Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Laboratuvar Tabanlı Öğrenme Yaklaşımına İlişkin Bilimsel Çalışmalar

Yıl 2021, Cilt: 29 Sayı: 1, 228 - 238, 16.01.2021
https://doi.org/10.24106/kefdergi.773602

Öz

Fen Bilimleri öğretim programının temel hedeflerinde araştıran ve sorgulayan bireyler yetiştirmek, bilimsel çalışmalarda güvenliğin önemini fark ettirmek yer almaktadır. Bu hedef doğrultusunda fen bilimlerini; matematik, teknoloji ve mühendislikle bütünleştirmeyi sağlayarak, problemlere disiplinler arası bakış açısı kazandırılarak öğrencileri buluş ve inovasyon yapabilme seviyesine ulaştırmak önemsenmektedir (MEB,2018). Bu çalışmada amaç; özellikle 2010-2020 yılları arasında, Laboratuvar Tabanlı Öğrenme (laboratory-based learning )Yaklaşımına ilişkin fen eğitimi alanında yapılan çalışmaları bazı değişkenler açısından incelemektir. Bu anlamda laboratuvar tabanlı öğrenme yaklaşımı ile ilgili 69 makale, 53 yüksek lisans tezi ve 22 doktora tezi olmak üzere 144 çalışmaya ulaşılmıştır. Araştırmamızda doküman incelemesi yöntemi kullanılmış ve veriler, betimsel analiz yöntemi ile analiz edilerek sonuçlar yüzde ve frekans değerleriyle sunulmuştur. Çalışmanın sonuçlarına göre; laboratuvar tabanlı fen eğitimi alanında yapılan çalışmalarda genelde nicel araştırma yöntemlerinin tercih edildiği görülmüştür. Makale türündeki yayınların yüksek lisans ve doktora tezlerine oranla daha fazla olduğu, çalışmalarda ağırlıklı olarak “Laboratuvarda uygulanan çeşitli yöntemlerin laboratuvar tutumlarına etkisi” konusunun ele alındığı, bu çalışmalarda en fazla örneklem grubu olarak öğretmen adayları olduğu ve en fazla tercih edilen ölçme aracının “başarı testi” olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Al-Dasooqi, N., Bowen, J. M., Gibson, R. J., Sullivan, T., Lees, J., & Keefe, D. M. (2009). Trastuzumab induces gastrointestinal side effects in HER2-overexpressing breast cancer patients. Investigational new drugs, 27(2), 173-178.
  • Aydoğdu, B. (2009). Fen ve teknoloji dersinde kullanılan farklı deney tekniklerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine, bilimin doğasına yönelik görüşlerine, laboratuvara yönelik tutumlarına ve öğrenme yaklaşımlarına etkileri (Doctoral dissertation, DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Azizoğlu, N. ve Uzuntiryaki, E. (2006) Kimya Laboratuvarı Endişe Ölçeği (Chemıstry Laboratory Anxiety Scale). Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U. Journal of Education). 30,55-62.
  • Baştuğ, A., Çıkılı, Y., Yalçın, P., & Polat, R. (2002). Öğrenci sayısının fen bilgisi laboratuarı dersinin hedeflerini gerçekleştirme düzeyi üzerine etkisi (Erzincan Örneği). V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitim Kongresi. Ankara: Odtü Kültür ve Kongre Merkezi.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative research journal, 9(2), 27-40. s.27.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research Methods İn Education (6th Ed.). New York: Routledge.
  • Çepni, S., Akdeniz, A. R., & Ayas, A. (1994). Fen bilimleri eğitiminde laboratuarın yeri ve önemi (III). Çağdaş Eğitim Dergisi, 206, 24-28.
  • Çepni, S., Ayvacı, H. Ş. ve Bacanak, A. (2006). Fen Teknoloji Toplum (4. Baskı). Celepler Matbaacılık. Trabzon.
  • Çepni, S. (2011). Bilim, fen, teknoloji kavramlarının eğitim programlarına yansımaları. S. Çepni (Ed.), Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi içinde. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirtas, Y., Yagmur, C., Soylemez, F., Ozturk, N., & Demir, A. (2010). Management of split-thickness skin graft donor site: a prospective clinical trial for comparison of five different dressing materials. Burns, 36(7), 999-1005.
  • Erden, n. K. (2017). Türkçe öğretmen adaylarının" modernizm" kavramına ilişkin kullandıkları metaforlar. Electronic turkish studies, 12(29).
  • Güven, G., & Sülün, Y. (2012). Bilgisayar destekli öğretimin 8. sınıf fen ve teknoloji dersindeki akademik başarıya ve öğrencilerin derse karşı tutumlarına etkisi. Journal of Turkish Science Education, 9(1), 68-79.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’ de Eğitim Teknolojileri Araştırmalarındaki Eğilimler: 2000-2009 Dönemi Makalelerinin İçerik Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 406- 443
  • Kanlı, U., & Yağbasan, R. (2008). 7E modeli merkezli laboratuvar yaklaşımının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmedeki yeterliliği. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 91-125.
  • Koç, E. S. (2016). Türkiye’de İlköğretim Programlarının Değerlendirilmesine Yönelik Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 16 (1), 198-216
  • Koyuncu, M.S., Şata, M., Karakaya, İ. (2018) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Kongrelerinde Sunulan Bildirilerin Doküman Analizi Yöntemi ile İncelenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, Cilt 9, Sayı 2, Yaz 2018, 216-238.
  • Köse, S. (2008). Laboratuara Dayalı Fen Öğretimi, ss: 46 - 89. Ö. Taşkın. ( Ed.). Fen ve Teknoloji Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar. Pegem Akademi Yayıncılık. Ankara.
  • MEB, (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı. Talim Terbiye Fen Bilimleri Öğretim Programı, Ankara.
  • MEB, (2013). İlköğretim fen bilimleri dersi öğretim programı. Talim Terbiye Fen Bilimleri Öğretim Programı, Ankara.
  • MEB, (2017). İlköğretim fen bilimleri dersi öğretim programı. Talim Terbiye Fen Bilimleri Öğretim Programı, Ankara.
  • MEB, (2018). İlköğretim fen bilimleri dersi öğretim programı. Talim Terbiye Fen Bilimleri Öğretim Programı, Ankara.
  • O'Leary, Z. (2017). The essential guide to doing your research project. London:Sage
  • Özmen, H., Çepni, S., Ayas, A. P., Akdeniz, A. R., Yiğit, N., & Ayvacı, H. Ş. (2005). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi (Doctoral dissertation, ed. S. Çepni, PegemA Yayıncılık).
  • Özmen, H. ve Yiğit, N. (2006). Teoriden Uygulamaya Fen Bilgisi Öğretiminde Laboratuar Kullanımı (2. Baskı). Anı Yayıncılık. Ankara.
  • Sunal, D. W., Sunal, C. S., Sundberg, C. & Wright, E. L. (2008). The importance of laboratory work and technology in science teaching. The İmpact of the Laboratory & Technology on Learning and Teaching Science K 16 (s. 1-28). içinde North Carolina: Information Age Publishing.
  • Taş, E., Şener, N., Yalçın, M. (2013). An Analysis of Scientific Researches in the Field of Technology-Assisted Science Education Between the Years 2005-2012. Bilgisayar ve Eğitim Araştırmaları Dergisi. 1(1), 83-104.
  • Temel, S., Şen, Ş., Yılmaz, A. (2014). Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme İle İlgili Yapılan Çalışmalara İlişkin Bir İçerik Analizi: Türkiye Örneği. K. Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (2), 565-580.
  • Tunalı, İ. (2010). Felsefeye giriş. İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Yenilmez, K., Sölpük, N. (2014). Matematik Dersi Öğretim Programı İle İlgili Tezlerin İncelenmesi (2004-2013). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching ,3(2), 33-42.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara. Seçkin.
  • Yavuz, G., Yavuz, S. (2017). Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğretimle İlgili Tezlerin İçerik Analizi: Türkiye Örneği (2002-2014). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 43, 255-282.

Scientific Studies on Laboratory Based Learning Approach

Yıl 2021, Cilt: 29 Sayı: 1, 228 - 238, 16.01.2021
https://doi.org/10.24106/kefdergi.773602

Öz

Purpose: Among the main objectives of the science curriculum are to raise individuals who research and question, to make the
individual realize the importance of safety in scientific studies and to contribute to applications in science. In line with this goal, in
science; it is important to bring students to the level of inventions and innovations by providing an interdisciplinary perspective to
problems by integrating them with mathematics, technology and engineering. It is possible for students to create products by using
the knowledge and skills they have acquired, to determine how to add value to these products, and to create products from their
studies by using the laboratory-based learning approach in science teaching (MEB, 2018). The aim of this study is to examine the studies
carried out in the field of science education on the Laboratory-Based Learning Approach in terms of some variables, especially between
the years 2010-2020.
Design/Methodology/Approach: 144 studies were reached in the study. These studies consisted of 69 articles, 53 master theses and
22 doctoral dissertations on laboratory-based learning approach. Document analysis method was used in this study. The obtained data
were analyzed with the descriptive analysis method and the results were given as percentage and frequency values.
Findings: Scientific studies related to the Laboratory-Based Learning Approach in Science education were carried out mostly in article
type (48%), then in the type of master thesis (37%) and in the type of doctoral thesis (15%). In articles and postgraduate theses on
Laboratory-Based Learning between 2010 and 2020, it was observed that the studies were mostly conducted in 2017 (13.2%) and at
least in 2020 (1.4%). However, it is seen that the studies on Laboratory Based Learning gained momentum between 2017 and 2019.
Highlights: According to the results of this study; In studies conducted in the field of laboratory-based science education, it has been
observed that quantitative research methods are often preferred. Publications in the type of articles are more than master's and
doctoral theses, the studies mainly focus on the subject of "The effect of various methods applied in the laboratory on laboratory
attitudes", that the most sample group in these studies are teacher candidates and the most preferred measurement tool is "success
test" It has been determined.

Kaynakça

  • Al-Dasooqi, N., Bowen, J. M., Gibson, R. J., Sullivan, T., Lees, J., & Keefe, D. M. (2009). Trastuzumab induces gastrointestinal side effects in HER2-overexpressing breast cancer patients. Investigational new drugs, 27(2), 173-178.
  • Aydoğdu, B. (2009). Fen ve teknoloji dersinde kullanılan farklı deney tekniklerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine, bilimin doğasına yönelik görüşlerine, laboratuvara yönelik tutumlarına ve öğrenme yaklaşımlarına etkileri (Doctoral dissertation, DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Azizoğlu, N. ve Uzuntiryaki, E. (2006) Kimya Laboratuvarı Endişe Ölçeği (Chemıstry Laboratory Anxiety Scale). Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U. Journal of Education). 30,55-62.
  • Baştuğ, A., Çıkılı, Y., Yalçın, P., & Polat, R. (2002). Öğrenci sayısının fen bilgisi laboratuarı dersinin hedeflerini gerçekleştirme düzeyi üzerine etkisi (Erzincan Örneği). V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitim Kongresi. Ankara: Odtü Kültür ve Kongre Merkezi.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative research journal, 9(2), 27-40. s.27.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research Methods İn Education (6th Ed.). New York: Routledge.
  • Çepni, S., Akdeniz, A. R., & Ayas, A. (1994). Fen bilimleri eğitiminde laboratuarın yeri ve önemi (III). Çağdaş Eğitim Dergisi, 206, 24-28.
  • Çepni, S., Ayvacı, H. Ş. ve Bacanak, A. (2006). Fen Teknoloji Toplum (4. Baskı). Celepler Matbaacılık. Trabzon.
  • Çepni, S. (2011). Bilim, fen, teknoloji kavramlarının eğitim programlarına yansımaları. S. Çepni (Ed.), Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi içinde. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirtas, Y., Yagmur, C., Soylemez, F., Ozturk, N., & Demir, A. (2010). Management of split-thickness skin graft donor site: a prospective clinical trial for comparison of five different dressing materials. Burns, 36(7), 999-1005.
  • Erden, n. K. (2017). Türkçe öğretmen adaylarının" modernizm" kavramına ilişkin kullandıkları metaforlar. Electronic turkish studies, 12(29).
  • Güven, G., & Sülün, Y. (2012). Bilgisayar destekli öğretimin 8. sınıf fen ve teknoloji dersindeki akademik başarıya ve öğrencilerin derse karşı tutumlarına etkisi. Journal of Turkish Science Education, 9(1), 68-79.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’ de Eğitim Teknolojileri Araştırmalarındaki Eğilimler: 2000-2009 Dönemi Makalelerinin İçerik Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 406- 443
  • Kanlı, U., & Yağbasan, R. (2008). 7E modeli merkezli laboratuvar yaklaşımının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmedeki yeterliliği. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 91-125.
  • Koç, E. S. (2016). Türkiye’de İlköğretim Programlarının Değerlendirilmesine Yönelik Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 16 (1), 198-216
  • Koyuncu, M.S., Şata, M., Karakaya, İ. (2018) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Kongrelerinde Sunulan Bildirilerin Doküman Analizi Yöntemi ile İncelenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, Cilt 9, Sayı 2, Yaz 2018, 216-238.
  • Köse, S. (2008). Laboratuara Dayalı Fen Öğretimi, ss: 46 - 89. Ö. Taşkın. ( Ed.). Fen ve Teknoloji Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar. Pegem Akademi Yayıncılık. Ankara.
  • MEB, (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı. Talim Terbiye Fen Bilimleri Öğretim Programı, Ankara.
  • MEB, (2013). İlköğretim fen bilimleri dersi öğretim programı. Talim Terbiye Fen Bilimleri Öğretim Programı, Ankara.
  • MEB, (2017). İlköğretim fen bilimleri dersi öğretim programı. Talim Terbiye Fen Bilimleri Öğretim Programı, Ankara.
  • MEB, (2018). İlköğretim fen bilimleri dersi öğretim programı. Talim Terbiye Fen Bilimleri Öğretim Programı, Ankara.
  • O'Leary, Z. (2017). The essential guide to doing your research project. London:Sage
  • Özmen, H., Çepni, S., Ayas, A. P., Akdeniz, A. R., Yiğit, N., & Ayvacı, H. Ş. (2005). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi (Doctoral dissertation, ed. S. Çepni, PegemA Yayıncılık).
  • Özmen, H. ve Yiğit, N. (2006). Teoriden Uygulamaya Fen Bilgisi Öğretiminde Laboratuar Kullanımı (2. Baskı). Anı Yayıncılık. Ankara.
  • Sunal, D. W., Sunal, C. S., Sundberg, C. & Wright, E. L. (2008). The importance of laboratory work and technology in science teaching. The İmpact of the Laboratory & Technology on Learning and Teaching Science K 16 (s. 1-28). içinde North Carolina: Information Age Publishing.
  • Taş, E., Şener, N., Yalçın, M. (2013). An Analysis of Scientific Researches in the Field of Technology-Assisted Science Education Between the Years 2005-2012. Bilgisayar ve Eğitim Araştırmaları Dergisi. 1(1), 83-104.
  • Temel, S., Şen, Ş., Yılmaz, A. (2014). Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme İle İlgili Yapılan Çalışmalara İlişkin Bir İçerik Analizi: Türkiye Örneği. K. Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (2), 565-580.
  • Tunalı, İ. (2010). Felsefeye giriş. İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Yenilmez, K., Sölpük, N. (2014). Matematik Dersi Öğretim Programı İle İlgili Tezlerin İncelenmesi (2004-2013). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching ,3(2), 33-42.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara. Seçkin.
  • Yavuz, G., Yavuz, S. (2017). Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğretimle İlgili Tezlerin İçerik Analizi: Türkiye Örneği (2002-2014). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 43, 255-282.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Fatih Serdar Yıldırım 0000-0003-4080-8488

Yayımlanma Tarihi 16 Ocak 2021
Kabul Tarihi 4 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 29 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldırım, F. S. (2021). Scientific Studies on Laboratory Based Learning Approach. Kastamonu Education Journal, 29(1), 228-238. https://doi.org/10.24106/kefdergi.773602