Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Esere Bakmak ve Görmek: Müze ve Yavaş Sanat Deneyimi

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 117 - 132, 18.07.2024
https://doi.org/10.59116/lamre.1457780

Öz

Bu çalışmanın amaçlarından biri modern kent hayatının dayattığı hız odaklı yaşam tarzlarına tepki olarak ortaya çıkan yavaş yaşam hareketinin bir boyutu olan yavaş sanat hareketinin kuramsal temellerini sosyolojik bakış açısıyla ele almaktır. Bir diğer amacı ise müze ortamında sanata yavaş bakış uygulamasının süreçlerini ele alırken yavaş sanat hareketinin modern kentsel yaşamın dayattığı yaşam stilleriyle, modernitenin bir sonucu olarak yitirilen uzam- zaman bağlamında mekân algısının müze ve sanat galerilerini gezenlere yansımasına ilişkin gözlemleri yorumlamaktır. Araştırmacı bu çalışmada müzede yapılan sanata yavaş bakış etkinliğine katılarak tam katılımlı gözlem yoluyla süreci ve katılımcıları gözlemlemiştir. Bu çalışmanın deseni nitel araştırma yöntemi desenlerinden tam katılımlı eylem araştırmasıdır. Veriler katılımlı yapılandırılmamış gözlem yoluyla toplanmıştır. Araştırma sırasında tutulan notlar yorumlayıcı metin analizi ile değerlendirilmiştir. Sakıp Sabancı Müzesi’nin Müzede Anda atölyesi deneyimini süreç, mekân, katılımcılar, sanatla etkileşim yönleriyle yavaş sanat perspektifinden gözlemlenmesiyle elde edilmiştir. Araştırmacı yöntem kısmında müze mekanı, katılımcılar ve katılım yöntemi ile eserler hakkında bilgi vermiştir.

Kaynakça

  • Arendt, H. (1994). İnsanlık Durumu. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bailey, A. (2019, 6 Nisan). Yavaş Sanat Akımı: Bir Esere Bakmakla Kalmayın, Onu Görün. BBC News: https://www.bbc.com/turkce/haberler-47829666.
  • Baudelaire, C. (2004). Modern Hayatın Ressamı. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bell, B. (1978). The Cultural Contradictions of Capitalism. New York: Basic Books.
  • Bourdieu, P. (2021). Televizyon Üzerine. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Carl, H. (2008). Hız Çılgınlığına Baş Kaldıran Yavaşlık Hareketi: Yavaş. İstanbul:Alfa Yayınları.
  • Crary, J. (2022). Gözlemcinin Teknikleri On Dokuzuncu Yüzyılda Görme ve Modernite Üzerine. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Giddens, A. (2016). Modernliğin Sonuçları. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Harvey, D. (2012). Postmodernliğin Durumu. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Harvey, D. (2017). Dünyanın Halleri. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Honoré, C. (2008). Hız Çılgınlığına Başkaldıran Yavaşlık Hareketi: Yavaş. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Kristeva, J. (2017). Ruhun Yeni Hastalıkları. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Marder, E. (2001). Dead Time Temporal Disorders in the Wake of Modernity (Baudelaire and Flaubert). California:Stanford Press.
  • Petrini, C., McCuaig, W. ve Waters, A. (2003). Slow Food: The Case for Taste. New York: Columbia University Press.
  • Petrini. C. ve Mancuso. S. (2021). Biyoçeşitlilik. İstanbul: Yeni İnsan Yayınları.
  • Reed. A. (2014). New Sites for Slowness: Speed and Nineteenth-Century Stereoscopy. Qui Parle, 22(2) (Spring/Summer), 69-99.
  • Reed. A. (2015). Ad Reinhardt’s “Black” Paintings. Religion and the Arts 19(3), 214-229.
  • Ritzer. G. (2011). Toplumun McDonaldlaştırılması. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Rosa H. (2013). Social Accelaration: A New Theory of Modernity, New York: Columbia University Press.
  • Roya, Z. ve Nicolas S. (Mart 2021), Global : "Yavaş yaşam": Hızla Yükselen Yeni üketici Trendi. (https://www.thinkwithgoogle.com/intl/tr-tr/icgoruler/tuketici-trendleri/covid-yavas-yasam-trendi/)
  • Thoreau, H. D. (2018). Walden - Ormanda Yaşam. İstanbul: Zeplin Kitap.
  • Tishman, S. (2018). Slow Looking :The Art and Practice of Learning Through Observation. New York : Routledge. Toffler, A. (1970). Future Shock. New York: Random House.
  • Uryy, J. (1995). Mekanları Tüketmek. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Watts, J. (2019, Haziran 25). Slow Art in an Age of Speed. https://www.tate.org.uk/tate-etc/issue-46-summer-2019/slow-art-take-time-jonathan-p-watts
  • Yurtseven, R. H., Kaya, O. ve Harman, S. (2010). Yavaş Hareketi. Ankara: Detay Yayıncılık.

Looking and Seeing a Work: The Museum and the Slow Art Experience

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 117 - 132, 18.07.2024
https://doi.org/10.59116/lamre.1457780

Öz

One of the aims of this study is to deal with the theoretical foundations of the slow art movement, which is a dimension of the slow life movement that emerged as a reaction to the speed-oriented lifestyles imposed by modern urban life, from a sociological perspective. Another aim is to interpret the observations of the slow art movement on the reflection of the perception of space in the context of space-time lost as a result of modernity to the visitors of museums and art galleries while dealing with the processes of the slow art movement and the lifestyles imposed by modern urban life. In this study, the researcher participated in the slow look at art activity held in the museum and observed the process and participants through fully attended observation. The design of this study is a fully participatory action research from qualitative research method designs. Data were collected through participatory, unstructured observation. The notes kept during the research were evaluated by interpretive text analysis. It was obtained by observing the experience of the Sakıp Sabancı Museum's Anda in the Museum workshop from a slow art perspective in terms of process, space, participants, and interaction with art. In the method section, the researcher gave information about the museum space, the participants and the participation method and the works.

Kaynakça

  • Arendt, H. (1994). İnsanlık Durumu. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bailey, A. (2019, 6 Nisan). Yavaş Sanat Akımı: Bir Esere Bakmakla Kalmayın, Onu Görün. BBC News: https://www.bbc.com/turkce/haberler-47829666.
  • Baudelaire, C. (2004). Modern Hayatın Ressamı. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bell, B. (1978). The Cultural Contradictions of Capitalism. New York: Basic Books.
  • Bourdieu, P. (2021). Televizyon Üzerine. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Carl, H. (2008). Hız Çılgınlığına Baş Kaldıran Yavaşlık Hareketi: Yavaş. İstanbul:Alfa Yayınları.
  • Crary, J. (2022). Gözlemcinin Teknikleri On Dokuzuncu Yüzyılda Görme ve Modernite Üzerine. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Giddens, A. (2016). Modernliğin Sonuçları. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Harvey, D. (2012). Postmodernliğin Durumu. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Harvey, D. (2017). Dünyanın Halleri. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Honoré, C. (2008). Hız Çılgınlığına Başkaldıran Yavaşlık Hareketi: Yavaş. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Kristeva, J. (2017). Ruhun Yeni Hastalıkları. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Marder, E. (2001). Dead Time Temporal Disorders in the Wake of Modernity (Baudelaire and Flaubert). California:Stanford Press.
  • Petrini, C., McCuaig, W. ve Waters, A. (2003). Slow Food: The Case for Taste. New York: Columbia University Press.
  • Petrini. C. ve Mancuso. S. (2021). Biyoçeşitlilik. İstanbul: Yeni İnsan Yayınları.
  • Reed. A. (2014). New Sites for Slowness: Speed and Nineteenth-Century Stereoscopy. Qui Parle, 22(2) (Spring/Summer), 69-99.
  • Reed. A. (2015). Ad Reinhardt’s “Black” Paintings. Religion and the Arts 19(3), 214-229.
  • Ritzer. G. (2011). Toplumun McDonaldlaştırılması. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Rosa H. (2013). Social Accelaration: A New Theory of Modernity, New York: Columbia University Press.
  • Roya, Z. ve Nicolas S. (Mart 2021), Global : "Yavaş yaşam": Hızla Yükselen Yeni üketici Trendi. (https://www.thinkwithgoogle.com/intl/tr-tr/icgoruler/tuketici-trendleri/covid-yavas-yasam-trendi/)
  • Thoreau, H. D. (2018). Walden - Ormanda Yaşam. İstanbul: Zeplin Kitap.
  • Tishman, S. (2018). Slow Looking :The Art and Practice of Learning Through Observation. New York : Routledge. Toffler, A. (1970). Future Shock. New York: Random House.
  • Uryy, J. (1995). Mekanları Tüketmek. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Watts, J. (2019, Haziran 25). Slow Art in an Age of Speed. https://www.tate.org.uk/tate-etc/issue-46-summer-2019/slow-art-take-time-jonathan-p-watts
  • Yurtseven, R. H., Kaya, O. ve Harman, S. (2010). Yavaş Hareketi. Ankara: Detay Yayıncılık.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilgi Sistemleri Felsefesi, Araştırma Yöntemleri ve Teori, Bilgi Sistemleri Geliştirme Metodolojileri ve Uygulamaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yeliz Okay 0000-0001-8868-9436

Yayımlanma Tarihi 18 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 23 Mart 2024
Kabul Tarihi 25 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Okay, Y. (2024). Bir Esere Bakmak ve Görmek: Müze ve Yavaş Sanat Deneyimi. Library Archive and Museum Research Journal, 5(2), 117-132. https://doi.org/10.59116/lamre.1457780