OKUL YÖNETİCİLERİNİN OKULLARDA YETENEK YÖNETİMİ YAKLAŞIMININ UYGULANABİLİRLİĞİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ (NİTEL BİR ANALİZ)
Yıl 2021,
, 357 - 382, 24.11.2021
Tufan Aytaç
,
Cemalettin İpek
Öz
Bu araştırmanın amacı; okul öncesi, ilk ve ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan okul yöneticilerinin çalıştıkları okullarda Yetenek Yönetimi yaklaşımının uygulanabilirliğine ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmada yöntem olarak nitel araştırma yöntemlerinden olan olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Kırşehir ili sınırları içindeki ilçelerden amaçlı ölçüt örnekleme tekniği kullanılarak seçilen 42 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Okul yöneticilerinin çoğunluğunun Yetenek Yönetim yaklaşımı ve liderlik biçimi ile ilgili olumlu görüş ve algıya sahip oldukları görülmektedir. Okul yöneticilerinin çoğunluğu okullarında Yetenek Yönetimi yaklaşımı ve liderlik biçiminin uygulanabileceğini ifade etmektedir. Ancak bazı yasal mevzuat engellerinden dolayı özellikle yetenek yönetimi boyutları bağlamında okulda gerçekleştirilmesinde sorunlar (yetenekleri çekme, geliştirme ve yedekleme boyutları) yaşanacağı görülmektedir. Okullarda yetenek yönetimi yaklaşımı bağlamında okulların kendi kendini okul içi ve dışı dinamikler çerçevesinde yönetebileceği esnekliği sağlayıcı yasal düzenlemeler yapılmalıdır.
Kaynakça
- AKTAŞ, M. C. (2014). Nitel veri toplama araçları. Kuramdan Uygulamaya Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ed. M. Metin, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- ALTINÖZ, M. (2018). Yetenek Yönetiminin Algılanması Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(9), 82-95.
- ANSAR, N. ve Baloch, A. (2018). Talent and talent management: Definition and ıssues. IBT Journal of Business Studies, Vol. 14(2), 213-230.
- AXELROAD, B., Michaels, E. and Hanfield-Jones, H. (2001). The War of Talent. McKinsey Quarterly, 3(11), 44-57.
- AYDOĞAN, İ. (2015). Eğitim ve paradigma. Ankara: Harf Yayınları,
- AYTAÇ, T. (2013). Eğitim yönetiminde yeni paradigmalar: Okul merkezli yönetim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- _____. (2014). Okullarda bütünleştirilmiş yetenek yönetimi modeli: Öğretmen görüşleri. Eğitim Bilimleri Dergisi, Marmara Üniversitesi, 39, 1-24.
- _____. (2015). The Relationship between Teachers’ Perception About School Managers’ Talent Management Leadership and the Level of Organizational Commitment. Eurasian Journal of Educational Research, 59, 165-180.
- _____. (2015a). The Relationship between the Talent Management Leadership of School Administrators and the Job Satisfaction of Teachers . Education in the 21st Century: Theory and Practice, St. Kliment Ohridski University Pres.
- BALTACI, A. (2018). Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. BEÜ SBE Dergisi, 7(1), 231-274
- BİLGİN, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi: Teknikler ve Örnek Çalışmalar. 2. Baskı, Ankara: Siyasal Kitabevi.
- CASTELLANO, W. G. (2016). 21. yy. İşgücü Adanmışlığı için Uygulamalar. Çev. Editörü: Doç.Dr. Özlem Kunday, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- CRESWELL, J. W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. New York: Sage.
- _____. (2017). Nitel Araştırmacılar için 30 Temel Beceri. Çev: Hasan Özcan. Anı Yayıncılık. Ankara.
- _____. (2017a). Karma yöntem araştırmalara giriş. M. Sözbilir (Çev). Ankara: Pegem Akademi.
- ÇEPNİ, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Akademi Kitabevi.
- DAĞ, S. (2018). Özel okullarda iş doyumu ve örgütsel güvenin yordayıcısı olarak yetenek yönetimi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- DAVİES, B. ve Davies, B. J. (2011). Talent Management in Education. London; Sage Publications.
- DEBEBE, G. (2017). Authentic Leadership and Talent Development: Fulfilling Individual Potential in Sociocultural Context, Advances in Developing Human Resources. Vol. 19 (4), 420-438.
- DEMİRKASIMOĞLU, N. ve Taşkın, P. (2015). Yetenek Yönetiminin Örgütsel Etkililik ile İlişkisi: Özel Öğretim Kurumları Örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(4), 268-285.
- EROL, A. (2019). Özel Okullarda Görev Yapan Yönetici ve Öğretmenlerin Yetenek Yönetimine İlişkin Görüşleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- FANG LI, F. & Devos, P. (2008). Talent management: Art or science: The invisible mechanism between talent and talent factory. Unpublished master’s thesis. University of Kalmar, Sweden.
- GÜNDÜZALP, S., & Boydak Özan, M. (2019). Akademisyenlerin yetenek yönetimi algısı. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-14.
- GÜNEŞ, D. Z. ve Keskinkılıç, S. B. (2017). Özel Okullarda Yetenek Yönetimi Uygulamaları. Sakarya University Journal of Education, 7(1), 142-154.
- GRAY, J. A. (2018). Leadership Coaching and Mentoring: A Research-Based Model for Stronger Partnerships. International Journal of Education Policy&Leadership (IJEPL), 13(12),1-17.
- İPEK, C., Aytaç, T. and Gök, E. (2015). Effect of Gender on Teachers’ Organizational Culture Perception: A Meta-Analysis. Journal of Education and Training Studies, 3(4), 9-20.
- KOÇAK, S ve Argon, T. (2019). İnsan Kaynakları Yönetimi Kariyer İlkesi Çerçevesinde Milli Eğitim Bakanlığı Kariyer Basamakları Yükselme Uygulamasının Değerlendirilmesi. Eğitim Araştırmaları, Ankara: EYUDER Yayınları.
- MACBEATH, J. (2006) The talent enigma. International Journal of Leadership in Education: Theory and Practice, 9:3, 183-204.
- MARSHALL, C. ve Rossman, G. B. (2014). Designing Qualitative Research. New York: Sage.
- MEB. (2018). 2023 Eğitim Vizyonu Belgesi. 02.03. 2019 tarihinde http://2023vizyonu.meb.gov.tr/ adresinden erişildi.
- MILES, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. 2nd Edition, CA: Sage Publication.
- MITGANG, L.D. (2008). Becoming a leader: Preparing school principals for today’s schools. New York, NY: The Wallace Foundation.
- NEWMAN, M. (2005). The Role of Values in Defining School Leadership-A Jamaican Perspective. Education Research and Perspectives, 32(2), 57-79.
- PHILIPS, J. J. ve Edwards, L. (2009). Managing Talent Retention: An ROI Approach. Pfeiffer Publishing: San Francisco.
- RHODES, C. ve Brundrett, M. (2009). Growing the leadership talent pool: perceptions of heads, middle leaders and classroom teachers about professional development and leadership succession planning within their own schools. Professional Development in Education, 1(14), 1-8.
- TABANCALI, E. ve Becerikli, E. (2019). Milli Eğitim Bakanlığı Proje Okul Yöneticilerinin Yetenek Yönetimine İle İlgili Görüşleri, Turkish Studies. Vol. 14, Issue 7, 2019, p. 3967-4002.
- TABANCALI, E. ve Korumaz, M. (2014). Eğitim Örgütlerinde Yetenek Yönetimi. The Journal of Academic Social Science Studies, 25(1), 139-156.
- TASHAKKORI, A. ve Teddlie, C. (2010). Sage Handbook of Mixed Methods in Social & Behavioral Research. 2nd Ed., Thousand Oaks, CA: Sage.
- VAIMAN, V., Scullion, H. ve Collings, D. (2012). Talent management decision making. Management Decision, 50(5), 925-941.
- YARAR, Z. (2018). Okullarda yetenek yönetimine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi) Marmara Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- YAVUZ, O., Madonia, P. ve Abolafia, V. (2018). School leadership training: are we preparing future talent managers?. International Journal of Leadership Training, 2 (2), 94-115.
- YERLİKAYA, S. (2017). Okul yöneticilerinin yetenek yönetimi ile öğretmenler arasındaki farklılıkları yönetme yeterlikleri. (Doktora Tezi) Abant İzzet Baysal Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
- YILDIRIM, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 11. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.