Bu çalışmanın amacı ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin sütun
grafiğine uygun problem kurma becerilerinin incelenmesidir. Bu amaç
doğrultusunda, öğrencilerin problem kurma etkinliklerinde yazdıkları ifadeler
belirli kriterlere göre (ifadenin problem olup olmadığı, ifadenin Türkçe dil ve
anlatımının hatalı olup olmadığı, problemin verilen grafiğe uygun olup
olmadığı, öğrencinin kaçıncı denemede problem kurabildiği, grafikte eksik
bırakılan bilgileri tamamlayıp tamamlamadığı, kurduğu problem için kendi problem
çözümü) incelenmiştir. Bu çalışma nitel araştırma deseninde, betimleyici
araştırma yöntemlerinden durum çalışması modeli kullanılarak
gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklem grubu, 2016 - 2017 eğitim öğretim
yılı birinci döneminde Bursa ilinde bir devlet ortaokulunda altıncı sınıfta
öğrenim gören 15 kız ve 13 erkek toplam 28 öğrenciden oluşmuştur. Öğrencilerin
sütun grafiğine uygun problem kurma becerilerini değerlendirmek için grafikte
verilen veriler açısından değişkenlik arzeden beş adet problem kurma etkinliği
hazırlanmıştır. Bu etkinlikler hazırlanırken ortaokul matematik öğretim
programına uygun ders kitaplarından ve uzman görüşlerinden yararlanılmıştır. Verilerin
analizinde içerik analizi yöntemi tercih edilmiştir. Problem kurma etkinliklerinde
öğrencilerin kurdukları her bir ifade önceden belirlenen kriterlere göre
incelenmiştir. Öğrencilerin çoğunluğunun bazı dil ve anlatım hatalarına rağmen
verilen grafiğe uygun problem kurabildikleri; sonuçta problem kurma
becerilerinin beklenenden daha iyi olduğu görülmüştür. Öğrencilerin kurdukları
problemlerden bazıları seçilerek üzerlerinde yapılan inceleme sonuçlarıyla
birlikte çalışmada sunulmuştur.
Ortaokul matematik eğitimi altıncı sınıf matematik problem kurma problem çözme
The purpose of this study is to examine secondary school sixth grade students’
abilities of posing problems appropriate to the column graph. For this purpose,
the students’ expressions that they wrote during problem posing activities were
investigated according to certain criteria (whether the written expression is a
problem, whether the Turkish grammer and story of expression have mistakes,
whether the problem is appropriate to the given graph, at which trial the
student is able to pose a problem, whether the student can complete the missing
information in the given graph, and the student’s solution to his/her own
problem). This study was conducted in qualitative research design using case
study model of descriptive research methods. The sample group of the study
consisted of 28 students, 15 girls and 13 boys in sixth grade attending a public
secondary school located in the province of Bursa in the first semester of 2016
- 2017 academic year. In order to evaluate the students’ ability to pose
problems based on the column graph, five problem posing activities that vary
with respect to the given data in the column graph were prepared. To prepare
these activities, the textbooks approppriate for the secondary school
mathematics curriculum and expert opinions were utilized. In the analysis of
the data, content analysis method was preferred. Each expression formed by the
students in the problem posing activities was examined in terms of the pre-determined
criteria. Though some grammer and story mistakes, it was seen that most of the
students were able to pose problems approppriate to given graph and therefore
their problem posing abilities were better than expected. Some of the problems
that students posed were selected and presented with investigation results in
the study.
Secondary school mathematics education sixth grade mathematics problem posing problem solving
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 5 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 48 |