Bu kavramsal çalışmada, ülkemizde Psikolojik
Danışma ve Rehberlik (PDR) meslek etiği eğitiminde görece az bilinen bir yaklaşım
olan Pozitif Etik yaklaşımının (diğer adıyla Kültürleştirme Modeli) kuramsal temeli,
sınıfiçi etkinlikleri ve ülkemizde uygulanabilirliği konuları sunulmaktadır. Bu
amaçla, pozitif etik konusundaki uluslararası psikolojik danışma alan yazını
taranmıştır. Daha önce ülkemiz alan yazınına kitap çevirisiyle (Knapp &
VandeCreek, 2010) katılan pozitif etik yaklaşımı, bu makalede tekrar ele
alınarak yaklaşımın ülkemizde etik eğitimi veren psikolojik danışman
eğitimcileri arasında yaygınlaşmasına ve bu yaklaşımın önemi konusunda bilinç
artışına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda kültürleştirme modeli, pozitif
etikte önemli bulunan üç ana tema olan kişisel, mesleki ve küresel farkındalık
kavramları ile pozitif yaklaşımlı etik karar alma ve meslek etiği öğretiminde öğretim
elemanları tarafından kullanılabilecek sınıf içi pozitif etik uygulamaları ayrıntılı
biçimde açıklanmaktadır. Tartışma kısmında, pozitif etik yaklaşımının PDR
lisans/ lisansüstü programlarında meslek etiği öğretiminde kullanımına ilişkin
öneriler verilmektedir. PDR hizmetlerinin takım-yönelimli doğasından hareketle,
gerek meslek etiği eğitiminin, gerekse pozitif etik yaklaşımının diğer eğitim
fakültesi programları ile Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika programlarının
müfredatlarına ve hizmetiçi eğitim etkinliklerine yaygınlaştırılmasına ilişkin
uygulama önerileri sunulmaktadır. Pozitif etik uygulamalarının etkililiğinin
test edilmesi için yapılacak görgül araştırmalara olan ihtiyaca da değinilmiştir.
pozitif etik meslek etiği etik eğitimi kültürleştirme modeli
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Şubat 2018 |
Gönderilme Tarihi | 20 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 45 |