitimle bu sürecin desteklenmesi büyük önem arz etmektedir. Bu araştırmada toplumda büyük bir sorumluluğu bulunan ve geleceğin öğretmenleri olacak öğretmen adaylarının, su kirliliği konusundaki metaforik algılarının veri çeşitlemesi yoluyla belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 11 farklı bölümdeki öğretmen adaylarının katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada nitel ve nicel araştırma yöntemlerinden oluşan 4 farklı uygulama yapılmıştır. Bu uygulamalar; metafor çalışması (olgu bilim-fenomenoloji), yarı yapılandırılmış bireysel ve odak grup görüşmesi, meta-tematik analiz ve tarama (ölçek uygulama) çalışmasıdır. Metafor uygulamasında “Su kirliliği……………………gibidir/benzer. Çünkü……………………” şeklinde açık uçlu bir sorunun tamamlanması istenmiş, görüşme uygulamalarında araştırmacılar tarafından geliştirilmiş 3 görüşme sorusunun cevaplandırılması beklenmiş, meta-tematik analiz sürecinde ilgili alan yazının çeşitli tema ve alt temalar çerçevesinde incelenmesi ve tarama uygulamasında daha önce geçerliği ve güvenirliği sağlanmış 5’li likert türünde bir ölçek kullanılarak veri toplanması sağlanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler nicel ve nitel veri analizi basamakları kullanılarak analiz edilmiştir. Veri tablo, grafik ve doğrudan alıntılar şeklinde sunulmuştur. Metaforik algıların belirlenmesi için yapılan bu çalışma neticesinde öğretmen adaylarının algıları birçok farklı açıdan ele alınmış ve birbirini destekler nitelikte sonuçlara ulaşılmıştır. Son yıllarda alan yazında sıkça karşılaşılan ve özellikle eğitim-öğretimle ilgili alanlarda yapılan birçok araştırmaya temel teşkil eden metafor kavramı kullanılarak ve önemi her geçen gün daha da artan su kirliliği konusuna dikkat çekilerek yapılan bu araştırmanın alan yazına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Su kirliliği Metaforik Algı Meta-Tematik Analiz Görüşme Su Tüketim Davranışı
Bu araştırma sürecinde desteğini esirgemeyen öğretmen adaylarına ve tüm meslektaşlarımıza canı gönülden teşekkür ederiz.
Water pollution is a problem that people have to deal with throughout their lives. Despite developing technologies and innovations, water pollution increases day by day and this process is accelerated with the development of industry. When this issue is considered in terms of educational sciences, it is of crucial importance to develop an awareness of water pollution and to support this awareness raising process through education. In this study, it is aimed to determine the metaphorical perceptions of the prospective teachers, who have a great responsibility in the society and who will be the future teachers, of water pollution via triangulation. The research was carried out with the participation of prospective teachers in 11 different departments studying at a state university. In the study, 4 different practices of research consisting of qualitative and quantitative methods were referred to. These are metaphor study (phenomenology), semi-structured individual and focus group interviews, meta-thematic analysis and lastly survey (scale application) study. For the metaphor study a statement of open-ended nature i.e. “Water pollution is like……………………/similar to. Because …………………… ” was provided for the participants to fill in; for the interviews, the participants were expected to answer 3 given questions, and for the meta-thematic analysis relevant literature was inquired into within the framework of certain themes and sub-themes; for the survey a 5-point Likert scale whose reliability and validity studies were previously conducted was resorted to with a view to obtaining data. The data were analyzed using quantitative and qualitative data analysis steps. The analysis process was presented in the form of tables, graphs, and direct quotations. At the end of this study that was carried out for the determination of metaphoric perceptions, the perceptions of prospective teachers were analyzed from a fair number of different perspectives and the results achieved apparently supported each other. It is believed that this current study, which made use of a frequently encountered concept in the literature; in particular in plentiful studies of different areas of education: metaphors and which concentrated upon an issue with increasing importance attached, will contribute to the existing literature.
Water Pollution Metaphoric Perception Meta-Thematic Analysis Interview Water Consumption Behavior
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mayıs 2020 |
Kabul Tarihi | 21 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 28 Sayı: 3 |