The summarization skills of students are an important factor influencing their academic achievements. This skill assists students in evaluating the levels of understanding of texts and determining important points by summarizing them. Effectively summarizing can contribute to students' deeper understanding of the texts they read, thereby potentially enhancing their academic success. This research aimed to determine the relationship between the summarization self-efficacy perceptions and reading comprehension levels of fourth-grade primary school students. The study was conducted with 406 fourth-grade students enrolled in schools in Kastamonu province, and data were collected using two scales: the 'Summarization Self-Efficacy Scale' and the 'Reading Comprehension Test.' The collected data were analyzed using t-tests and Pearson Product-Moment Correlation in SPSS21 software. Additionally, frequency, percentage, and mean scores were utilized. At the end of the research, a moderate positive relationship was found between summarization self-efficacy perceptions and reading comprehension levels. It was observed that students generally had high summarization self-efficacy perceptions, but their reading comprehension levels were moderate. According to gender, it was found that female students' summarization self-efficacy perceptions were higher than those of male students. Furthermore, it was determined that female students' reading comprehension levels were higher than those of male students.
Summarization Summarization self-efficacy reading comprehension primary school students
Öğrencilerin özetleme becerileri, akademik başarılarını etkileyen önemli bir faktördür. Bu beceri, öğrencilerin metinleri anlama düzeylerini değerlendirme ve önemli noktaları kısaltarak belirleme konusunda yardımcı olur. Etkin bir şekilde özetleme yapılması, öğrencilerin okudukları metinleri daha derinlemesine anlamalarına ve dolayısıyla akademik başarılarını artırmalarına katkı sağlayabilir. Bu araştırmada ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin özetleme özyeterlik algıları ile okuduğunu anlama düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma Kastamonu ilinde öğrenim görmekte olan 406 4. sınıf öğrencisi ile yürütülmüş ve veriler toplanmıştır. Veri toplama sürecinde “Özetleme Özyeterlik Ölçeği” ve “Okuduğunu anlama Testi” olmak üzere iki adet ölçek kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS21 paket programı ile çözümlenmiştir. Verilerin analizinde t-testi ve Pearson Momentler Çarpımı kullanılmıştır. Bunlara ek olarak ise frekans, yüzde ve ortalama puanlardan yararlanılmıştır. Araştırma sonunda özetleme özyeterlik algısı ile okuduğunu anlama düzeyleri arasında orta düzeyde pozitif bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin genel olarak özetleme özyeterlik algılarının yüksek olduğu, ancak okuduğunu anlama düzeylerinin orta düzeyde olduğu saptanmıştır. Cinsiyete göre ise, kız öğrencilerin özetleme özyeterlik algılarının erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıca, kız öğrencilerin okuduğunu anlama düzeylerinin de erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.
Özetleme özetleme özyeterlik okuduğunu anlama ilkokul öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2025 |
Gönderilme Tarihi | 18 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 73 |