BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Türk Dili I-II Dersine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi

Yıl 2016, Sayı: 38, 118 - 132, 18.07.2016

Öz

Özet

İletişimin en temel unsuru olan dil, duygu ve düşüncelerin nesilden nesile aktarılmasını sağlayan topluma millet olma şuuru kazandıran ve bir milleti millet yapan unsurların başında gelen önemli bir araçtır.

Ülkemizde yükseköğretim öncesi kültürel ağırlıklı derslerin yeterli düzeyde verilememesi veya ‘millî kimlik’ oluşturmada ana dil ve millî kültürün daha derinliğine işlenmesi ihtiyacından dolayı tüm yüksekokul ve fakültelerde iki dönem halinde okutulması zorunlu olan Türk Dili I-II dersleri ile öğrencilerin yazılı ve sözlü anlatım becerilerinin geliştirilmesi, dil bilinci ve ana dil sevgisi kazanması hedeflenmektedir.

Fakat yapılan gözlemlere ve araştırmalara göre yükseköğretimde de Türk Dili I-II dersleri ile ilgili kazanımlara yeterince ulaşılamadığı görülmektedir. Bu durum üniversite öğrencilerinin Türk Dili I-II derslerine karşı ilgisiz olması, dersin önemine inanmaması ve derse karşı motive olamamaları gibi nedenlerden kaynaklanmaktadır. Yani öğrencilerin bu derse karşı geliştirdikleri olumsuz tutumlar dersin amaçlarının gerçekleştirilememesinde önemli bir etken olarak karşımıza çıkmaktadır. 

İşte bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin Türk Dili I-II derslerine ilişkin tutumlarını (olumlu-olumsuz) belirlemektir. Belirlenen olumsuz tutumlara sebep olan etkenleri ortaya çıkarmak çalışmanın önemini ortaya koymaktadır. Öğrencilerin Türk Dili I-II derslerine yönelik tutumlarını belirlemek için Aslan, A. (2012) tarafından geliştirilen geçerlik ve güvenirliği sağlam olarak tespit edilmiş olan “Yükseköğretimde Türk Dili Dersine Karşı Tutum Ölçeği” kullanılmıştır.

Araştırma, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesinin fakülte ve yüksekokullarında öğrenim gören 490 öğrenci üzerinde uygulanmıştır. Ölçekten elde edilen veriler öğrencilerin cinsiyet, başarı durumu ve okudukları birimlere göre de incelenmiş belirlenen tutum farklılıkları ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar benzer çalışmaların sonuçları da dikkate alınarak değerlendirilmiş ve önerilerde bulunulmuştur.

Anahtar sözcükler: Türk Dili dersi, tutum, tutum ölçeği. 

Kaynakça

  • Aksan D. (1975). “Anadili”, Türk Dili Dergisi, C: XXXI, S: 285, Ankara, s. 423-434.
  • Arslan, A. (2012). “Yükseköğretimde Türk Dili Dersine Karşı Tutum Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, S: 1/3, Erzurum, s. 187-202.
  • Bağcı, H.(2007). “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazılı Anlatıma ve Yazılı Anlatım Derslerine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi” Türklük Bilimi Araştırmaları, S:XXI, s. 29-61.
  • Cemiloğlu, İ. (2004). “Üniversitelerde Okutulan Türk Dili Dersi İle İlgili Tespitler, Değerlendirmeler ve Öneriler”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C: XVII, S: 2, Bursa, s. 173-182.
  • Erden, M. (1995). “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Sertifikası Derslerine Yönelik Tutumları” H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, S.11, ss.99-104.
  • Gömleksiz, M. N. (2003). “İngilizce Duyuşsal Alana İlişkin Bir Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenilirliği”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C: 13, S: 1, Elazığ, s. 215-226.
  • Saracaloğlu, A. S. (2000). “Öğretmen Adaylarının Yabancı Dile Yönelik Tutumları ile Akademik Başarı Arsındaki İlişkisi”, Eğitim ve Bilim, C:25, S. 115, s. 65-72.
  • Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Vural, H. (2007). “Üniversitelerde Okutulan Türk Dili Üzerine” Türk Dili Dergisi, C: XCIV, S: 669, Ankara, s. 496-503.
  • Zülfikar, H. (2007). “Dünden Bugüne Türkçe (Üniversitelerde okutulan zorunlu Türk Dili Dersleri)”, Türk Dili Dergisi, C: XCIII, S: 664, Ankara, s. 320-328.
Yıl 2016, Sayı: 38, 118 - 132, 18.07.2016

Öz

Kaynakça

  • Aksan D. (1975). “Anadili”, Türk Dili Dergisi, C: XXXI, S: 285, Ankara, s. 423-434.
  • Arslan, A. (2012). “Yükseköğretimde Türk Dili Dersine Karşı Tutum Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, S: 1/3, Erzurum, s. 187-202.
  • Bağcı, H.(2007). “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazılı Anlatıma ve Yazılı Anlatım Derslerine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi” Türklük Bilimi Araştırmaları, S:XXI, s. 29-61.
  • Cemiloğlu, İ. (2004). “Üniversitelerde Okutulan Türk Dili Dersi İle İlgili Tespitler, Değerlendirmeler ve Öneriler”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C: XVII, S: 2, Bursa, s. 173-182.
  • Erden, M. (1995). “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Sertifikası Derslerine Yönelik Tutumları” H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, S.11, ss.99-104.
  • Gömleksiz, M. N. (2003). “İngilizce Duyuşsal Alana İlişkin Bir Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenilirliği”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C: 13, S: 1, Elazığ, s. 215-226.
  • Saracaloğlu, A. S. (2000). “Öğretmen Adaylarının Yabancı Dile Yönelik Tutumları ile Akademik Başarı Arsındaki İlişkisi”, Eğitim ve Bilim, C:25, S. 115, s. 65-72.
  • Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Vural, H. (2007). “Üniversitelerde Okutulan Türk Dili Üzerine” Türk Dili Dergisi, C: XCIV, S: 669, Ankara, s. 496-503.
  • Zülfikar, H. (2007). “Dünden Bugüne Türkçe (Üniversitelerde okutulan zorunlu Türk Dili Dersleri)”, Türk Dili Dergisi, C: XCIII, S: 664, Ankara, s. 320-328.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nazmi Alan

Hasan Bağcı

Yayımlanma Tarihi 18 Temmuz 2016
Gönderilme Tarihi 6 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Alan, N., & Bağcı, H. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Türk Dili I-II Dersine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(38), 118-132.