Yıl 2024,
Sayı: 72, 381 - 407, 31.10.2024
Gürbüz Ocak
,
Neşe Kaya
,
Nilda Hocaoğlu
Kaynakça
- Adıgüzel, O., Tanrıverdi, H. & Özkan, D. S. (2011). Mesleki Profesyonellik ve Bir Meslek Mensupları Olarak Hemşireler Örneği. Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(2), 237-259.
- Akın, T. (2022). Okul Öncesi Öğretmenleri ve Yöneticilerinin Mesleki Profesyonellik Algıları [Tezsiz Yüksek Lisans Projesi]. Pamukkale Üniversitesi.
- Aksoy Zor, E. & Birol, Z. N. (2021). Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Profesyonellik Becerileri ile Yüksek Lisans Eğitimi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(11), 1-27.
- Altınkurt, Y. & Yılmaz, K. (2014). Öğretmenlerin Mesleki Profesyonelliği ile İş Doyumları Arasındaki İlişki. Sakarya University Journal of Education, 4(2), 57-71.
- Ayık, A. & Fidan, M. (2014). İlköğretim Kurumlarında Örgütsel İletişim ile Okul Kültürü Arasındakı İlişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(29), 108-134.
- Bayhan, G. (2011). Öğretmenlerin Profesyonelliğinin İncelenmesi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Marmara Üniversitesi.
- Bush, A. & Grotjohann, N. (2020). Collaboration in Teacher Education: A Cross-Sectional Study on Future Teachers’ Attitudes Towards Collaboration, Their Intentions to Collaborate and Their Performance of Collaboration. Teaching and Teacher Education, 88, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.102968.
- Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı, İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum. Ankara: Pegem Akademi.
- Cerit, Y. (2009). Öğretmenlerin Örgütsel Güven Düzeyleri ile İşbirliği Yapma Düzeyleri Arasındaki İlişki. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 637-657.
- Çelik, M. (2015). Öğretmenlerin Mesleki Profesyonelliği ile Tükenmişlikleri Arasındaki İlişki [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Dumlupınar Üniversitesi.
- Eroğlu, M., Erdoğan, U. & Özbek, R. (2018). Öğretmenlerin Mesleki Profesyonellikleriyle Mesleki Gelişime Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research (Jshsr), 5(30), 4379-4388. https://doi.org/10.26450/jshsr.883.
- Fakılı, A. (2019). Mesleki Profesyonellik ve İşbirlikçi İklime Yönelik Öğretmen Algıları: Ankara İli Keçiören İlçesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
- Gajda, R. & Koliba, C. (2007). Evaluating the Imperative of Intraorganizational Collaboration: A School Improvement Perspective. American Journal of Evaluation, 28(1), 26-44.
- Goddard, Y. L., Miller, R., Larson, R., Goddard, R., Madsen, J. & Schroeder, P. (2010). Connecting Principal Leadership, Teacher Collaboration, and Student Achievement [Conference presentation]. AERA 2010 Annual Meeting, Texas A & M University and University of Michigan, United States.
- Hargreaves, A. & O'Connor, M. T. (2018). Leading Collaborative Professionalism. East Melbourne, Vic.: Centre for Strategic Education.
- Hocaoğlu, N. & Akkaş Baysal, E. (2019). Nitel Araştırma Modelleri-Desenleri. G. Ocak (Ed.), Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (s. 126-149). Ankara: Pegem Akademi.
- Howland, J. & Picciotto, H. (2003). Professional Development from The Inside: Teacher Collaboration in The Independent Secondary School. San Francisco: Independent School Magazine.
- Kala, N. (2017). Hizmet Sürecindeki Öğretmenler için Yeni Bir Model Önerisi: Akademisyen Öğretmen İşbirliğine Dayalı Bir Akademik Danışmanlık Modeli. Kafkas Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 70-84.
- Kararmaz, S. & Arslan, A. (2014). İlköğretim İngilizce Öğretmenlerinin Öğretmenlik Mesleği Özel Alan Yeterliklerine İlişkin Algılarının Belirlenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(4). https://doi.org/10.12780/UUSBD379.
- Karatay, M., Günbey, M. & Taş, M. (2020). Öğretmen Profesyonelliği ile Öğretmen Özerkliği Arasındaki İlişki. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 173-195.
- Karnak, B (2020). Öğretmenlerin Mesleki Profesyonellikleri İle Örgütsel Mutlulukları Arasındaki İlişki [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
- Keskin, B. (2012). İstatistiksel Güç Analizi : Sosyal Bilimler Alanında Bir Uygulama [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
- Mentiş Taş, A. (2012). Classroom Teachers' Views on Professional Development and Cooperation: A Turkish Profile. Educational Research and Reviews, 7(21), 474-482. https://doi.org/10.5897/ERR12.069.
- Ocak, G. Ocak, İ. & Kalender, K. (2017). Öğretmenlerin Öz-Yeterlik Algıları ile Öğretme-Öğrenme Anlayışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 1851-1864.
- OECD (2016). Teacher Professionalism. OECD Ilibrary. ISSN: 23039280. https://doi.org/10.1787/23039280.
- Okutan, S., Pürsün, T. & Atbaşı, Z. (2021). Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi ile Özel Eğitim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin İşbirliğine İlişkin Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 50(232), 287-311.
- Oliphant, K. (1996). Teacher Development Groups: Growth Through Cooperation. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 1(1-2), 67-86.
- Onwuegbuzie, A. J. & Collins, K. M. T. (2007). A Typology of Mixed Methods Sampling Designs in Social Science Research. The Qualitative Report, 12(2), 281-316.
- Öztürk, İ. H. (2012). Öğretimin Planlanmasında Öğretmenin Rolü ve Özerkliği: Ortaöğretim Tarih Öğretmenlerinin Yıllık Plan Hazırlama ve Uygulama Örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 271-299.
- Peterson, T., Veisson, M., Hujala, E., Härkönen, U., Sandberg, A., Johansson, I. & Kovacsne Bakosi, E. (2016). Professionalism of Preschool Teachers in Estonia, Finland, Sweden and Hungary. European Early Childhood Education Research Journal, 24(1), 136- 156.
- Polat, Ö. & Balaban, S. (2021). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Mesleki Profesyonellikleri ile Mesleki Benlik Saygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 1063-1082.
- Pozas, M. & Letzel-Alt, V. (2023). Teacher Collaboration, Inclusive Education and Differentiated Instruction: A Matter of Exchange, Co-Construction, or Synchronization?. Cogent Education, 10(2), 1-13.
- Reeves, P. M., Pun, W. H. & Chung, K. S. (2017). Influence of Teacher Collaboration on Job Satisfaction and Student Achievement. Teaching and Teacher Education, 67, 227– 236. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.06.016.
- Quattlebaum, S. (2012). Why Professional Development for Teachers is Critical. The Evolution. Retrieved August 26, 2024, from https://evolllution.com/opinions/why-professional-development-for-teachers-is-critical.
- Saykal, A. (2021). Sınıf Öğretmenlerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları, Özyeterlik İnançları, Teknolojiye Yönelik Tutumları ve Teknolojik Pedagojik Alan Bilgileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Amasya Üniversitesi.
- Selimoğlu, B. & Saylık, A. (2022). Öğretmenlerin Örgüt İklimi Algıları ile Mesleki İşbirliğine Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 86-96.
- Şahin, Ç & Karakuş, G. (2019). Katılımcıları Seçme: Evren ve Örneklem. G. Ocak (Ed.), Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (s.180-214). Pegem Akademi.
- Tabachnick, B. & Fidell, L. (2001). Using Multivariate Statistics. Boston: Allyn & Bacon.
Tschannen-Moran M. & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher Efficacy: Capturing an Elusive Construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805.
- Tukonic, S. & Harwood, D. (2015). The Glass Ceiling Effect: Mediating Influences on Early Years Educators Sense of Professionalism. Journal of the Canadian Association for Young Children, 40(1), 36-54.
Türk Dil Kurumu. (n.d.). Profesyonellik. In Türk Dil Kurumu Sözlükleri. Retrieved February 5, 2024, from https://sozluk.gov.tr/
- Uysal, A. G. (2022). Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Profesyonellik Düzeylerine Yönelik Algıları [Tezsiz Yüksek Lisans Projesi]. Pamukkale Üniversitesi.
- Ünsal, S. (2018). Türkiye’de Öğretmenlik Mesleğinin Statüsüne İlişkin Bir Pareto Analizi. Sakarya University Journal of Education, 8(2), 111-130. https://doi.org/10.19126/suje.379040.
- Vangrieken, K., Dochy, F., Raes, E. & Kyndt, E. (2015). Teacher Collaboration: A Systematic Review. Educational Research Review, 15, 17-40. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.04.002.
- Vangrieken, K., Grosemans, I., Dochy, F. & Kyndt, E. (2017). Teacher Autonomy and Collaboration: A Paradox? Conceptualising and Measuring Teachers' Autonomy and Collaborative Attitude. Teaching and Teacher Education, 67, 302-315. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.06.021.
- Veldman, M. A., Van Kuijk, M. F., Doolaard, S. & Bosker, R. J. (2020). The Proof of The Pudding is in The Eating? Implementation of Cooperative Learning: Differences in Teachers’ Attitudes and Beliefs. Teachers and teaching, 26(1), 103-117. https://doi.org/10.1080/13540602.2020.1740197.
- Villegas-Reimers, E. (2003). Teacher Professional Development: An International Review of The Literature. Paris: UNESCO, International Institute for Educational Planning.
- Wynd, C. A. (2003). Current Factors Contributing to Professionalism in Nursing. Journal of Professional Nursing, 19(5), 251-261. https://doi.org/10.1016/S8755-7223(03)00104-2.
- Yazıcı, A. Ş. (2021). Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri ile Mesleki Profesyonelliği Arasındaki İlişki. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(4), 2107-2122. https://doi.org/10.33206/mjss.908249.
- Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2011). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri (3. Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
- Yılmaz, K. & Altınkurt, Y. (2014). Öğretmenlerin Mesleki Profesyonelliği Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Journal of Human Sciences, 11(2), 332-345.
- Yılmaz, K. & Çelik, M. (2020). Öğretmenler Arasında Mesleki İşbirliğine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(2), 731-740. https://doi.org/10.33206/mjss.584856.
- Yılmaz, K. (2022). Teachers’ Professional Collaboration: Current Status, Barriers and Suggestions. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 55(3), 1023-1043. https://doi.org/10.30964/auebfd.1143251.
İNGİLİZCE ÖĞRETMENLERİNİN MESLEKİ PROFESYONELLİKLERİ İLE MESLEKİ İŞBİRLİĞİ TUTUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ
Yıl 2024,
Sayı: 72, 381 - 407, 31.10.2024
Gürbüz Ocak
,
Neşe Kaya
,
Nilda Hocaoğlu
Öz
Mesleki profesyonellik, mesleği icra ederken gereken bilgi ve beceriye, mesleki etik ve sorumluluğa sahip olma sürecidir. Mesleğe ait görev ve hizmetlerin mümkün olduğunca en az hata ile sürdürülebilmesi, mesleki profesyonelliğe bağlıdır. Araştırmada İngilizce öğretmenlerinin mesleki profesyonelliği ile mesleki işbirliği tutumu arasındaki ilişki ilişkisel tarama yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Katılımcıların görüşleri farklı değişkenlerle karşılaştırılarak aralarındaki ilişki ortaya çıkarılmıştır. Araştırmaya Afyonkarahisar ilinde ikamet eden 235 İngilizce öğretmeni basit seçkisiz yöntem kullanılarak dâhil edilmiştir. Veri toplama aracı olarak Öğretmenlerin Mesleki Profesyonelliği Ölçeği ve Mesleki İşbirliği Tutumu Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verileri betimsel istatistikler, Pearson korelasyonu ve regresyon analizleri kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarında, İngilizce öğretmenlerinin profesyonelliği ile mesleki işbirliği tutumları arasında orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu ve mesleki profesyonelliğin, mesleki işbirliği tutumlarının anlamlı bir yordayıcısı olduğu bulunmuştur. Araştırmaya katılan İngilizce öğretmenlerinin mesleki profesyonellik düzeylerinin ve mesleki işbirliği tutumlarının yüksek olduğu görülmüştür. Çeşitli değişkenler açısından yapılan ilişki testlerinde ise genellikle orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır.
Kaynakça
- Adıgüzel, O., Tanrıverdi, H. & Özkan, D. S. (2011). Mesleki Profesyonellik ve Bir Meslek Mensupları Olarak Hemşireler Örneği. Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(2), 237-259.
- Akın, T. (2022). Okul Öncesi Öğretmenleri ve Yöneticilerinin Mesleki Profesyonellik Algıları [Tezsiz Yüksek Lisans Projesi]. Pamukkale Üniversitesi.
- Aksoy Zor, E. & Birol, Z. N. (2021). Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Profesyonellik Becerileri ile Yüksek Lisans Eğitimi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(11), 1-27.
- Altınkurt, Y. & Yılmaz, K. (2014). Öğretmenlerin Mesleki Profesyonelliği ile İş Doyumları Arasındaki İlişki. Sakarya University Journal of Education, 4(2), 57-71.
- Ayık, A. & Fidan, M. (2014). İlköğretim Kurumlarında Örgütsel İletişim ile Okul Kültürü Arasındakı İlişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(29), 108-134.
- Bayhan, G. (2011). Öğretmenlerin Profesyonelliğinin İncelenmesi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Marmara Üniversitesi.
- Bush, A. & Grotjohann, N. (2020). Collaboration in Teacher Education: A Cross-Sectional Study on Future Teachers’ Attitudes Towards Collaboration, Their Intentions to Collaborate and Their Performance of Collaboration. Teaching and Teacher Education, 88, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.102968.
- Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı, İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum. Ankara: Pegem Akademi.
- Cerit, Y. (2009). Öğretmenlerin Örgütsel Güven Düzeyleri ile İşbirliği Yapma Düzeyleri Arasındaki İlişki. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 637-657.
- Çelik, M. (2015). Öğretmenlerin Mesleki Profesyonelliği ile Tükenmişlikleri Arasındaki İlişki [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Dumlupınar Üniversitesi.
- Eroğlu, M., Erdoğan, U. & Özbek, R. (2018). Öğretmenlerin Mesleki Profesyonellikleriyle Mesleki Gelişime Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research (Jshsr), 5(30), 4379-4388. https://doi.org/10.26450/jshsr.883.
- Fakılı, A. (2019). Mesleki Profesyonellik ve İşbirlikçi İklime Yönelik Öğretmen Algıları: Ankara İli Keçiören İlçesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
- Gajda, R. & Koliba, C. (2007). Evaluating the Imperative of Intraorganizational Collaboration: A School Improvement Perspective. American Journal of Evaluation, 28(1), 26-44.
- Goddard, Y. L., Miller, R., Larson, R., Goddard, R., Madsen, J. & Schroeder, P. (2010). Connecting Principal Leadership, Teacher Collaboration, and Student Achievement [Conference presentation]. AERA 2010 Annual Meeting, Texas A & M University and University of Michigan, United States.
- Hargreaves, A. & O'Connor, M. T. (2018). Leading Collaborative Professionalism. East Melbourne, Vic.: Centre for Strategic Education.
- Hocaoğlu, N. & Akkaş Baysal, E. (2019). Nitel Araştırma Modelleri-Desenleri. G. Ocak (Ed.), Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (s. 126-149). Ankara: Pegem Akademi.
- Howland, J. & Picciotto, H. (2003). Professional Development from The Inside: Teacher Collaboration in The Independent Secondary School. San Francisco: Independent School Magazine.
- Kala, N. (2017). Hizmet Sürecindeki Öğretmenler için Yeni Bir Model Önerisi: Akademisyen Öğretmen İşbirliğine Dayalı Bir Akademik Danışmanlık Modeli. Kafkas Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 70-84.
- Kararmaz, S. & Arslan, A. (2014). İlköğretim İngilizce Öğretmenlerinin Öğretmenlik Mesleği Özel Alan Yeterliklerine İlişkin Algılarının Belirlenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(4). https://doi.org/10.12780/UUSBD379.
- Karatay, M., Günbey, M. & Taş, M. (2020). Öğretmen Profesyonelliği ile Öğretmen Özerkliği Arasındaki İlişki. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 173-195.
- Karnak, B (2020). Öğretmenlerin Mesleki Profesyonellikleri İle Örgütsel Mutlulukları Arasındaki İlişki [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
- Keskin, B. (2012). İstatistiksel Güç Analizi : Sosyal Bilimler Alanında Bir Uygulama [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
- Mentiş Taş, A. (2012). Classroom Teachers' Views on Professional Development and Cooperation: A Turkish Profile. Educational Research and Reviews, 7(21), 474-482. https://doi.org/10.5897/ERR12.069.
- Ocak, G. Ocak, İ. & Kalender, K. (2017). Öğretmenlerin Öz-Yeterlik Algıları ile Öğretme-Öğrenme Anlayışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 1851-1864.
- OECD (2016). Teacher Professionalism. OECD Ilibrary. ISSN: 23039280. https://doi.org/10.1787/23039280.
- Okutan, S., Pürsün, T. & Atbaşı, Z. (2021). Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi ile Özel Eğitim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin İşbirliğine İlişkin Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 50(232), 287-311.
- Oliphant, K. (1996). Teacher Development Groups: Growth Through Cooperation. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 1(1-2), 67-86.
- Onwuegbuzie, A. J. & Collins, K. M. T. (2007). A Typology of Mixed Methods Sampling Designs in Social Science Research. The Qualitative Report, 12(2), 281-316.
- Öztürk, İ. H. (2012). Öğretimin Planlanmasında Öğretmenin Rolü ve Özerkliği: Ortaöğretim Tarih Öğretmenlerinin Yıllık Plan Hazırlama ve Uygulama Örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 271-299.
- Peterson, T., Veisson, M., Hujala, E., Härkönen, U., Sandberg, A., Johansson, I. & Kovacsne Bakosi, E. (2016). Professionalism of Preschool Teachers in Estonia, Finland, Sweden and Hungary. European Early Childhood Education Research Journal, 24(1), 136- 156.
- Polat, Ö. & Balaban, S. (2021). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Mesleki Profesyonellikleri ile Mesleki Benlik Saygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 1063-1082.
- Pozas, M. & Letzel-Alt, V. (2023). Teacher Collaboration, Inclusive Education and Differentiated Instruction: A Matter of Exchange, Co-Construction, or Synchronization?. Cogent Education, 10(2), 1-13.
- Reeves, P. M., Pun, W. H. & Chung, K. S. (2017). Influence of Teacher Collaboration on Job Satisfaction and Student Achievement. Teaching and Teacher Education, 67, 227– 236. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.06.016.
- Quattlebaum, S. (2012). Why Professional Development for Teachers is Critical. The Evolution. Retrieved August 26, 2024, from https://evolllution.com/opinions/why-professional-development-for-teachers-is-critical.
- Saykal, A. (2021). Sınıf Öğretmenlerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları, Özyeterlik İnançları, Teknolojiye Yönelik Tutumları ve Teknolojik Pedagojik Alan Bilgileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Amasya Üniversitesi.
- Selimoğlu, B. & Saylık, A. (2022). Öğretmenlerin Örgüt İklimi Algıları ile Mesleki İşbirliğine Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 86-96.
- Şahin, Ç & Karakuş, G. (2019). Katılımcıları Seçme: Evren ve Örneklem. G. Ocak (Ed.), Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (s.180-214). Pegem Akademi.
- Tabachnick, B. & Fidell, L. (2001). Using Multivariate Statistics. Boston: Allyn & Bacon.
Tschannen-Moran M. & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher Efficacy: Capturing an Elusive Construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805.
- Tukonic, S. & Harwood, D. (2015). The Glass Ceiling Effect: Mediating Influences on Early Years Educators Sense of Professionalism. Journal of the Canadian Association for Young Children, 40(1), 36-54.
Türk Dil Kurumu. (n.d.). Profesyonellik. In Türk Dil Kurumu Sözlükleri. Retrieved February 5, 2024, from https://sozluk.gov.tr/
- Uysal, A. G. (2022). Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Profesyonellik Düzeylerine Yönelik Algıları [Tezsiz Yüksek Lisans Projesi]. Pamukkale Üniversitesi.
- Ünsal, S. (2018). Türkiye’de Öğretmenlik Mesleğinin Statüsüne İlişkin Bir Pareto Analizi. Sakarya University Journal of Education, 8(2), 111-130. https://doi.org/10.19126/suje.379040.
- Vangrieken, K., Dochy, F., Raes, E. & Kyndt, E. (2015). Teacher Collaboration: A Systematic Review. Educational Research Review, 15, 17-40. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.04.002.
- Vangrieken, K., Grosemans, I., Dochy, F. & Kyndt, E. (2017). Teacher Autonomy and Collaboration: A Paradox? Conceptualising and Measuring Teachers' Autonomy and Collaborative Attitude. Teaching and Teacher Education, 67, 302-315. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.06.021.
- Veldman, M. A., Van Kuijk, M. F., Doolaard, S. & Bosker, R. J. (2020). The Proof of The Pudding is in The Eating? Implementation of Cooperative Learning: Differences in Teachers’ Attitudes and Beliefs. Teachers and teaching, 26(1), 103-117. https://doi.org/10.1080/13540602.2020.1740197.
- Villegas-Reimers, E. (2003). Teacher Professional Development: An International Review of The Literature. Paris: UNESCO, International Institute for Educational Planning.
- Wynd, C. A. (2003). Current Factors Contributing to Professionalism in Nursing. Journal of Professional Nursing, 19(5), 251-261. https://doi.org/10.1016/S8755-7223(03)00104-2.
- Yazıcı, A. Ş. (2021). Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri ile Mesleki Profesyonelliği Arasındaki İlişki. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(4), 2107-2122. https://doi.org/10.33206/mjss.908249.
- Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2011). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri (3. Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
- Yılmaz, K. & Altınkurt, Y. (2014). Öğretmenlerin Mesleki Profesyonelliği Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Journal of Human Sciences, 11(2), 332-345.
- Yılmaz, K. & Çelik, M. (2020). Öğretmenler Arasında Mesleki İşbirliğine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(2), 731-740. https://doi.org/10.33206/mjss.584856.
- Yılmaz, K. (2022). Teachers’ Professional Collaboration: Current Status, Barriers and Suggestions. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 55(3), 1023-1043. https://doi.org/10.30964/auebfd.1143251.