Osmanlı Devleti’nde eğitimin modernleşmesi sürecinde kritik rol oynamış figürlerin çok yönlü biyografileri ortaya konulmadan ve yaşadıkları dönemin eğitim politika ve uygulamalarına katkısı kapsamlı ve özgün bir yaklaşımla analiz edilmeden Tanzimat Dönemi eğitim modernleşmesini anlamak ve bu bağlamdaki çıktıları gelişimsel ve bütüncül bir bakışla değerlendirmek mümkün görülmemektedir. Bu araştırmanın amacı, Osmanlı Devletinde eğitimin modernleşmesi sürecinde öncü bir şahsiyet olan Ahmed Kemal Paşa’nın farklı tarihlerde sürdürdüğü üst düzey eğitim yöneticiliği görevlerinde ortaya koymuş olduğu eğitim politika ve uygulamalarının incelenmesidir. Nitel yaklaşımın kullanıldığı bu araştırma, özgün ve birincil kaynaklara dayalı bir tarih araştırması olarak tasarlanmıştır. Araştırma verileri, doküman incelemesi yöntemiyle toplanmış olup Kemal Paşa’nın mühür ve imzasını taşıyan çok sayıdaki arşiv belgesi başta olmak üzere veri çeşitliliğini sağlamak için farklı türden veri kaynakları da kullanılmıştır. İçerik analizi yöntemiyle çözümlenen verilerden hareketle Kemal Paşa’nın, yaşadığı dönemin eğitim hayatına etkisi tespit edilmeye çalışılmıştır. Sonuç olarak Kemal Paşa’nın, Tanzimat Döneminin reformist ve aydın bürokratlarından biri olarak özellikle Osmanlı eğitim modernleşmesi sürecinde yön tayin edici, belirleyici ve öncü bir hizmette bulunmuş bir eğitimci olduğu anlaşılmıştır. Bu süreçte çok yönlü eğitim politikalarının geliştirilmesine ve uygulanmasına hem teorisyen hem pratisyen rolleriyle katkı sunan Ahmed Kemal Paşa’nın yenilikçi, pragmatist özelliklere sahip bir eylem adamı olduğu söylenebilir.
Eğitim Tarihi Eğitim Politikaları Osmanlı Modernleşmesi Ahmed Kemal Paşa Maarif-i Umumiye Nezareti
It is not possible to appreciate the educational modernization during the Tanzimat Period and to evaluate the outcomes of this process with a developmental and holistic perspective without presenting the detailed biographies of the figures having critical roles during the modernization of education in the Ottoman Empire and analysing their contribution to the educational policies and practices of their period with a comprehensive and original approach. The present study aimed to examine the educational policies and practices adopted by Ahmed Kemal Pasha, as a pioneering character during the process of educational modernization in the Ottoman Empire, in his senior educational administration positions on several occasions. The present study was designed as historical research based on original and primary sources by exploiting a qualitative method. The research data were collected through a document analysis method by referring to different types of data sources especially a great number of archive documents with the seal and signature of Kemal Pasha, which guaranteed data diversity. The effect of Kemal Pasha on the educational life of his period was attempted to be revealed through the findings based on the content analysis method. As a result of the study, it was concluded that Kemal Pasha, as one of the reformists and intellectual bureaucrats of the Tanzimat Period, was a man of education who played a directional, decisive, and pioneering role especially during the process of Ottoman educational modernization. Accordingly, Ahmed Kemal Pasha, an innovative and pragmatist activist, contributed to the development and implementation of sophisticated educational policies during the Tanzimat Era, with both his doctrinaire and practitioner functions.
History of Education Educational Policies Ottoman Modernization Ahmed Kemal Pasha The Ministry of Education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2020 |
Kabul Tarihi | 15 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 28 Sayı: 6 |