Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Eğitimi Alan Çocukların Okul Olgunluğu Düzeylerinin ve Okul Olgunluğuna İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 14 Sayı: 3, 1250 - 1267, 25.12.2018
https://doi.org/10.17860/mersinefd.441260

Öz

Bu araştırmada, okul öncesi eğitimi alan çocukların okul olgunluğu
düzeylerinin eğitim alma süresi, eğitim gördüğü okul türü, cinsiyet ve ay bakımından
yaşı açısından incelenmesi, ayrıca öğretmenlerin okul öncesi eğitimi ile okul
olgunluğu kavramına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Karma
araştırma yönteminin kullanıldığı araştırmanın deseni açıklayıcı sıralı desen
olarak belirlenmiştir. Çalışmanın örneklemi, 2016-2017 öğretim yılında
Gaziantep ili Şahinbey ve Şehitkamil ilçelerinin Milli Eğitim Müdürlüklerine
bağlı, tabakalı örnekleme ile belirlenmiş beş okulda eğitim gören 221 çocuk ile
bu okullarda görev yapmakta olup maksimum çeşitlilik örneklem ilkesiyle
belirlenen 5 sınıf öğretmeni ve 5 okul öncesi öğretmeni olmak üzere toplam 10
öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Metropolitan
Okul Olgunluğu Testi ve görüşme formu kullanılmıştır. Veri analizi aşamasında
araştırmanın nicel verileri için bağımsız gruplar t-testi ve ANOVA, nitel verileri
için ise betimsel analiz uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda, okul
öncesi eğitim alma süresi ve ay bakımından yaşı arttıkça çocukların okul
olgunluğu puan ortalamalarında artış olduğu belirlenmiştir. Okul türü
değişkenine göre ise ‘Bağımsız’ anaokullarındaki çocukların okul olgunluğu puan
ortalamalarının, ‘ilkokul’ bünyesindeki ana sınıflarında eğitim gören
çocuklardan daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada ayrıca
öğretmenlerin okul olgunluğuna sahip çocukların ‘Fiziksel ve zihinsel
becerileri gösterme’, ‘Yaşıtlarıyla benzer özellikler gösterme’,‘Sorumluluk
sahibi olma’, ‘Sınıf, okul kurallarını anlayıp bunları uygulayabilme’ ve
‘Kendini rahatça ifade edebilme’ özellikleri göstermesini beklediği tespit
edilmiştir.

Kaynakça

  • Aral, N., Gürsoy, F. ve Köksal, A. (2000a) Okul öncesi eğitimde oyun; Ankara: Ya-Pa Yayınları.
  • Arı, A.ve Özcan, E. (2014). Birinci sınıf öğrencilerinin okul olgunluğu düzeylerinin, okuma yazmayı öğrenmelerine etkisi. http://dergipark.gov.tr/ doi: 269017.
  • Balat Uyanık, G. (2003). Altı yaş grubu korunmaya muhtaç ve ailesinin yanında kalan çocukların okula hazır bulunuşluk ile ilgili temel kavram bilgilerinin karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (9. baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Cinkılıç, H. (2009). Okul öncesi eğitimin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okul olgunluğuna etkisinin incelenmesi, Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Creswell, J. W. (2014). Araştırma deseni. (Çev. Edt. S. B. Demir). 4. Baskı. Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Çelenk, S.( 2003). İlkokuma-yazma öğretiminde kuluçka dönemi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:1-2, Cilt:36.
  • Çıkrıkçı, S. (1999). Ankara il merkezindeki resmi banka anaokullarına devam eden 5-6 yaş çocukların okul olgunluğu ile aile tutumu arasındaki ilişkinin incelenmesi, (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Erkan, S. ve Kırca, A. (2010). Okul öncesi eğitimin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okula hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 94-106.
  • Esaspehlivan, M. (2006). Okul öncesi eğitim kurumuna gitmiş ve gitmemiş 78 ve 68 aylık çocukların okula hazır bulunuşluklarının karşılaştırılması. Yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Gündüz, F. ve Çalışkan, M. (2013). 60-66, 66-72, 72-84 aylık çocukların okul olgunluk ve okuma yazma becerilerini kazanma düzeylerinin incelenmesi. Turkishstudies - international periodical for the languages, literatüre and history of Turkish or turkic Volume 8/8 summer 2013, p. 379-398, Ankara.
  • Gürocak, S. (2007). Anasınıfına devam eden 60-72 ay çocuklarının dil gelişimi ve ince motor gelişimi açısından değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Görmez, E. (2007). İlköğretim 1. sınıf öğrencilerinin okul olgunluğu ve matematik hazır bulunuşluk düzeyleri, Yüksek lisans tezi, Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir, 2007.
  • Kılıç, G. (2004). Ailesi ile birlikte yasayan ve çocuk yuvasında kalan çocukların görsel algılama davranışı ile okul olgunluğu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Lois, P. (1996). What is the effect of school entrance age on the reading readiness achivement of kindergarten students?, iles.eric.ed.gov/fulltext/ED400067.MEB İstatistikleri, (2016).
  • Oktay, A. (1983). Okul olgunluğu. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları No:3089.
  • Oktay, A. (1999) Marmara Üniversitesi Anaokulu-Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Oktay A. Ve Unutkan Ö. P. (2005), Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar (Yayıma Hazırlayan Doç. Dr. Müzeyyen Sevinç), İlköğretime hazır oluş ve okul öncesi eğitimle ilköğretimin karşılaştırılması, , İstanbul: Morpa Kültür Yayınları, 2005. s. 145-155.
  • Oktay, A. (2004). Yaşamın sihirli yılları, okul öncesi dönem. İstanbul: Epsilon Yayınevi. Öner, N. (1997) Türkiyede Kullanılan Psikolojik Testlerden Örnekler. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Pehlivan, D. (2006). Okul öncesi eğitim alan ve almayan öğrencilerin ilkokuma-yazmaya geçiş sürecinin, öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi; Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Senemoğlu, N. (2011). Gelişim, öğrenme ve öğretim kuramdan uygulamaya. (20. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tunçeli, H. (2012). Anaokullarına devam eden 6 Yaş çocuklarının sosyal becerilerinin okul olgunluklarına etkilerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ülkü,Ü.B. (2007). Anasınıfına ve ilköğretim 1.sınıfa devam eden çocukların velileri ile öğretmenlerinin, çocukların okul olgunluğu hakkındaki görüşlerinin incelenmesi, Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Yangın, B. (2007). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki 6 yaş çocuklarının yazmayı öğrenmeye Hazır Bulunuşluk Düzeyleri; Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:32.
  • Yavuzer, H. (2001). Okul çağı çocuğu. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yavuzer, H.(2010). Çocuğun ilk 6 yılı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yazıcı, Z. (2002); Okul öncesi eğitimin okul olgunluğu üzerindeki etkisinin incelenmesi, Milli eğitim dergisi, Sayı:155-156.
  • Yılmaz, Y. (2003). Okulöncesi eğitim kurumlarına devam eden altı yaş grubu çocukları için okul olgunluğu kontrol listesi geliştirilmesi, Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri.İstanbul: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melike Özyurt 0000-0003-4527-9343

Nezahat Güzel Bu kişi benim 0000-0001-8248-1781

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özyurt, M., & Güzel, N. (2018). Okul Öncesi Eğitimi Alan Çocukların Okul Olgunluğu Düzeylerinin ve Okul Olgunluğuna İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 1250-1267. https://doi.org/10.17860/mersinefd.441260

Cited By

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN BAKIŞ AÇISIYLA İLKOKULA BAŞLAMA YAŞI
Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
https://doi.org/10.31463/aicusbed.1387107








Öğrencilerin Okul Olgunluklarının Okuma Yazma Sürecine Etkisi
OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi
Muhittin SAĞIRLI
https://doi.org/10.26466/opus.913538

Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.