Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE MATEMATİKTE TAHMİN KONUSUYLA İLGİLİ YAPILMIŞ ÇALIŞMALAR

Yıl 2017, Cilt: 46 Sayı: 216, 165 - 185, 22.10.2017

Öz

Tahmin, birinci sınıftan itibaren kazandırılması gerekli bir beceri olarak ilkokul matematik programında yer almaktadır. Bu noktadan hareketle Türkiye’de
matematik alanında tahminle ilgili yapılmış çalışmaların incelenmesi amaçlanmıştır. Türkiye’de matematik eğitimi alan yazınında tahmin, tahmin becerisi, tahmin stratejisi anahtar kelimeleriyle ilgili 18 çalışma tespit edilebilmiştir. Bu çalışmalardan tezlerden üretilen makaleler tekrar değerlendirmeye alınmayarak 14’ü analiz edilmiştir. Sempozyum ve konferanslarda sunulmuş bildiriler çalışmanın kapsamı dışında tutulmuştur. Çalışmalar yayın yılı, yayın türü, katılımcı türü, araştırma konusu, yöntem, desen, örneklem/çalışma grubu büyüklüğü, veri toplama araçları ve veri analizi temalarında içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Yapılan incelemeler sonucunda Türkiye’de tahmin konusu ile ilgili çalışmaların oldukça az olduğu, bu alandaki çalışmaların son yıllarda sayısının arttığı, tahminle ilgili konuların öğretim programlarında ilkokul birinci sınıftan itibaren yer almasına rağmen bu sınıf düzeyinde hiçbir çalışmanın olmadığı, ikinci sınıflarla ilgili sadece bir çalışmanın yapılmış olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • ANAGÜN, S. Şengül ve YAŞAR, Şefik, (2009). “Developing Scientific Process Skills at Science and Technology Course in Fifth Grade Students, İlköğretim Online, 2009, S. 8(3) , ss.843-865.
  • ASLAN, Elif (2011). İlköğretim Beşinci Sınıf Matematik Dersi Öğretim Programında Yer Alan Tahmin Becerisi Ve Bu Becerinin Kazandırılması Sırasında Karşılaşılan Durumların Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Adana.
  • AYTEKİN, Cahit (2012). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Kesirlerde Tahmin Becerilerinin İncelenmesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Bolu.
  • AYYILDIZ, Nazife (2014). İlkokul Öğrencilerinin Sayı Doğrusunda Tahmin Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Karşılaştırılması, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • BAROODY, Arthur J., ve GATZKE, Mary R. (1991). “The Estımatıon Of Set Sıze By Potentıally Gıftedk Kındergarten- Age Chıldren”, Journal for Research in Mathematics Education, S. 22(1), ss. 59-68.
  • BESTGEN, Barbara J., REYS, Robert E., RYBOLT, James F. ve WYATT, J.Wendell (1980). “Effectıveness of Systematıc Instructıon On Attıtudes And Computatıonal Estımatıon of Preservıce Elementary Teachers”, Journal for Research in Mathematics Education, S. 11(2), ss. 124-136.
  • BOZ, Burçak. (2004). Investıgatıon Of The Computational Estimation Ability Of High School Students, Ortadoğu Teknik Üniversitesi Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • BOZ, Burçak. (2009). An Investigation Of Seventh Grade Students’ Computational Estimation Strategies And Factors Associated With Them, Ortadoğu Teknik Üniversitesi Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şenel, KILIÇ ÇAKMAK, Ebru, AKGÜN, Özcan Erkan, KARADENİZ, Şirin ve DEMİREL, Funda (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi, Ankara.
  • http://tdk.gov.tr, “Büyük Türkçe Sözlüğü”, 11 Temmuz 2015.
  • CARPENTER, Thomas P., COBURN, Terrence G., REYS, Robert E. ve WILSON, James W. (1976). “Notes From National Assessment: Estimation”, The Arithmetic Teacher, S. 23(4), ss. 296-302.
  • CASE, Robbie ve SOWDER, Judith T. (1990). “The Development of Computational Estimation: A Neo-Piagetian Analysis”, Cognıtıon and Instruction, S. 7(2), ss. 79-104.
  • CRİTES, Terry (1992).“Skilled and Less Skilled Estimators’ Strategies for Estimating Discrete Quantities”, The Elementary School Journal, S. 92(5), ss.601-619.
  • ÇİLİNGİR, Derya ve TÜRNÜKLÜ, Elif B. (2009). “Estimation Ability and Strategies of the 6 th - 8 th Grades Elementary School Students”, İlköğretim Online, S. 8(3), ss.637-650.
  • DOWKER, Ann (1997). “Young Children’s Addition Estimates”, Mathematical Cognition, S. 3(7), ss. 141-154.
  • ENLOE, C. Lon, GARNETT, Elizabeth, MILES, Jonathan ve SWNASON, Stephen (2001). Physical Science: What the Technology Professional Needs to Know. John Wiley & Sons, Canada.
  • EKİZ, Durmuş (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Durmuş EKİZ (Ed.), Bilimsel Araştırmalarda Nitel Veri Analizi ve Yorum (1. Baskı) içinde (s. 199). İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • ER, Zübeyde (2014). Altıncı, Yedinci Ve Sekizinci Sınıf Matematik Dersi Öğretim Programında Yer Alan Tahmin Becerisine İlişkin Öğretmen Görüşleri, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Adana.
  • GOOYA, Zahra, KHOSROSHAHİ, Leyla G. ve TEPPO, Anne R. (2011). “Iranian Students’ Measurement Estimation Performance İnvolving Linear And Area Attributes Of Real-World Objects”, ZDM Mathematics Education, S. 43, ss. 709-722.
  • HANSON, Sheri A. ve HOGAN, Thomas P. (2000).“Computational Estimation Skill of College Students”, Journal for Research in Mathematics Education, S. 31(4), ss. 483-499.
  • Hildreth, David J. (1983). “The Use of Strategies in Estimating Measurements”, The Arithmetic Teacher, S. 30(5) ss. 50-54.
  • HOGAN, Thomas P. ve BREZINSKI, Kristen L. (2009). “Quantitative Estimation: One, Two, or Three Abilities?”, Mathematical Thinking and Learning, S. 5(4), ss. 259-280.
  • http://www.stibamalang.com/uploadbank/pustaka/RM/QUALITATIVE%20METHOD%20SAGE%20ENCY.pdf, “The SAGE Encylopedia of Qualitative Research Methods”. GIVEN, L.M., 2008.
  • https://nces.ed.gov/surveys/pisa/educators.asp, “PISA Mathematics Literacy Items and Scoring Guides”, 2006-2012.
  • https://nces.ed.gov/surveys/pisa/educators.asp, “PISA Mathematics Literacy Items and Scoring Guides”, 2000-2003.
  • KILIÇ, Çiğdem ve OLKUN, Sinan (2013). “Primary School Students’ Measurement Estimation Performance And Strategies They Used İn Real Life Situations”, İlköğretim Online, S.12(1), ss.295-307.
  • KÖSE, Kemal (2013). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin İşlemsel Ve Ölçümsel Tahmin Becerileri İle Matematik Okuryazarlıkları Arasındaki İlişki, Erzincan Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Erzincan.
  • LEFEVRE, Jo-Anne, GREENHAM, Stephanie L. ve WAHEED, Nausheen (1993). “The Development of Procedural and Conceptual Knowledge in Computational Estimation”, Cognition and Instruction, S. 11(2), ss. 95-132.
  • LEVINE, Deborah R. (1982). “Strategy Use And Estımatıon Abılıty Of College Students”, Journal for Research in Mathematics Education, S. 13(5), ss. 350-359.
  • LUWEL, Koen ve Verschaffel, Lieven (2008). “Estimation Of ‘Real’ Numerosities İn Elementary School Children”, European Journal of Psychology of Education, S. 23(3), ss. 319-338.
  • MERRIAM, S. B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (S. Turan, Çev.) Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI. (2009). İlköğretim matematik dersi 1-5. sınıflar Matematik Öğretim Programı, 2009, Ankara.
  • MONTAGUE, Marjorie ve GARDEREN, Delinda Van (2003). “A Cross- Sectional Study Of Mathematics Achievement, Estimation Skills, And Academic Self-Perception In Students Of Varying Ability”, Journal of Learnıng Dısabılıtıes, S.36(5), ss. 437-448.
  • ÖZDEMİR, Murat (2010). “Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S. 11(1), ss.323-343
  • PİLTEN, Pusat ve YENER, Dündar (2009). “İlköğretim 1. Kademe Öğrencilerinin Matematiksel Örüntüleri Analiz Etme Ve Tahminde Bulunma Becerilerinin Değerlendirilmesi”, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 18, ss.62-78.
  • REYS, Robert E. ve YANG, Der Ching (1998). “Relationship Between Computational Performance And Number Sense Among Sixth- And Eighth-Grade Students İn Taiwan”, Journal for Research in Mathematics Education, S. 29(2), ss. 225-237.
  • RUBENSTEIN, Rheta N. (1985). “Computational Estimation and Related Mathematical Skills”, Journal for Research in Mathematics Education, S. 16(2), ss. 106-119.
  • SABAN, Ahmet (2009). “Content Analysis of Turkish Studies about the Multiple Intelligences Theory”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, S. 9(2), ss. 859-876.
  • SOWDER, Judith. T. ve WHEELER, Margariete M. (1989).“The Development Of Concepts And Strategıes Used In Computatıonal Estımatıon”, Journal for Research in Mathematics Education, S. 20(2), ss. 130-146.
  • SULAK, Bilge (2008). Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Matematiksel Örüntüleri Analiz Etme Ve Tahminde Bulunma Becerilerinin Değerlendirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • SEGOVIA, Isidoro ve CASTRO, Enrique. (2009). “Computational and Measurement Estimation: Curriculum foundations and Research Carried Out at the University Of Granada, Mathematics Didactics Department”, Electronic Journal Of Research in Educational Psychology, S. 7(1),ss: 499-536.
  • TAYLOR, P. Mark, SİMMS, Ken, KİM, Ok-Kyeong and REYS, Robert E. (2001). “Do Your Students Measure Up Metrically?”, Teaching Children Mathematics, S. 7(5), ss. 282-287.
  • TEKİNKIR, Derya (2008). İlköğretim 6–8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Alanındaki Tahmin Stratejilerini Belirleme Ve Tahmin Becerisi İle Matematik Başarısı Arasındaki İlişki, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İzmir.
  • YAZGAN, Yeliz, BİNTAŞ, Jale ve ALTUN, Murat (2002). “İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Zihinden Hesap ve Tahmin Becerilerinin Geliştirilmesi”, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi, Ankara.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Dilara Seçil Boyraz Bu kişi benim

Müge Aygün Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 22 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 46 Sayı: 216

Kaynak Göster

APA Boyraz, D. S., & Aygün, M. (2017). TÜRKİYE’DE MATEMATİKTE TAHMİN KONUSUYLA İLGİLİ YAPILMIŞ ÇALIŞMALAR. Milli Eğitim Dergisi, 46(216), 165-185.