This article analyzes Jeremy Bentham’s critique of natural rights, developed at the center of his utilitarian philosophy. In the first part of the study, the approaches of Edmund Burke and Thomas Paine, who significantly contributed to natural rights debates, is be examined comparatively. In doing so, the study aims to clarify Bentham’s position within this intellectual tradition. The analysis is guided by two main objectives. First, it addresses the question of whether Bentham’s critique of natural rights should be regarded merely as a historical reaction to the 1789 French Declaration of the Rights of Man and of the Citizen. Although Bentham presents detailed criticisms of the natural rights-based articles in the Declaration in his Anarchical Fallacies (1796), these criticisms are not solely responses to political events. Rather, they constitute an integral component of the philosophical system he constructs around the principle of utility. Accordingly, it is be demonstrated that Bentham’s opposition to natural rights can also be observed in his pre-revolutionary writings, particularly in A Fragment on Government (1776) and An Introduction to the Principles of Morals and Legislation (1780). In these works, Bentham establishes utility as the foundational principle of law and, although his theory had not yet fully matured, he clearly distances himself from the doctrine of natural rights. The second objective is to articulate the utilitarian definition of rights that Bentham develops as a result of his sustained critique. According to Bentham, the legitimacy of a political community must rest upon a legal framework designed to maximize the happiness of its members. Rights defined within such a framework are valid only insofar as they are established by positive law. In contrast, metaphysical and speculative discourses on natural rights, which position themselves outside of positive law and claim transcendent authority, are seen by Bentham as posing a serious threat to political stability. In the final section, the study evaluates the relevance of Bentham’s critique of natural rights to contemporary human rights discourse.
Bu makalede, Jeremy Bentham’ın faydacılık düşüncesi merkezinde geliştirdiği doğal haklar eleştirisi incelenecektir. Çalışmanın ilk bölümünde doğal haklar tartışmalarına katkıda bulunan Edmund Burke ve Thomas Paine’in yaklaşımları karşılaştırmalı olarak ele alınacaktır. Böylece Bentham’ın bu gelenek içerisindeki konumlanışı ortaya konulacaktır. Bu incelemeyle iki temel amaç hedeflenmektedir. İlk amaç Bentham’ın doğal haklara yönelik eleştirisinin yalnızca 1789 Fransız İnsan ve Yurttaş Hakları Bildirgesi’ne yönelik tarihsel bir tepki olarak mı değerlendirileceği sorusuyla ele alınacaktır. Her ne kadar Anarşik Safsatalar (1796) adlı eserinde Bentham, söz konusu bildirgede yer alan doğal hak temelli maddelere tek tek eleştirilerini dile getirmiş olsa da, bu eleştiriler onun yalnızca politik olaylara verdiği bir karşılık değil, aynı zamanda faydacılık ilkesine dayanan felsefi düşüncesinin tamamlayıcı bir unsurudur. Bu nedenle, Bentham’ın doğal haklar eleştirisinin Devrim’den çok önce kaleme aldığı Hükümet Üzerine Bir Fragman (1776) ile Ahlak ve Yasama İlkelerine Giriş (1780) adlı eserlerde de izlenebileceği gösterilecektir. Bu eserlerde Bentham, hukukun temel ilkesi olarak faydacılığı esas almış ve henüz olgunlaşmamış olsa da doğal haklar anlayışına mesafesini ortaya koymuştur. İkinci amaç ise, Bentham’ın doğal haklara yönelttiği eleştirilerin sonucunda ulaştığı faydacı hak tanımını ortaya koymaktır. Bentham’a göre bir politik topluluğun meşruiyeti, bu topluluğun üyelerine en fazla mutluluğu sağlayacak şekilde düzenlenmiş bir hukuki çerçeveye dayanmalıdır. Bu çerçevede tanımlanan haklar, ancak pozitif hukuk tarafından tesis edildikleri sürece geçerli olabilir. Buna karşılık, pozitif hukukun dışında kalan ve kendisini aşkın bir otorite gibi sunan metafizik ve spekülatif doğal hak söylemleri, politik istikrar açısından ciddi bir tehdit oluşturur. Çalışmanın sonuç bölümünde ise, Bentham’ın doğal haklar eleştirisinin günümüz insan hakları söylemlerine etkisi değerlendirilecektir.
| Birincil Dil | Türkçe | 
|---|---|
| Konular | 18. Yüzyıl Felsefesi | 
| Bölüm | Makaleler | 
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 22 Ekim 2025 | 
| Gönderilme Tarihi | 8 Temmuz 2025 | 
| Kabul Tarihi | 11 Ekim 2025 | 
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 2 |