Th is study aims to develop a nomination scale that helps primary class teachers assess
the possible gift ed and talented students in their classes with their behavioral characteristics.
Within this scope, validity check and reliability analysis studies were done.
Th e study was fulfi lled based on descriptive survey model. As a result of the validity
check of the Scale for Rating the Behavioral Characteristics of the Gift ed and Talented
Students (SRBCGTS), it was realized that the gift ed and talented individual perception
of the primary teachers had four factors: creativity, leadership, general cognitive characteristics
and arts. It was also stated that the scale could explain 50.54 %of the total
variance. As a result of the reliability analysis, it was found out that the general scale with
the creativity and leadership sub-dimensions were highly reliable, and with academic
characteristics and arts sub-dimensions were quite reliable.
When the validity and reliability results of the scale are evaluated together, it can be said
that psychometric qualities are quite suffi cient for meeting the necessary criteria so that the
developed scale can be used in the identifi cation process as a supportive instrument and that
classroom teachers can reach an opinion about the potential gift ed students in their classes
by means of using this instrument.
Keywords: Talented, gift ed, teacher rating scales, nomination process, identifi cation,
primary school teachers.
Talented gift ed teacher rating scales nomination process identifi cation primary school teachers.
Bu çalışmada, ilköğretim öğretmenlerinin, sınıflarında bulunan olası üstün yetenekli
öğrencileri davranışsal özelliklerine göre değerlendirebileceği bir aday gösterme
aracı geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda geçerlik ve güvenilirlik çalışmaları
yapılmıştır. ÜYÖDÖ’nin geçerlilik analizi sonucunda; sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli öğrenci
algısının yaratıcılık, liderlik, akademik özellikler ve sanat olarak adlandırılan dört
faktörlü bir yapıda olduğu belirlenmiştir. Ölçek toplam varyansın %50.54’ünü açıklayabilmektedir.
ÜYÖDÖ’nin güvenilirlik analizleri sonucunda Cronbach α içgeçerlilik
katsayısı yaratıcılık için .82, liderlik özelliği için .85, akademik özellikler için .71 ve sanat
için .69’dur. Ölçek geneli ise .82 olarak belirlenmiştir. Güvenilirlik analizi sonucuna göre
yaratıcılık, liderlik alt boyutları ile ölçek genelinin oldukça yüksek derecede güvenilir
olduğu; sanat ve genel zihinsel özellikler alt boyutlarının oldukça güvenilir olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.
Ölçeğin geçerlik ve güvenilirlik sonuçlarının her ikisi birlikte değerlendirildiğinde;
geliştirilen ölçeğin tanılama sürecinde destekleyici bir ölçme aracı olarak kullanılabilmesi
için psikometrik özelliklerinin gerekli ölçütleri karşılamada oldukça yeterli olduğu
ve bu aracın kullanılmasıyla sınıf öğretmenlerinin sınıflarında bulunan olası üstün yetenekli
öğrenciler ile ilgili bir kanıya ulaşabilecekleri söylenebilir.
Üstün yetenek üstün zekâ öğretmen dereceleme ölçeği aday gösterme süreci tanılama ilkokul öğretmenleri
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Mayıs 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 38 Sayı: 38 |