Peer relationships are the social interactions between students of the same or similar age. Students with low peer relations risk missing the opportunity to learn social skills that will be important throughout their lives. In particular, students who are unable to establish social communication, solve communication problems, and who lack social self-confidence experience a sense of exclusion and do not acquire social skills at an adequate level. The research aims to determine the roles of primary school teachers in supporting peer relationships, which is an important tool for students to acquire social skills at the desired level. The research is important in terms of showing the effect of primary school teachers in supporting peer relationships. The research covers 18 primary school teachers working in Eskişehir city center in the spring year of the 2024-2025 academic year. The research was conducted with a case study design from qualitative research methods. The study group of the research was determined by means of easy accessibility from purposive sampling methods. Data were collected using a semi-structured interview form and interpreted with descriptive analysis method. According to the results obtained from the research, the majority of the teachers stated that they care about the friendship relations in their classrooms and that they always follow the students' social relations with each other. Again, the majority of teachers state that they can easily understand and evaluate social communication problems in their classrooms based on their experiences. They stated that they included students in group activities and games to improve their social relations, and that they followed up students with social communication problems with counseling and family support. Teachers need to be good observers of students who are unable to establish social relationships with peers and follow their social development outside the classroom. For this purpose, teachers should apply student recognition and assessment techniques, create individualized support plans, teach and reinforce social skills, show sensitivity and empathy to the relationships between students, create environments that support social relationships, ensure family participation, develop an understanding of acceptance of differences, and refer students to professional help.
Akran ilişkisi, aynı veya yakın yaştaki öğrencilerin birbirleriyle kurdukları sosyal etkileşim bütünüdür. Akran ilişkileri zayıf olan öğrenciler, yaşamları boyunca ihtiyaç duyacakları sosyal becerileri öğrenme fırsatını kaçırmaktadırlar. Özellikle sosyal iletişim kuramayan, iletişim sorunlarını çözemeyen, sosyal özgüveni olmayan öğrenciler dışlanmışlık hissi yaşayarak yeterli düzeyde sosyal beceri kazanamamaktadır. Araştırma öğrencilerin istendik düzeyde sosyal beceri kazanabilmeleri için önemli bir araç olan akran ilişkilerinin desteklenmesinde sınıf öğretmenlerinin rollerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Akran ilişkilerinin desteklenmesinde sınıf öğretmenlerinin etkisini göstermesi açısından önem taşımaktadır. Araştırma 2024-2025 eğitim öğretim yılının 1. döneminde Eskişehir il merkezinde görev yapan 18 sınıf öğretmenini kapsamaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışma deseni ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların belirlenmesinde kolay ulaşılabilirlik sağlanması açısından amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örneklemesi tekniği seçilmiştir Yarı yapılandırılmış bir görüşme formu kullanılarak veriler toplanmış, betimsel analiz yöntemi ile yorumlanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; öğretmenlerin büyük bir çoğunluğu sınıflarındaki arkadaşlık ilişkilerini önemsediğini ve öğrencilerin birbirleriyle olan sosyal ilişkilerini her zaman takip ettiğini belirtmektedir. Yine öğretmenlerin büyük bir çoğunluğu sınıflarındaki sosyal iletişim sorunlarını deneyimlerine bağlı olarak kolaylıkla farkına vardığını ve değerlendirebildiğini belirtmektedir. Öğrencilerin sosyal etkileşimlerini geliştirmek için onları grup etkinlikleri ve oyunlara dahil ettiklerini, sosyal iletişim sorunu olan öğrencilerini rehberlik ve aile desteği alarak takip ettiklerini belirtmişlerdir. Akranlarla sosyal ilişkiler kuramayan öğrencilere karşı öğretmenin iyi bir gözlemci olup, ders dışında da öğrencilerin sosyal gelişimlerini takip etmesi gerekmektedir. Bunun için öğretmenin öğrenciyi çok iyi tanıması ve değerlendirme tekniklerini uygulaması, bireyselleştirilmiş destek planları oluşturması, sosyal beceriler öğretmesi ve bu becerileri pekiştirmesi, öğrenciler arasındaki ilişkilere duyarlık ve empati göstermesi, sosyal ilişkileri destekleyici ortamlar oluşturması, aile katılımını sağlaması, farklılıkları kabul anlayışı geliştirmesi ve öğrencileri profesyonel yardıma yönlendirmesi önerilmektedir.
| Birincil Dil | Türkçe | 
|---|---|
| Konular | Sınıf Eğitimi | 
| Bölüm | Makaleler | 
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 13 Temmuz 2025 | 
| Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2025 | 
| Gönderilme Tarihi | 24 Ekim 2024 | 
| Kabul Tarihi | 13 Mayıs 2025 | 
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1 |