BibTex RIS Kaynak Göster

MÜZİK EĞİTİMİ ANABİLİM DALI BİNA STANDARTLARININ BELİRLENMESİ

Yıl 2016, Sayı: 39, 190 - 204, 04.10.2016
https://doi.org/10.21764/efd.22304

Öz

Özet

Müzik eğitimcisi yetiştirme sürecinde fiziksel imkân ve ders materyal yeterlikleri büyük bir yer ve öneme sahiptir ancak yapılan kaynak taraması sonucunda Türkiye’deki Müzik Eğitimi Anabilim Dalı (MEAD) bina yeterliklerinin bölgesel kapsamda eşit bir dağılım göstermediği ve çeşitli yetersizliklerin olduğu belirlenmiştir. Bu durumun oluşmasında ise, MEAD binalarının bir standardının olmaması büyük bir etkiye sahiptir.

Araştırmanın amacı, yürürlükte olan Müzik Öğretmenliği Lisans Programı (MÖLP) kapsamında eğitim alan 160 öğrencinin ihtiyaçlarına uygun olarak MEAD binalarının sahip olması gereken özellikleri ve bu özelliklerin standartlarını belirlemektir.  Araştırma, hem konuya ilişkin yapılan ilk çalışma olması hem de yürürlükte olan MÖLP’nın daha etkin kullanımına katkıda bulunması açılarından önem taşımaktadır.

Araştırmanın evrenini MÖLP kapsamında 160 öğrenciye hizmet verecek bir MEAD binasında kaç adet  Bireysel Çalgı Odası, Derslik, Orkestra Salonu vb. mekânların olması gerektiğine ilişkin standartlar oluşturmaktadır. Tarama modelinde betimsel yöntemin tercih edildiği araştırmada verilerin bir bölümüne kaynak taraması yöntemiyle ulaşılırken, diğer bir bölümüne ise telefonla görüşme yöntemi kullanılarak ulaşılmıştır. Verilerin işlenmesinde metin analizi yöntemi ve ayrıca SPSS 22 programı kullanılmış ve sonuçlar frekans ve yüzde değerleri üzerinden yorumlanmıştır.

Araştırma sonucunda, MÖLP kapsamında toplam 160 öğrenciye hizmet verecek bir MEAD binasında en az 8 adet Bireysel Piyano dersliğinin (akademisyen odası), en az 17 adet Piyano çalışma odasının, en az 8 adet Bireysel Çalgı dersliğinin, en az 21 adet Bireysel çalgı odasının, en az 8 adet Bireysel Ses Eğitimi dersliğinin, en az 9 adet Bireysel Ses Eğitimi çalışma odasının, MİOY, Armoni ve Eşlik ders dışı çalışmalar için en az 18 adet piyano çalışma odasının, en az 1 adet Orkestra dersliği ve Orkestra çalışma salonunun, en az 1 adet Oda müziği dersliği ve çalışma salonunun, en az 1 adet Koro dersliği ve çalışma salonunun ve en az 1 adet Elektronik Org Laboratuarına ve tüm diğer toplu dersler için en az 3 adet dersliğin, en az 1 adet Konser Salonu ve ses kayıt stüdyosunun, en az 1 adet bilgisayar laboratuarının ve 1 adet bilişim laboratuarının  olması gerektiği belirlenmiştir. 

Kaynakça

  • Karaküçük A. S. (2008). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Fiziksel/Mekansal Koşulların İncelenmesi: Sivas İli Örneği. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi 32(2):307-320 14.05.2016 tarihinde alınmıştır.
  • http://uvt.ulakbim.gov.tr/uvt/index.php?cwid=9&vtadi=TSOS&c=ebsco&ano=98328_865b304d3ce2f 7296582622e0a624563&?
  • Karahan, A. S. (2012). Müzik Eğitimi Anabilim Dalları Kapsamındaki Piyano Derslerinin Bireysel olarak Yapılma Durumu. 10. Müzik Eğitimi Sempozyumu Niğde. s.646-657
  • Kara, A., Yetkin, K. (2015). Algılanan Öğretmen Yeterliklerinin Sınıf Koşulları Açısından İncelenmesi. International Journal of Social Science 40 s.1-15 14.05.2016 tarihinde alınmıştır. http://www.jasstudies.com/Makaleler/1872622266_1Do%C3%A7.%20Dr.%20Ahmet%20KAR A.pdf
  • Karahan, A. S. (2016a). Türkiye’deki Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Binalarının Fiziksel İmkân ve Ders Materyallerinin Belirlenmesi. VIII. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresinde Sözlü Bildiri, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Karahan, A. S. (2016b). Türkiye’deki Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Akademik Kadrolarının Bölgelere Göre Dağılımı ve Sayısal Olarak Yeterlik Durumları. (Yayınlanmamış Makale Çalışması).
  • Karakaya, B., Kiper, T. (2013). Edirne Kent Merkezinde Bazı İlköğretim Okul Bahçelerinin Peyzaj Tasarım İlkeleri Açısından Mevcut Durumun Değerlendirilmesi. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi 2013,10(1):59-71 14.05.2016 tarihinde alınmıştır.
  • ds.b.ebscohost.com/eds/detail/detail?vid=8&sid=7665cff5-1f0c-4d16-86f2- 3964330192c9%40sessionmgr102&hid=114&bdata=Jmxhbmc9dHImc2l0ZT1lZHMtbGl2ZQ% 3d%3d#db=uvt&AN=157270
  • Karasolak, K., Sarı, M. (2011). Mimari Özellikleri Farklı Okullardaki Öğrenci ve Öğretmenlerin Okullarının Binası Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3):132-154
  • Karakütük, K., Tunç, B., Bülbül, T., Özdem, G., Taşdan, M., Çelilkkale, Ö., Bayram, A. (2012). The adequacy of physical conditions of public high schools in Turkey according to their sizes Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 45(2):183-204 14.05.2016 tarihinde alınmıştır. http://uvt.ulakbim.gov.tr/uvt/index.php?cwid=9&vtadi=TSOS&c=ebsco&ano=178105_71fb738 da32a1c3a3af3f7896b4918c4&?
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (12.Basım). Ankara: Nobel yayıncılık
  • Kalyoncu, N. (2004). “Müzik Öğretmenliği Yeterlikleri ve Güncel Müzik Öğretmenliği Lisans Programı” 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu, 7-10 Nisan, Süleyman Demirel Üniversitesi, Burdur. 10.05.2016 tarihinde muzikegitimcileri.net sitesinden alınmıştır. http://www.muzikegitimcileri.net/bilimsel/bildiri/N- Kalyoncu.pdf
  • Taşdan, M., Tösten, R., Bulut, K., Karakaya, V. (2013). Okul Profili Araştırması (Kars İli Örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17 (1):203-222 14.05.2016 tarihinde alınmıştır.
  • http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?sid=7665cff5-1f0c-4d16-86f2- 3964330192c9%40sessionmgr102&vid=23&hid=114
  • Uçan, A. (2006). Müzik Öğretmenliği Yeterlikleri, Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, 26-28 Nisan, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Uludağ, Z., Odacı, H. (2002). Eğitim Öğretim Faaliyetlerinde Fiziksel Mekan, Milli Eğitim Dergisi, s. 153-154. 14.05.2016 tarihinde alınmıştır. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/153-154/uludag.htm
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Suat Karahan

Yayımlanma Tarihi 4 Ekim 2016
Gönderilme Tarihi 18 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 39

Kaynak Göster

APA Karahan, A. S. (2016). MÜZİK EĞİTİMİ ANABİLİM DALI BİNA STANDARTLARININ BELİRLENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(39), 190-204. https://doi.org/10.21764/efd.22304