Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİR ORMAN OKULU UYGULAMASININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2022, Sayı: 62, 431 - 454, 01.05.2022
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1040654

Öz

Bu çalışmada, alan yazın taranarak hazırlanan ve uygulanan 10 haftalık Orman Okulu Eğitim Planının (OOEP) değerlendirilmesi amaçlanmıştır. OOEP, çocuk, öğretmen ve program olmak üzere 3 farklı açıdan değerlendirilmiştir. Çalışma grubunu Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Anaokulu’nda eğitim gören 5-6 yaş arası çocuklar (n=35) ve öğretmenleri (n=1) oluşturmaktadır. Çalışmada amaçlı örnekleme yolu seçilmiştir ve temel nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın verilerini, her çocukla her hafta yapılan birebir görüşmeler (f=10), öğretmenleriyle uygulama sonunda yapılan değerlendirme görüşmesi (f=1) ve araştırmacının doküman olarak ele aldığı eğitim planı oluşturmaktadır. Elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın güvenirliği için veri üçgenleme kullanılmış ve kodlayıcılar arası görüş birliği (%95) sağlanmıştır. Bulgulara göre, fiziksel ve duyuşsal alan olmak üzere iki tema elde edilmiştir. Bu temalar doğrultusunda, OOEP’in kazanımları değerlendirildiğinde fiziksel ve duyuşsal alanla ilgili kazanımların dengeli olduğu ancak, çocukların hatırladıkları, zorlandıkları, ilgilerini çeken, eğlendikleri ve yapmak istedikleri etkinlikler olarak, daha az duyuşsal alanla ilgili etkinlikleri (Keşif, Doğayla bağ kurma, Rahatlama), daha çok fiziksel alanla ilgili etkinlikleri (Alet kullanma, Büyük kas motor aktivite, Yapı-İnşa, Farklı Materyal, Duyusal Deneyim) ifade ettikleri görülmüştür. Öğretmenin ifade ettiği tüm kazanımlarınsa duyuşsal alanla ilgili olduğu (doğaya saygı, özgürlük, mutluluk, sınırlarını tanıma, kendini ifade, risk yönetimi, özgüven, sebat, paylaşma, sorumluluk vb.) dikkat çekmiştir.

Kaynakça

  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Blackwell, S. (2015). Impacts of long term forest school programmes on children’s resilience, confidence and wellbeing. Acesso em, 30(04), 1-46.
  • Bilton, H. (2010). Outdoor learning in the early years: management and innovation (3rd ed.). New York: Taylor & Francis.
  • Close, M. (2012). The forest school initiative and its perceived impact on children’s learning and development: an investigation into the views of children and parents, Doctoral Dissertation, Cardiff University, The United Kingdom.
  • Davis, B., & Waite, S. (2005). Forest Schools: An Evaluation of the Opportunities and Challenges in Early Years. Final Report. January 2005.
  • Dilek, O. (2019). Orman okulu uygulamalarının çocukların gelişimine yönelik katkısının değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu.
  • Dowdell, K., Gray, T., & Malone, K. (2011). Nature and its influence on children’s outdoor play. Journal of Outdoor and Environmental Education, 15(2), 24-35.
  • Eroğlu, S.B. (2018). An evaluation of the forest school program in a state preschool in İstanbul, Master Thesis, Boğaziçi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Harris, F. (2017). The nature of learning at forest school: practitioners' perspectives. International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 45(2), 272-291.
  • Kahriman-Pamuk, D., & Ahi, B. (2019). A phenomenological study on the school concept of the children attending the forest school. Journal of Qualitative Research in Education, 7(4), 1386-1407.
  • Kanat, T. (2020). Orman okulu uygulamalarının okul öncesi dönem çocukları üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Kanyılmaz, E. S. (2016). Riskli oyuna izin verme ölçeğinin geliştirilmesi ve annelerin riskli oyuna izin verme düzeylerinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Knight, S. (2011). Risk and adventure in early years outdoor play: learning from forest schools (1st ed.). India: SAGE Publications India Pvt Ltd.
  • Knight, S. (2009). Forest schools and outdoor learning in the early years (1st ed.). London: SAGE Publications Ltd.
  • Knight, S. (2016). Forest school in practice (1st ed.). London: SAGE Publications Ltd.
  • Koyuncu, M. (2019). Okul öncesi eğitimde alternatif yaklaşım: orman okullarında öğretmen, veli ve yönetici görüşlerinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Leather, M. (2013). Lost in translation: a critique of “forest school” in the UK. Future Faces: Outdoor Education Research Innovations and Visions, 93.
  • Lovell, R. (2009). An evaluation of physical activity at forest school, Doctoral Dissertation, The University of Edinburgh, Scotland.
  • Maynard, T. (2007). Forest schools in Great Britain: an initial exploration. Contemporary issues in early childhood, 8(4), 320-331.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: desen ve uygulama için bir rehber. (3.baskıdan çeviri, Çev. Editörü: Selahattin Turan). Ankara: Nobel Akademik.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2013). Okul öncesi eğitimi programı. Ankara. https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf 01 Aralık 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Forest Research Organization & Forestry Commission England. (2005). “Such enthusiasm-a joy to see”: an evaluation of forest school in England (1st ed.). Wales: Murray, R., & O'Brien, E.
  • Forest Research Organization & Forestry Commission England. (2006). A marvellous opportunity for children to learn. A participatory evaluation of Forest School in England and Wales (1st ed.). Bordon, Hampshire: O’Brien, L., & Murray, R.
  • O’Brien, L., & Murray, R. (2007). Forest School and its impacts on young children: Case studies in Britain. Urban Forestry & Urban Greening, 6(4), 249-265.
  • O'Brien, L. (2009). Learning outdoors: the forest school approach. Education, 37(1), 45-60.
  • Ridgers, N. D., Knowles, Z. R., & Sayers, J. (2012). Encouraging play in the natural environment: A child focused case study of Forest School. Children's Geographies, 10(1), 49-65.
  • Sevim, B. S., & Bapoğlu, S. (2020). Çocukların riskli oyunla ilgili algıları ile ebeveyn tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 5(1), 1-15.
  • Slade, M., Lowery, C., & Bland, K. E. N. (2013). Evaluating the impact of Forest Schools: a collaboration between a university and a primary school. Support for Learning, 28(2), 66-72.
  • Swarbrick, N., Eastwood, G., & Tutton, K. (2004). Self‐esteem and successful interaction as part of the forest school project. Support for Learning, 19(3), 142-146.
  • Temel, Z. F. & Yılmaz Ünal, S. (2017). Orman Okulu. Z. Fulya Temel (Ed.), Okul Öncesi Eğitimde Alternatif Yaklaşımlar içinde (s.275-292). Ankara: Hedef CS.
  • Tiplady, L. S., & Menter, H. (2020). Forest School for wellbeing: an environment in which young people can ‘take what they need’. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 1-16.
  • Waters, J., & Begley, S. (2007). Supporting the development of risk-taking behaviours in the early years: an exploratory study. Education, 35(4), 365-377.
  • Yıldırım, A., & Şimşek H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, (6. Baskı). Ankara: Seçkin.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Süreyya Kanyılmaz Canlı

Fulya Temel 0000-0002-5375-3503

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2022
Gönderilme Tarihi 23 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 62

Kaynak Göster

APA Kanyılmaz Canlı, E. S., & Temel, F. (2022). BİR ORMAN OKULU UYGULAMASININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(62), 431-454. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1040654