Bilgi kaynaklarının hızla arttığı günümüzde bilgiye ulaşmak için okumak
bir gereklilik haline gelmiştir. Bu noktada ilkokul çağından başlayarak
bireylere iyi birer okuyucu olma alışkanlığının kazandırılmasının önemi ortaya
çıkmaktadır. Yaratıcı okuma bireylerin okuma sürecine etkin olarak
katılmalarını gerektiren ve okuma sürecinde yaratıcılık, hayal gücü, eleştirel
düşünme gibi becerilerini kullanmalarını sağlayan bir okuma yaklaşımıdır. Bu çalışmada, yaratıcı okuma sürecinin
değerlendirilmesine ilişkin bir ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır.
Araştırmanın örneklemini Denizli ili merkez ve ilçelerinde yer alan çeşitli
ilkokulların 4. sınıflarında öğrenim görmekte olan 250 öğrenci oluşturmuştur.
Ölçeğin yapı geçerliği için verilere faktör analizi uygulanmış ve üç boyut
olduğu belirlenmiştir. Faktör yük değeri 0,40’ın altında olan maddeler
elenmiştir. Birinci boyutta yer alan maddelerin faktör yük değerleri 0,95 ile
0,53; ikinci boyutta yer alan maddelerin faktör yük değerleri, 0,89 ile 0,70;
üçüncü boyutta yer alan maddelerin faktör yük değerleri ise 0,76 ile 0,43 arasında
değişmektedir. Yapılan analizler sonucunda 28 maddeden ve boyuttan oluşan “Yaratıcı Okuma Sürecini Değerlendirme Ölçeği
(YODÖ)” ortaya çıkmıştır. Verilere uygulanan faktör analizi sonrasında,
Cronbach's Alpha güvenirlik katsayısının 0,86 olduğu belirlenmiştir.
Splitt-half modeline göre yapılan güvenirlik analizinde ölçek iki gruba
ayrılmış, birinci grubun Alpha değeri 0.81, ikinci grubun Alpha değeri ise 0.86
olarak bulunmuştur. Elde edilen sonuçlara göre ölçeğin güvenilir bir ölçek
olduğunu söylemek mümkündür.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 1 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.