Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gıda Mühendisliği Bölümü Öğrencilerinin Organik Gıda Tüketim Tercihleri ve Algıları

Yıl 2020, , 324 - 328, 29.12.2020
https://doi.org/10.29048/makufebed.812139

Öz

Bu çalışmanın amacı, organik gıda ürünlerinin tüketiciler tarafından tercih edilme sebeplerinin ve satın alma potansiyellerinin belirlenmesidir. Bu çalışma, Türkiye’de bulunan 12 farklı üniversitede 2019-2020 dönemi Gıda Mühendisliği Bölümü son sınıf öğrencileri ile yapılmıştır. Organik gıda tüketim tercihi ve algılarının belirlenmesi amacıyla oluşturulan 20 anket sorusuna, katılımcıların üç seçenekli önem ölçeği uyarınca cevaplamaları istenmiştir. Bu çalışmayla, katılımcıların büyük çoğunluğunun organik gıdaları; daha sağlıklı, besleyici ve güvenilir buldukları tespit edilmiştir. Ayrıca katılımcılar tarafından, organik gıdaların hem insan sağlığı hem de ekolojik denge üzerinde olumlu etkileri olduğu vurgulanmıştır. Ancak mevcut çalışma sonucunda, organik gıdalar ile ilgili basın-yayın kuruluşlarının halkı yeterince bilgilendirmediği saptanmıştır. Ayrıca organik gıdaların fiyatlarının uygun olması durumunda daha fazla tercih edileceği de tespit edilmiştir. Sonuç olarak, katılımcıların organik gıdaları tüketmek istedikleri, ancak ürünlerin fiyatlarının pahalı olması ve üretiminden tüketimine kadar güvenilirliklerinin yetersiz olması nedeniyle tercih edilmedikleri belirlenmiştir. Bu nedenle öncelikli olarak tüketiciler üzerinde ürün güvenilirliği artırılarak, ürün fiyatları iyileştirilerek ve yeterli düzeyde bilgilendirme yapılarak organik gıdalara olan talep artırılmalıdır.

Kaynakça

  • Akgüngör, S., Miran, B., Akbay, C., Olhan, E., Nergis, N.K. (1999). İstanbul, Ankara ve İzmir İllerinde Tüketicilerin Çevre Dostu Tarım Ürünlerine Yönelik Potansiyel Talebinin Tahminlenmesi. Tarımsal Ekonomi Araştırma Enstitüsü, Ankara, Türkiye, 15.
  • Akgüngör, S., Miran, B., Akbay, C. (2010). Consumer Willingness to Pay for Organic Products in Urban Turkey. Journal of International Food and Agribusiness Marketing, 299-313.
  • Aydoğdu, M.H., Kaya, F., Eren, M.E., Parlakçı Doğan, H. (2018). Organik Ürün Tüketim Nedenleri Üzerine Bir Araştırma: Şanlıurfa Örneklemesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(64), 161-170.
  • Bulut, E. (2018). İstanbul İlinde Organik Gıda Tüketimini Etkileyen Özellikler Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bursa, Türkiye.
  • Dağıstan, E., Demirtaş, B., Yılmaz, Y., Tapkı, N. (2010). Organik Ürün Tüketim Eğilimi. Türkiye IX. Tarım Ekonomisi Kongresi, 22-24 Eylül, 2010, Şanlıurfa, Türkiye, Kongre Bildiri Kitabı, 312-319.
  • Demiryürek, K. (2011). Organik Tarım Kavramı ve Organik Tarımın Dünya ve Türkiye’deki Durumu. Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Ziraat Fakültesi Dergisi, 28(1), 27-36.
  • Ekelund, L. (1990). Vegetable Consumption and Consumer Attitudes Towards Organically Grown Vegetables-The Case of Sweden. Acta Horti Culturae, 259, 163-172.
  • Ergin, E.A, Özsaçmacı, B. (2011). Turkish Consumers’ Perceptions and Consumption of Organic Foods. African Journal of Business Management, 5(3), 910-914.
  • Gifford, K., Bernard, J.C. (2006). Influencing Consumer Purchase Likelihood of Organic Food. International Journal of Consumer Studies, 30, 155-163.
  • Grubor, A., Djokic, N. (2016). Organic Food Consumer Profile in The Republic of Serbia. British Food Journal, 118(1), 164-182.
  • Hjelmar, U. (2011).Consumers’ Purchase of Organic Food Products. A matter of Convenience and Reflexive Practices. Appetite, 56, 336-344.
  • Midmore, P., Naspetti, S., Sherwood, A.M, Vairo, D., Wier, M., Zanoli, R. (2005). Consumer Attitudess to Quality and Safety of Organic and Low Input Foods: A Review. Quality LowInput Foods, 63.
  • Özkan, S. (2019). Tüketicilerin Organik Gıdaya Bakış Açılarının Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Lisansüstü Programlar Enstitüsü, İstanbul, Türkiye.
  • Paul, J., Rana, J. (2012). Consumer Behavior and Purchase Intention for Organic Food. Journal of Consumer Marketing, 29(6), 412-422.
  • Tate, W.B. (1994). The Development of the Organic Industry and Market: An International Perspective. The Economics of Organic Farming: An International Perspective, 11-25.
  • USDA, (1980). Report and Recommendations on Organic Farming. Washington, D.C., USDA.
  • Ustaahmetoğlu, E., Toklu, İ.T. (2015). Organik Gıda Satın Alma Niyetinde Tutum, Sağlık Bilinci ve Gıda Güvenliğinin Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(1).
  • Wee, C. H., Ariff, M. S. B., Zakuan, N. ve Tajudin, M.N.M. (2014). Consumers Perception, Purchase Intention and Actual Purchase Behavior of Organic Food Products. Review of Integrative Business and Economics Research, 3(2).
  • Zakowska-Biemans, S. (2011). Polish consumer food choices and beliefs about organic food. British Food Journal, 113(1), 122-137.

Organic Food Consumption Preferences and Perceptions of Food Engineering Students

Yıl 2020, , 324 - 328, 29.12.2020
https://doi.org/10.29048/makufebed.812139

Öz

The main objective of this study was to determine the consumption preferences and perceptions to organic food products by consumers. This study was conducted during the 2019-2020 semester with senior Food Engineering students who are studying 12 different universities in Turkey. The 20 statements were asked to be answered by the respondents in accordance with the three-point Likert Scales. With the present study, it was determined that the majority of the respondents in the survey found organic food products healthier, nutritious and reliable. In addition, it was emphasized that organic food products had positive effects on both human health and ecological balance. However, it was determined that the press and media organizations on organic food products did not inform the public sufficiently. Also, it was emphasized that organic food products will be preferred more if their prices were appropriate. In conclusion, it was determined that the respondents wanted to consume organic food products, but they were not preferred due to the high prices of the products and the insufficient reliability from production to consumption. For this reason, the demand for organic food products should be increased primarily by increasing product reliability on consumers, improving prices and providing adequate information.

Kaynakça

  • Akgüngör, S., Miran, B., Akbay, C., Olhan, E., Nergis, N.K. (1999). İstanbul, Ankara ve İzmir İllerinde Tüketicilerin Çevre Dostu Tarım Ürünlerine Yönelik Potansiyel Talebinin Tahminlenmesi. Tarımsal Ekonomi Araştırma Enstitüsü, Ankara, Türkiye, 15.
  • Akgüngör, S., Miran, B., Akbay, C. (2010). Consumer Willingness to Pay for Organic Products in Urban Turkey. Journal of International Food and Agribusiness Marketing, 299-313.
  • Aydoğdu, M.H., Kaya, F., Eren, M.E., Parlakçı Doğan, H. (2018). Organik Ürün Tüketim Nedenleri Üzerine Bir Araştırma: Şanlıurfa Örneklemesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(64), 161-170.
  • Bulut, E. (2018). İstanbul İlinde Organik Gıda Tüketimini Etkileyen Özellikler Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bursa, Türkiye.
  • Dağıstan, E., Demirtaş, B., Yılmaz, Y., Tapkı, N. (2010). Organik Ürün Tüketim Eğilimi. Türkiye IX. Tarım Ekonomisi Kongresi, 22-24 Eylül, 2010, Şanlıurfa, Türkiye, Kongre Bildiri Kitabı, 312-319.
  • Demiryürek, K. (2011). Organik Tarım Kavramı ve Organik Tarımın Dünya ve Türkiye’deki Durumu. Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Ziraat Fakültesi Dergisi, 28(1), 27-36.
  • Ekelund, L. (1990). Vegetable Consumption and Consumer Attitudes Towards Organically Grown Vegetables-The Case of Sweden. Acta Horti Culturae, 259, 163-172.
  • Ergin, E.A, Özsaçmacı, B. (2011). Turkish Consumers’ Perceptions and Consumption of Organic Foods. African Journal of Business Management, 5(3), 910-914.
  • Gifford, K., Bernard, J.C. (2006). Influencing Consumer Purchase Likelihood of Organic Food. International Journal of Consumer Studies, 30, 155-163.
  • Grubor, A., Djokic, N. (2016). Organic Food Consumer Profile in The Republic of Serbia. British Food Journal, 118(1), 164-182.
  • Hjelmar, U. (2011).Consumers’ Purchase of Organic Food Products. A matter of Convenience and Reflexive Practices. Appetite, 56, 336-344.
  • Midmore, P., Naspetti, S., Sherwood, A.M, Vairo, D., Wier, M., Zanoli, R. (2005). Consumer Attitudess to Quality and Safety of Organic and Low Input Foods: A Review. Quality LowInput Foods, 63.
  • Özkan, S. (2019). Tüketicilerin Organik Gıdaya Bakış Açılarının Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Lisansüstü Programlar Enstitüsü, İstanbul, Türkiye.
  • Paul, J., Rana, J. (2012). Consumer Behavior and Purchase Intention for Organic Food. Journal of Consumer Marketing, 29(6), 412-422.
  • Tate, W.B. (1994). The Development of the Organic Industry and Market: An International Perspective. The Economics of Organic Farming: An International Perspective, 11-25.
  • USDA, (1980). Report and Recommendations on Organic Farming. Washington, D.C., USDA.
  • Ustaahmetoğlu, E., Toklu, İ.T. (2015). Organik Gıda Satın Alma Niyetinde Tutum, Sağlık Bilinci ve Gıda Güvenliğinin Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(1).
  • Wee, C. H., Ariff, M. S. B., Zakuan, N. ve Tajudin, M.N.M. (2014). Consumers Perception, Purchase Intention and Actual Purchase Behavior of Organic Food Products. Review of Integrative Business and Economics Research, 3(2).
  • Zakowska-Biemans, S. (2011). Polish consumer food choices and beliefs about organic food. British Food Journal, 113(1), 122-137.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik, Ziraat, Veterinerlik ve Gıda Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ebru Akgül 0000-0003-0882-2538

Sultan Barın 0000-0001-8715-2397

Gülden Başyiğit Kılıç 0000-0003-1211-0568

Damla Bilecen Şen 0000-0003-3243-923X

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2020
Kabul Tarihi 23 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Akgül, E., Barın, S., Başyiğit Kılıç, G., Bilecen Şen, D. (2020). Gıda Mühendisliği Bölümü Öğrencilerinin Organik Gıda Tüketim Tercihleri ve Algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 11(Ek (Suppl.) 1), 324-328. https://doi.org/10.29048/makufebed.812139