Th e purpose of this study is to explore why cases of ambiguity emerge in schools based
upon school principal perceptions and to identify how school principals make decisions,
their attitudes towards cases of ambiguity and how school principals are aff ected by
such cases. Th e data of this study were obtained from face to face interviews and from
semi-structured interview forms. A total of thirty principals, ten women and twenty men,
were interviewed as part of the research. Data obtained from the interviews were examined
under twelve headings in accordance with the qualitative research methods. Errors
in planning, instability, reasons based upon the educational legislation and top administrators
became prominent as the reasons of ambiguity in the research results according to
the opinions of principals. It was concluded that principals consult to the people in their
environment- firstly the deputy principles, administrators of other schools and teachers
where necessary- or resort searching similar instances akin to their conditions. In line
with the answers received in interviews, it was concluded that teachers and parents also
have an eff ect upon the decisions of school administrators in cases of ambiguity.
Keywords: Ambiguity in educational change, chaos, crisis, risk, uncertainty, decision
making.
Ambiguity in educational change chaos crisis risk uncertainty decision making.
Bu araştırmanın amacı; okul yöneticilerinin algılarına göre, okullarda yaşanılan belirsizliklerin
sebeplerini irdelemek, okul yöneticilerinin belirsizlik durumlarında karar verirken
izledikleri yolları, tutumları ve bu süreçte nelerden etkilendiklerini belirlemektir.
Araştırma verileri yüz yüze görüşme yöntemiyle ve yarı yapılandırılmış bir görüşme
formu kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma kapsamında onu kadın, yirmisi erkek
toplamda otuz okul yöneticisiyle görüşme yapılmıştır. Görüşmeler sonucu elde edilen
veriler nitel araştırma yöntemleri doğrultusunda on iki ana tema altında incelenmiş ve
içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarında okul yöneticilerinin görüşlerine göre
belirsizlik sebepleri olarak planlama hataları, istikrarsızlık, eğitim mevzuatına ve üst yöneticilere
dayalı sebepler öne çıkmaktadır. Belirsizlik durumlarında okul yöneticilerinin
ilk olarak çevrelerindeki kişilere -başta müdür yardımcıları, diğer okulların idarecileri
ve gerekli durumlarda öğretmenler olmak üzere- danıştıkları ya da yaşadıkları duruma
benzer örnekler arama yoluna gittikleri sonucuna ulaşılmıştır. Yapılan görüşmelerden
alınan veriler doğrultusunda belirsizlik durumlarında karar verirken öğretmenin ve velinin
de okul yöneticileri üzerinde etkileri olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar kelimeler: Eğitimsel değişimde belirsizlik, kaos, kriz, risk, kararsızlık, karar
verme.
Eğitimsel değişimde belirsizlik kaos kriz risk kararsızlık karar verme.
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Mayıs 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 38 Sayı: 38 |