Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK HİZMETLERE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ VE MEMNUNİYET DÜZEYLERİ

Yıl 2018, Sayı: 47, 158 - 178, 15.07.2018
https://doi.org/10.21764/maeuefd.364465

Öz

Bu araştırmanın
amacı, öğretmen adaylarının bazı akademik hizmetlere ilişkin görüşlerini ve bu
görüşlerle ilgili olabilecek değişkenler (cinsiyet, sınıf düzeyi, bölüm ve
akademik not ortalaması ) ile öğrencilerin üniversiteye ve eğitim fakültesine
yönelik memnuniyet düzeylerini incelemektir. Araştırmada, betimsel tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2016-2017 öğretim yılında Trakya
Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören yaklaşık 2700 öğretmen adayı,
örneklemini ise, üst sınıflarda öğrenim gören ve basit tesadüfî örnekleme
yoluyla seçilen 300 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak
“Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Bazı Akademik Hizmetlere İlişkin Beklentileri”
ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde,
aritmetik ortalama, standart sapma, faktör analizi ve
tek yönlü varyans analizi yapılmıştır
. Araştırmanın bulgularına göre, akademik hizmetler alt boyutunda;
öğretim hizmeti alt faktörü, öğrencilerle iletişim alt faktörü, programın
etkililiği alt faktörü ve ders süreci alt faktörü olmak üzere toplam 4 alt
boyut ortaya çıkmıştır. Cinsiyet, sınıf düzeyi ve bölüm değişkenlerine göre
elde edilen bulgularda; eğitim fakültesi öğrencilerinin akademik hizmetlere
ilişkin görüşlerinin sınıf düzeyi ve bölüme göre farklılaştığı ancak cinsiyet
ve akademik not ortalamasına göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı görülmüştür.
Öğrencilerin üniversite ve fakülteye ilişkin memnuniyetine ilişkin bulgularda
ise; memnuniyet düzeyinin “orta” olduğu bulunmuştur. Araştırma sonuçları, Trakya
Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören öğretmen adaylarının bazı
akademik hizmetlere ilişkin beklentilerinin karşılanmadığını,  memnuniyet düzeylerinin ise ortalama düzeyde
olduğunu ortaya koymuştur. 

Kaynakça

  • Akbulut, Y. (2010). Sosyal Bilimlerde SPSS Uygulamaları. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık.
  • Arslantaş, H.İ. (2011). Öğretim elemanlarının öğretim stratejileri, yöntem ve teknikleri, iletişim ve ölçme değerlendirme yeterliklerine yönelik öğrenci görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 487–506.
  • Awang, H.ve Ismail, N.A. (2010). Undergraduate education: A gap analysis of students’ expectations and satisfaction. Problems of Education in the 21st Century, 21, .21-28.
  • Aydın, R. (2010). Çağdaş üniversite. Atılım Üniversitesi İz Dergisi. 10, http://ramazanaydin.com/2010/03/22/94/ adresinden 01.08.2017 tarihinde elde edilmiştir.
  • Barutçu-Yıldırım, F., Yerin-Güneri, O. ve Çapa-Aydın, Y. (2015). University students’ satisfaction level and related variables. Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi.11(2), 521-533.
  • Bolen, K.J. (2010). Assessing the impactof diversity courses in student-faculty interactions, critical thinking and social engagement. Unpublished Dissertation of Doctorate, University of Southern California, California.
  • Bjorklund, S.A.,Parente, J.M., ve Sathianathan, D. (2004). Effects of faculty interaction and feedback on gains in student skills..Journal of Engineering Education, April, 153-160.
  • Demir, M. ve Demir, Ş. (2016). Akademik beklenti, akademik memnuniyet ve kariyer planlaması ilişkisi: Turizm lisans öğrencileri örneği. Internetional Journal of Human Sciences. 13(1), 46-59.
  • Ekinci, C. E. ve Burgaz, B. (2007). Hacettepe Üniversitesi öğrencilerinin bazı akademik hizmetlere ilişkin beklenti ve memnuniyet düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 120-134.
  • Endo, J., ve Harpel, R. (1982). The effect of student-faculty interaction on students’ educational outcomes. Research in Higher Education, 16(2), 115-138.
  • Erdem, A.R. (2013). Bilgi toplumunda üniversitelerin değişen rolleri ve görevleri. Yükseköğretim Dergisi. 3(2), 109-120. doi:10.2399/yod.13.013
  • Erdoğan, M. ve Uşak, M. (2004), Factors affecting prospective science teacher satisfaction level on their department. (Abstract) Paper presented at the conference, July 2004, Istanbul, University of Bahcesehir.
  • Eriş, H. ve Çapkıner, H. (2012). Egítim fakültesi öğrencílerínín yönetsel ve akademik hízmetlere ílí§kín beklentí ve memnuníyet düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1(2012), 177-183.
  • Eroğlu, E. (2002), Uzaktan öğretimde bütünsel kalite, Anadolu Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu, 23-25 Mayıs, 23-25.
  • Fiduas, A. (2006). Measuring service quality in higher education HEDPERF Versus SERPERF, Marketing Intelligence & Planing, 24(1), 31-47.
  • Gökyer, N. (2012). Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencilerinin bazı akademik hizmetlere ilişkin beklentileri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 139-154.
  • Güneş, F.(2016). Öğretmen yetiştirme ve yaklaşım modelleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). 17(3), 413-435.
  • Kapucugil-İkiz, A., Damar, M., Özdağoğlu, G., Özler, C., Arbak, Y., Tuncel, P., Karapınar, İ. ve Yaparel, R. (2017). Stratejik planlamanın önemli bir girdisi olarak öğrenci memnuniyetinin ölçümü: Dokuz Eylül Üniversitesi örneği. Yüksek Öğretim ve Bilim Dergisi. 7(1), 28-40. doi: 10.5961/jhes.2017.181
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (28.basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kuh, G. (1995). The other curriculum: Out-of-class experiences associated with student learning and personal development. Journal of Higher Education, 66 (2), 123-155.
  • Nunes, J. C., Rosario, P., Vallejo, G., ve Gonzales-Pienda, J. A. (2013). A longitudinal assessment of the effectiveness of a schoolbased mentoring program in middle-school. Contemporary Educational Psychology, 38(1), 11-21.
  • Özçakır-Sümen, Ö. ve Çağlayan, K.T.(2013). Öğretmen adaylarının Eğitim Fakültesinden memnuniyet düzeyleri ve hayal ettikleri eğitim ortamı. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 249-272.
  • Pallant, J. (2001). SPSS Survival manual. A Step-by-Step Guide to Data Analyses Using SPSS for Windows. Philadelphia, PA: Open University Press.
  • Saydan, R. (2008). Üniversite öğrencilerinin öğretim elemanlarından kalite beklentileri: Yüzüncü Yıl Üniversitesi IIBF örneği. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 10( 1), 63-79.
  • Şara, P. ve Kocabaş, A.(2012). Sınıf öğretmeni adaylarının sınıf öğretmenliğini tercih nedenleri ve aldıkları eğitimle ilgili görüşleri, Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counceling. 1(2), 8-17.
  • Thompson, M. (2001). Informal student-faculty interaction: Its relationship to educational gains in science and mathematics among community college students. Community College Review, 29(1), 35-57.
  • Tütüncü, Ö ve Doğan, Ö.İ. (2003). Müşteri tatmini kapsamında öğrenci memnuniyetinin ölçülmesi ve Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü uygulaması. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (4), 130: 151.
  • Uygur, M. ve Yanpar-Yelken, T. (2017). Sınıf öğretmenliği adaylarının memnuniyet düzeyleri ve gelecek beklentisi algılarının incelenmesi: Mersin Üniversitesi örneği. Yükseköğretim Dergisi. 7(1), 1-9. doi:10.2399/yod.16.006
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seda Donat Bacıoğlu

Levent Vural

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 11 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 47

Kaynak Göster

APA Donat Bacıoğlu, S., & Vural, L. (2018). ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK HİZMETLERE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ VE MEMNUNİYET DÜZEYLERİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(47), 158-178. https://doi.org/10.21764/maeuefd.364465