Faculties of art and design are essential educational institutions that nurture talented individuals for creative industries. The quality of education offered by these faculties directly influences graduates' competitiveness in the industry and their international recognition. However, accreditation processes tailored to the specific needs of art and design fields remain insufficient. This article addresses the current challenges, international examples, and proposed solutions within the framework of accreditation for art and design faculties.
The first section of the article presents an overview of the importance of accreditation processes in art and design faculties and a review of the literature addressing existing challenges. The second section details best practices from the United States, the European Union, and the Asia-Pacific region, highlighting the evaluation of educational programs in light of standards set by international institutions. The third section examines the current accreditation status of art and design faculties in Turkey, particularly focusing on processes carried out by the Higher Education Quality Council (YÖKAK). Opportunities such as the potential of creative industries in Turkey and international collaborations are emphasized.
The fourth section elaborates on accreditation standards, detailing sub-dimensions such as educational programs, academic staff, physical infrastructure, and graduate success. The fifth section discusses the features and functions of accreditation institutions in Turkey and around the world. At the last section concludes with the findings of the study and offers recommendations for future research. It is concluded that the proposed model for art and design faculties will contribute to enhancing educational quality and establishing a competitive structure on an international level.
Accreditation Processes Creative Industries Educational Quality Faculties of Art and Design International Recognition
Sanat ve Tasarım Fakülteleri, yaratıcı endüstriler için yetenekli bireyler yetiştiren önemli eğitim kurumlarıdır. Bu fakültelerde sunulan eğitimin kalitesi, mezunların sektördeki rekabet gücünü ve uluslararası alandaki tanınırlığını doğrudan etkiler. Ancak, sanat ve tasarım alanlarının kendine özgü gereksinimlerine uygun akreditasyon süreçleri eksiktir. Bu makale, sanat ve tasarım fakültelerinin akreditasyonu çerçevesinde mevcut sorunları, uluslararası örnekleri ve önerilen bir model üzerinden çözüm yollarını ele almaktadır.
Makalenin ilk bölümü, sanat ve tasarım fakültelerinin akreditasyon süreçlerinin önemi ve bu alandaki literatüre dayalı sorunlara genel bir bakış sunar. İkinci bölümde, Amerika Birleşik Devletleri, Avrupa Birliği ve Asya-Pasifik bölgesindeki örnek uygulamalar detaylandırılmış, uluslararası kurumların belirlediği standartlar ışığında eğitim programlarının değerlendirilmesi tartışılmıştır. Üçüncü bölümde, Türkiye'deki sanat ve tasarım fakültelerinin mevcut akreditasyon durumu, özellikle Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından yürütülen süreçler bağlamında incelenmiştir. Türkiye'deki yaratıcı endüstrilerin potansiyeli ve uluslararası iş birlikleri gibi fırsatlar vurgulanmıştır.
Makalenin dördüncü bölümü, akreditasyon standartlarının belirlenmesi, eğitim programları, akademik kadro, fiziksel altyapı ve mezun başarısı gibi alt boyutlarla detaylandırılmıştır. Beşinci bölümde, Türkiye ve dünyadaki akreditasyon kurumlarının özellikleri ve işlevleri ele alınmış, son bölümde ise çalışmanın sonuçları ve gelecekteki araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur. Bu kapsamda, sanat ve tasarım fakülteleri için geliştirilen örnek modelin, eğitim kalitesini artırma ve uluslararası düzeyde rekabetçi bir yapı oluşturma açısından katkı sağlayacağı sonucuna ulaşılmıştır.
Akreditasyon Süreçleri Eğitim Kalitesi Sanat ve Tasarım Fakülteleri Uluslararası Tanınırlık Yaratıcı Endüstriler
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Kalite Yönetimi |
| Bölüm | Derlemeler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 4 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 29 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Kalite ve Strateji Yönetimi Dergisi Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.