Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Content Analysis of Postgraduate Thesis About Ethics in The Field of Public Administration in Turkey

Yıl 2020, Cilt: 12 Sayı: 23, 454 - 472, 28.12.2020
https://doi.org/10.38155/ksbd.828304

Öz

Ethics, being in the agenda of governments for almost half a century, have taken great attention in the academic world. Since it concerns with public administration discipline closely, theoretical and applied studies in public administration ethics have risen since the late 1990s. The aim of the current study is to reveal the general picture and trends in the field by using the content analysis of postgraduate thesis about ethics in public administration in Turkey. For this purpose, 84 postgraduate theses have been categorized under academic level, year, language, title of supervisor, university, institute, department, subject studied, and the research method, then the results have been analyzed. Document review method has been utilized and the gathered data have been examined via content analysis. As a result, it has been found that the majority of the theses were written in political science and public administration departments and the dominant university was Ankara University. The highest number of thesis were written in 2019 and the majority of the thesis were written in Turkish. The most studied subtitle was administrative ethics and the studies are generally based on field research. The results of current study will enlighten the researchers about the overview of the studies on the public administration ethics.

Kaynakça

  • Akalın, M. (2019). Çevre Etiği Çevreye Felsefi Yönelimle. Adıyaman: Iksad International Publishing House.
  • Akman, E. ve Özyiğit Ökten, A. (2018). Türkiye'de Yönetişim Alanında Hazırlanan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi (2000-2016). Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 32 (4), 1027-1045.
  • Atılgan, S. ve Kutvan, A.B. (2017). Örgütlerde Yönetsel Etik ve Etik Yönetimi. İstanbul: Çağlayan Kitabevi
  • Aydın, İ. (2010). Yönetsel, Mesleki ve Örgütsel Etik. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik Analizinin Parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39 (174), 33-38.
  • Dinçer, S. (2018). Content Analysis in for Educational Science Research: Meta-Analysis. TDergisi, 7 (1), 176-190.
  • Erdoğan, O. (2020). Akıllı Kent Üzerine Yazılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24 (2), 917-937.
  • Göküş, M. ve Çubukçu, Z. (2019). Türkiye’de Ombudsmanlık Konusunda Yapılan Lisansüstü Tezler Üzerine Bir İçerik Analizi. Ombudsman Akademik, 5 (10), 215-253.
  • Işık, M. (2019). Türkiye’de Kamu Personeli Alanında Hazırlanan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi: 1986-2018. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 2 (2), 413-421.
  • Kuçuradi, İ. (2003). Etik ve Etikler. Türkiye Mühendislik Haberleri (TMH), 423, 2003/1.
  • Kuçuradi, İ. (2009). Felsefi Etik ve Meslek Etikleri, Tepe, H. (Haz.). Etik ve Meslek Etikleri. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Lawton, A., Rayner, J., ve Lasthuizen, K. (2013). Ethics and Management in the Public Sector. New York: Routledge.
  • Levent, F.ve Kınık, F. Ş. F. (2017). Türkiye’de Eğitim-Öğretim Alanında Etik Konulu Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. İş Ahlakı Dergisi, 10(1), 99-114.
  • Öktem, M. K. ve Ömürgönülşen, U. (2005). Kamu Yönetiminde Etik Çalışmalarına Yönelik Genel Bir Çerçeve Arayışı. Siyasette ve Yönetimde Etik Sempozyumu, s.231-237, 18-19 Kasım 2005, Sakarya.
  • Ömürgönülşen, U. (2016a). Türkiye'de Etik ve Dürüstlükle İlgili Ulusal Kamu Yönetimi Mevzuatının Gözden Geçirilmesi Teknik Rapor, Yolsuzluğun Önlenmesi ve Etiğin Teşviki İçin Teknik Destek Projesi, Aralık 2016, Ankara.
  • Ömürgönülşen, U. (2016b). Türkiye’nin Ulusal Etik ve Dürüstlük Sistemi ve Kamu Görevlileri Etik Kurulu’nun Bu Sistemdeki Rolünün Gözden Geçirilmesi, Yolsuzluğun Önlenmesi ve Etiğin Teşviki İçin Teknik Destek Projesi, Aralık 2016, Ankara.
  • Özdemir, M. (2008). Kamu Yönetiminde Etik. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (7), 179-195.
  • Piepper, A. (2012). Etiğe Giriş. Çev. V. Atayman ve G. Sezer. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sever, I. ve Ersoy, A. (2017). Araştırma Görevlilerinin Gözünden Danışmanlık ve Doktora Süreçleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7 (1), 183-202.
  • Sönmez, D. (2017). Eğitim ve Öğretim Alanındaki Çevre Etiği Tez Çalışmalarının İncelenmesi. Gaziantep University Journal of Educational Sciences, 1 (1), 55-66.
  • Tepe, H. (2014). Bir Felsefe Dalı Olarak Etik: “Etik” Kavramı, Tarihçesi ve Günümüzde Etik, Doğu Batı Düşünce Dergisi, 1 (4), Ağustos Eylül Ekim 1998 (5. Baskı: Haziran 2014). Tez.yok.gov.tr (2020), https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/IstatistikiBilgiler?islem=2, Erişim Tarihi: 02.11.2020
  • Yüksel, C. (2006). Kamu Yönetiminde Etik ve Türk Kamu Yönetiminde Etik Hakkında Yeni Yasal Düzenlemeler, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası (İÜHFM), LXIV (2), 167-212.
  • Yiğit, B. (2018). Türkiye’de Mobbing Üzerine Yazılmış Doktora Tezlerinin İçerik Analizi Yöntemi İle Değerlendirilmesi, Balkan and Near Eastern Journal of Social Sciences, 4 (2), 26-31.
  • Yok.gov.tr (2020), https://www.yok.gov.tr/universiteler/universitelerimiz, Erişim Tarihi: 02.11.2020.

Kamu Yönetimi Alanında Yazılan Etik Konulu Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi

Yıl 2020, Cilt: 12 Sayı: 23, 454 - 472, 28.12.2020
https://doi.org/10.38155/ksbd.828304

Öz

Etik, yarım yüzyıla yakın bir süredir hükümetlerin gündeminde olmasının da etkisiyle, akademik çevrelerde ilgiyle çalışılan konular arasındadır. Kamu yönetimi disiplinini de yakından ilgilendirdiğinden, 1990’ların sonundan itibaren kamu yönetimi etiği konusunda kuramsal ve uygulamaya yönelik akademik çalışmalar yapılmaya başlamıştır. Bu çalışmada, Türkiye’de kamu yönetimi alanında yazılan etik konulu lisansüstü tezlerin içerik analizi yapılarak alana dair genel görüntü ve eğilimlerin ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda 84 lisansüstü tez; tür, yıl, dil, danışman unvanları, üniversiteler, enstitüler, anabilim dalları, çalışılan alt başlıklar ve kullanılan yöntemler itibariyle kategorize edilip, sonuçlar incelenmiştir. Doküman incelemesi yöntemi kullanılarak yapılan araştırmada, veriler içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda tezlerin en çok siyaset bilimi ve kamu yönetimi anabilim dalında ve Ankara Üniversitesi’nde yazıldığı görülmüştür. Kamu yönetimi etiği hakkında en çok tez yazılan yıl 2019 olup, tezlerin büyük çoğunluğunun dilinin Türkçe olduğu görülmüştür. En çok çalışılan alt başlık yönetsel etik olurken, tezlerin sıklıkla alan araştırmasına dayandığı tespit edilmiştir. Bu araştırma sonuçları, kamu yönetimi etiği çalışmalarının genel görünümü hakkında araştırmacılara ışık tutacaktır.

Kaynakça

  • Akalın, M. (2019). Çevre Etiği Çevreye Felsefi Yönelimle. Adıyaman: Iksad International Publishing House.
  • Akman, E. ve Özyiğit Ökten, A. (2018). Türkiye'de Yönetişim Alanında Hazırlanan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi (2000-2016). Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 32 (4), 1027-1045.
  • Atılgan, S. ve Kutvan, A.B. (2017). Örgütlerde Yönetsel Etik ve Etik Yönetimi. İstanbul: Çağlayan Kitabevi
  • Aydın, İ. (2010). Yönetsel, Mesleki ve Örgütsel Etik. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik Analizinin Parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39 (174), 33-38.
  • Dinçer, S. (2018). Content Analysis in for Educational Science Research: Meta-Analysis. TDergisi, 7 (1), 176-190.
  • Erdoğan, O. (2020). Akıllı Kent Üzerine Yazılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24 (2), 917-937.
  • Göküş, M. ve Çubukçu, Z. (2019). Türkiye’de Ombudsmanlık Konusunda Yapılan Lisansüstü Tezler Üzerine Bir İçerik Analizi. Ombudsman Akademik, 5 (10), 215-253.
  • Işık, M. (2019). Türkiye’de Kamu Personeli Alanında Hazırlanan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi: 1986-2018. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 2 (2), 413-421.
  • Kuçuradi, İ. (2003). Etik ve Etikler. Türkiye Mühendislik Haberleri (TMH), 423, 2003/1.
  • Kuçuradi, İ. (2009). Felsefi Etik ve Meslek Etikleri, Tepe, H. (Haz.). Etik ve Meslek Etikleri. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Lawton, A., Rayner, J., ve Lasthuizen, K. (2013). Ethics and Management in the Public Sector. New York: Routledge.
  • Levent, F.ve Kınık, F. Ş. F. (2017). Türkiye’de Eğitim-Öğretim Alanında Etik Konulu Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. İş Ahlakı Dergisi, 10(1), 99-114.
  • Öktem, M. K. ve Ömürgönülşen, U. (2005). Kamu Yönetiminde Etik Çalışmalarına Yönelik Genel Bir Çerçeve Arayışı. Siyasette ve Yönetimde Etik Sempozyumu, s.231-237, 18-19 Kasım 2005, Sakarya.
  • Ömürgönülşen, U. (2016a). Türkiye'de Etik ve Dürüstlükle İlgili Ulusal Kamu Yönetimi Mevzuatının Gözden Geçirilmesi Teknik Rapor, Yolsuzluğun Önlenmesi ve Etiğin Teşviki İçin Teknik Destek Projesi, Aralık 2016, Ankara.
  • Ömürgönülşen, U. (2016b). Türkiye’nin Ulusal Etik ve Dürüstlük Sistemi ve Kamu Görevlileri Etik Kurulu’nun Bu Sistemdeki Rolünün Gözden Geçirilmesi, Yolsuzluğun Önlenmesi ve Etiğin Teşviki İçin Teknik Destek Projesi, Aralık 2016, Ankara.
  • Özdemir, M. (2008). Kamu Yönetiminde Etik. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (7), 179-195.
  • Piepper, A. (2012). Etiğe Giriş. Çev. V. Atayman ve G. Sezer. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sever, I. ve Ersoy, A. (2017). Araştırma Görevlilerinin Gözünden Danışmanlık ve Doktora Süreçleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7 (1), 183-202.
  • Sönmez, D. (2017). Eğitim ve Öğretim Alanındaki Çevre Etiği Tez Çalışmalarının İncelenmesi. Gaziantep University Journal of Educational Sciences, 1 (1), 55-66.
  • Tepe, H. (2014). Bir Felsefe Dalı Olarak Etik: “Etik” Kavramı, Tarihçesi ve Günümüzde Etik, Doğu Batı Düşünce Dergisi, 1 (4), Ağustos Eylül Ekim 1998 (5. Baskı: Haziran 2014). Tez.yok.gov.tr (2020), https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/IstatistikiBilgiler?islem=2, Erişim Tarihi: 02.11.2020
  • Yüksel, C. (2006). Kamu Yönetiminde Etik ve Türk Kamu Yönetiminde Etik Hakkında Yeni Yasal Düzenlemeler, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası (İÜHFM), LXIV (2), 167-212.
  • Yiğit, B. (2018). Türkiye’de Mobbing Üzerine Yazılmış Doktora Tezlerinin İçerik Analizi Yöntemi İle Değerlendirilmesi, Balkan and Near Eastern Journal of Social Sciences, 4 (2), 26-31.
  • Yok.gov.tr (2020), https://www.yok.gov.tr/universiteler/universitelerimiz, Erişim Tarihi: 02.11.2020.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Nur Tuğan 0000-0002-2405-7445

Uğur Ömürgönülşen 0000-0001-9851-2618

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 19 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 12 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Tuğan, E. N., & Ömürgönülşen, U. (2020). Kamu Yönetimi Alanında Yazılan Etik Konulu Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 12(23), 454-472. https://doi.org/10.38155/ksbd.828304