Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Fizik Laboratuvarına Yönelik Tutumları: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Örneği

Yıl 2012, Cilt: 1 Sayı: 23, 295 - 318, 06.07.2012

Öz

Bu çalışmanın amacı Fen ve Teknoloji Öğretmen adaylarının fizik laboratuvarına yönelik tutumlarını belirlemek, toplam tutum puanlarının adayların cinsiyet, sınıf ve yaşlarına göre anlamlı farklılıklar gösterip göstermediğini incelemektir. Araştırma karşılaştırma niteliğinde betimsel bir çalışma olup, 2009-2010 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği programında öğrenim gören 241 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veri Toplama aracı olarak kullanılan Fizik Laboratuvarına Yönelik Tutum Ölçeği literatürden hazır olarak alınmıştır. Elde edilen veriler analiz edilerek, maddelerin aritmetik ortalama ve seçeneklere ait frekans, yüzde değerleri belirlenilmiş ve adayların fizik laboratuvarına yönelik tutumları değerlendirilmiştir. Toplam tutum puanlarının adayların cinsiyet, sınıf seviyeleri ve öğrenci yaş gruplarına göre farklılık gösterip göstermediği bağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile test edilmiştir. Betimsel istatistik sonuçları adayların fizik laboratuvarına yönelik genelde olumlu tutumlar sergilediğini göstermektedir. Analiz sonuçları, cinsiyet değişkeninin fizik laboratuvarına yönelik tutum puanları üzerinde, bayanlar lehinde anlamlı farklılık gösterirken, sınıf seviyesi ve yaş değişkenlerinin bu puanlar üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığını göstermektedir.

Kaynakça

  • Abd-El-Khalick, F. ve Lederman, N.G. (2000). Improving science teachers’ conceptions of nature of science: a critical review of the literature, International Journal of Science Education, 22(7), 665-701.
  • Altınok, H. (2004). Öğretmenlerinin fen öğretimine yönelik tutumlarına ilişkin öğrenci algıları ve öğrencilerin fen bilgisi dersine yönelik tutum ve güdüleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 1-8.
  • Azar, A. (2010).In-service and pre-service secondary science teachers’ self-efficacy beliefs about science teaching, Educational Research and Reviews, 5(4), 175-188.
  • Azar, A. ve Karaali, Ş. (2004). Fizik öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçları. Milli Eğitim, 162, 279-295.
  • Çepni, S., Kaya, A., ve Küçük, M. (2005). Fizik Öğretmenlerinin Laboratuvarlara Yönelik Hizmet İçi İhtiyaçlarının Belirlenmesi, Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2)
  • Demirci, N. (2004). Students’ attitudes toward introductory physics course, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 33-40.
  • Ekici, G. (2002). Biyoloji öğretmenlerinin laboratuvar dersine yönelik tutum ölçeği, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 62-66.
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education,(6th ed.). New York: McGraw-Hill, Inc.
  • Gallagher, J.J., ve Tobin, K., (1987). Teacher management and student engagement in high school science. Science Teacher Education, 71, 535-555.
  • Hançer, A.H., (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fizik dersine yönelik tutumları, Çağdaş Eğitim Dergisi, 33(354), 11-18.
  • Hançer, A.H., Uludağ, N. ve Yılmaz, A. (2007). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının kimya dersine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 100-109.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi (19. baskı). Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Lederman, N.G., Ges-Newsome, J., ve Latz, M.S., (1994). The nature and development of preservice science teachers’ conceptions of subject matter pedagogy, Journal of Research in Science Teaching, 31(2), 129-146.
  • Nuhoğlu, H. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersine yönelik bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi, İlköğretim Online, 7(3), 627-639.
  • Nuhoğlu, H. ve Yalçın, N. (2004). Fizik laboratuvarına yönelik bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmen adaylarının fizik laboratuvarına yönelik tutumlarının değerlendirilmesi, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 317- 327.
  • Özdemir, M. ve Azar, A. (2004). Fen öğretmenlerinin laboratuvar derslerine yönelik tutumları, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Pallant, J. (2007). SPSS survival manual - a step by step guide to data analysis using spss for windows, third edition, Open University Press.
  • Piburn, M.D., ve Baker, D.R. (1993). If I were the Teacher…Qualitative Study of Attitude Toward Science. Science Teacher Education, 77(4), 393-406.
  • Taslıdere, E ve Eryılmaz, A. (2012). Basit Elektrik Devreleri Konusuna Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi ve Öğrencilerin Tutumlarının Değerlendirilmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 31-46.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tekin, H. (2001). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınları.
  • Tsai, C.C. (2003). Taiwanese science students’ and teachers’ perceptions of the laboratory learning environments: exploring epistemological gaps. International Journal of Science Education, 25(7), 847-860.
  • Turanlı, N., Türker, K. N., ve Keçeli, V.(2008). Matematik alan derslerine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 254-262.
  • Wellington, J. (1998). Practical Work In Science: Time For Reappraisal. In J. Wellington (Eds.). Practical Work in School Science, Which Way Now? (3-15). London and Newyork: Routledge.
  • Yager, R.E., ve Vargas-Gomez, R.G. (1987). Attitude of students in exemplary programs toward their science teachers, Journal of Research in Science Teaching, 24(1), 87-91.
  • Yaşar, Ş. ve Anagün, S. Ş. (2008). İlköğretim beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler dergisi. 8(2), 223-236.
  • Yeşilyurt, M., Kurt, T. Temur A. (2005). İlköğretim fen laboratuvarı için tutum anketi geliştirilmesi ve uygulanması, Pamukkale Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 16, 104-114.
  • Yıldız, E., Akpınar, E., Aydoğdu, B. ve Ergin, Ö. (2006). Fen bilgisi öğretmenlerinin fen deneylerinin amaçlarına yönelik tutumları, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(2), 2- 18.

Attitudes of Science and Techonology Teacher Candidates Toward Physics Laboratory: Mehmet Akif Ersoy University Case

Yıl 2012, Cilt: 1 Sayı: 23, 295 - 318, 06.07.2012

Öz

The aims of this study were to determine the attitude of Science and Techonology Teacher candidates studying at Mehmet Akif Ersoy University toward physics laboratory and to investigate whether total attitude scores differ significantly according to the gender, grade level and age. The study is a comparative descriptive study and it was carried out with 241 students studying at Science Education Teaching Programme in spring semester of 2009-2010 academic year. As a measuring tool, an Attitude Scale for the Physics Laboratory was taken from the related literature. The obtained data was analyzed in terms of the means, frequency and percentage of the items and based on these descriptive statistics; the attitudes of candidates were evaluated. Independent sample t-test and ANOVA were used to analyze whether the attitude scores show significant relation with gender, grade level and age groups. The results of the descriptive statistics indicated that teacher canditates’ attitudes toward physics laboratory are mostly positive. According to the results of the descriptive statistics, although the average attitude scores of females was higher than that of males, this difference was not statistically significant based on inferential statistics. The results also denoted that the attitudes of candidates do not change significantly with respect to their grade level and age.

Kaynakça

  • Abd-El-Khalick, F. ve Lederman, N.G. (2000). Improving science teachers’ conceptions of nature of science: a critical review of the literature, International Journal of Science Education, 22(7), 665-701.
  • Altınok, H. (2004). Öğretmenlerinin fen öğretimine yönelik tutumlarına ilişkin öğrenci algıları ve öğrencilerin fen bilgisi dersine yönelik tutum ve güdüleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 1-8.
  • Azar, A. (2010).In-service and pre-service secondary science teachers’ self-efficacy beliefs about science teaching, Educational Research and Reviews, 5(4), 175-188.
  • Azar, A. ve Karaali, Ş. (2004). Fizik öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçları. Milli Eğitim, 162, 279-295.
  • Çepni, S., Kaya, A., ve Küçük, M. (2005). Fizik Öğretmenlerinin Laboratuvarlara Yönelik Hizmet İçi İhtiyaçlarının Belirlenmesi, Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2)
  • Demirci, N. (2004). Students’ attitudes toward introductory physics course, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 33-40.
  • Ekici, G. (2002). Biyoloji öğretmenlerinin laboratuvar dersine yönelik tutum ölçeği, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 62-66.
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education,(6th ed.). New York: McGraw-Hill, Inc.
  • Gallagher, J.J., ve Tobin, K., (1987). Teacher management and student engagement in high school science. Science Teacher Education, 71, 535-555.
  • Hançer, A.H., (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fizik dersine yönelik tutumları, Çağdaş Eğitim Dergisi, 33(354), 11-18.
  • Hançer, A.H., Uludağ, N. ve Yılmaz, A. (2007). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının kimya dersine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 100-109.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi (19. baskı). Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Lederman, N.G., Ges-Newsome, J., ve Latz, M.S., (1994). The nature and development of preservice science teachers’ conceptions of subject matter pedagogy, Journal of Research in Science Teaching, 31(2), 129-146.
  • Nuhoğlu, H. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersine yönelik bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi, İlköğretim Online, 7(3), 627-639.
  • Nuhoğlu, H. ve Yalçın, N. (2004). Fizik laboratuvarına yönelik bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmen adaylarının fizik laboratuvarına yönelik tutumlarının değerlendirilmesi, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 317- 327.
  • Özdemir, M. ve Azar, A. (2004). Fen öğretmenlerinin laboratuvar derslerine yönelik tutumları, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Pallant, J. (2007). SPSS survival manual - a step by step guide to data analysis using spss for windows, third edition, Open University Press.
  • Piburn, M.D., ve Baker, D.R. (1993). If I were the Teacher…Qualitative Study of Attitude Toward Science. Science Teacher Education, 77(4), 393-406.
  • Taslıdere, E ve Eryılmaz, A. (2012). Basit Elektrik Devreleri Konusuna Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi ve Öğrencilerin Tutumlarının Değerlendirilmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 31-46.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tekin, H. (2001). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınları.
  • Tsai, C.C. (2003). Taiwanese science students’ and teachers’ perceptions of the laboratory learning environments: exploring epistemological gaps. International Journal of Science Education, 25(7), 847-860.
  • Turanlı, N., Türker, K. N., ve Keçeli, V.(2008). Matematik alan derslerine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 254-262.
  • Wellington, J. (1998). Practical Work In Science: Time For Reappraisal. In J. Wellington (Eds.). Practical Work in School Science, Which Way Now? (3-15). London and Newyork: Routledge.
  • Yager, R.E., ve Vargas-Gomez, R.G. (1987). Attitude of students in exemplary programs toward their science teachers, Journal of Research in Science Teaching, 24(1), 87-91.
  • Yaşar, Ş. ve Anagün, S. Ş. (2008). İlköğretim beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler dergisi. 8(2), 223-236.
  • Yeşilyurt, M., Kurt, T. Temur A. (2005). İlköğretim fen laboratuvarı için tutum anketi geliştirilmesi ve uygulanması, Pamukkale Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 16, 104-114.
  • Yıldız, E., Akpınar, E., Aydoğdu, B. ve Ergin, Ö. (2006). Fen bilgisi öğretmenlerinin fen deneylerinin amaçlarına yönelik tutumları, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(2), 2- 18.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erdal Taşlıdere

Fikret Korur

Yayımlanma Tarihi 6 Temmuz 2012
Gönderilme Tarihi 7 Şubat 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 1 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Taşlıdere, E., & Korur, F. (2012). Fen ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Fizik Laboratuvarına Yönelik Tutumları: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 295-318.