The purpose of this research was to examine Turkish and Pennsylvanian prospective elementary teachers’ understandings of teaching science and mathematics in inquiry-based earning environments. Twenty-six Pennsylvanian prospective elementary teachers who attended to Elementary Education Department of Pennsylvania State University and thirtyfive Turkish prospective elementary teachers who attended to Elementary Education Department of Marmara University, participated in this study. Data were collected throughout the Spring 98 semester within the context of Teaching Science course in the U.S.A.- Pennsylvania, and Spring 99 semester within the context of Teaching Science and Mathematics courses in Turkiye-İstanbul. At both places course instructors exemplified inquiry-based learning environments. Data sources were course assignments and in-class activities. These class assignments included participants’ pre- and post-philosophies of teaching science, in Pennsylvania, pre- and post-philosophies of teaching science and mathematics, in Turkiye. In these philosophy statements participants at both places explained how they perceived the nature of science and the teachers’ and students’ roles in inquirybased learning environments. In-class activities were Nature of Science Card Game and a discussion centered around a scenario where an inquiry-based teaching took place. In addition to the scenario taken from the National Science Education Standards in the U.S.A., Turkish participants were asked to prepare a scenario to reflect what they understood from inquiry-based science and mathematics teaching. In-class assignments were open-coded and patterns were noted to identify categories. Assertions based on these categories were made.
Data revealed that regardless of the differences in culture and schooling at these two places, inquiry-based learning environments exemplified by course instructors were influential in changing Turkish and Pennsylvanian prospective elementary teachers’ traditional views about not the nature of science but teaching science and mathematics.
Key words : Scientific inquiry, science education, mathematics education.
Bu araştırmanın amacı Türk ve Pensilvanyalı ilköğretim öğretmen adaylarının
sorgulamaya dayalı öğretim ortamlarında fen ve matematik öğretimi hakkındaki anlayışlarını
incelemektir. Araştırma örneklemini Pensilvanya Eyalet Üniversitesi İlköğretim bölümüne
devam eden yirmialtı ve Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümüne
devam eden otuzbeş öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri; 1998 Bahar dönemi boyunca
Fen Bilgisi Öğretimi metot dersi çerçevesinde Amerika-Pensilvanya’da, 1999 Bahar dönemi
boyunca da Fen Bilgisi ve Matematik Öğretimi metot dersleri çerçevesinde İstanbul-
Türkiye’de toplanmıştır. Her iki ülkede de öğretim üyeleri sorgulamaya dayalı öğrenme
ortamlarını örneklemişlerdir. Veri kaynakları söz konusu metot derslerinde verilen ders
ödevleri ve sınıf-içi aktivitelerdir. Ders ödevleri araştırmaya katılan öğretmen adaylarının
dönemin başında ve sonunda hazırladıkları Pensilvanya için “fen öğretimi felsefem”, Türkiye
için “fen ve matematik öğretimi felsefem” başlıklı metinleri içermektedir. Öğretmen adayları
bu metinlerde; bilimin doğasını ve sorgulamaya dayalı öğretim ortamlarında öğretmen ve
öğrencilerin rollerini nasıl algıladıklarını açıklamaktadırlar. Sınıf içi aktiviteler ise “Bilimin
Doğası Kart Oyunu” adlı bir oyun ve sorgulamaya dayalı öğretimin yer aldığı beşinci sınıf fen
bilgisi dersini anlatan Amerikan Fen Eğitimi Standartlarından alınan bir senaryo üzerine
açılan tartışmalardır. Bu senaryoya ek olarak Türk öğretmen adaylarından sorgulamaya dayalı
fen ve matematik öğretiminden ne anladıklarını yansıtacak birer senaryo hazırlamaları
istenmiştir. Sınıf içi aktiviteler açık kodlama yoluyla kodlanmış, kodlama sırasında ortaya
çıkan örüntülerle kategoriler oluşturulmuş, bu kategorilere dayalı savlar üretilmiştir.
Araştırma verileri; kültür ve okul kültüründen bağımsız olarak, araştırmacı öğretim üyelerinin
örnekledikleri sorgulamaya dayalı öğretim ortamlarının Türk ve Pensilvanyalı ilköğretim
öğretmen adaylarının bilimin doğası hakkındaki geleneksel görüşlerini değil ama fen ve
matematik öğretimi hakkındaki geleneksel görüşlerini değiştirmede etkili olmuştur.
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2001 Cilt: 14 Sayı: 14 |