Öz
Bu çalışmanın amacı, eğitim fakültesi öğretim elemanlarının kullanmakta
oldukları öğretim yaklaşımlarını, öğrencilerin benimsemiş oldukları öğrenme
yaklaşımlarını ve öğretim yaklaşımları ile öğrenme yaklaşımları arasındaki etkileşimi
belirlemektir. Nitel araştırma yöntemlerinden deneysel-psikolojik olgu
bilim yaklaşımının işe koşulduğu araştırmanın çalışma grubunu; 2018-2019 yılı
güz döneminde, bir devlet üniversitesinin Sınıf Eğitimi Ana Bilim Dalı’nın 1.,2.,
3., 4. sınıf ve yüksek lisans düzeyinde öğrenim görmekte olan toplam 52 öğrenci
oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen
yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda 52
öğrenciden 14’ünün (%26,9) derinlemesine öğrenme yaklaşımını, 8’inin (%15,3)
yüzeysel öğrenme yaklaşımını, 30 öğrencinin ise (%57,6) stratejik öğrenme yaklaşımını
tercih ettikleri görülmüştür. Ayrıca 52 öğrenciden 40’ının (%76,9) öğretim
elemanlarını “Bilgi Aktaran ve Öğretmen Odaklı” (BA-ÖO), 11’inin (%21,1) ise
“Kavramsal değişimi vurgulayan ve Öğrenci Odaklı” (KD-ÖO) olarak öğretim
yaklaşımlarını işe koştuklarını düşündüklerini ifade etmişlerdir. Yine 52 öğrenciden
47’si (%90,3) öğretim elemanlarının BA-ÖO öğretim yaklaşımını sergilemesinin
yüzeysel öğrenme yaklaşımını benimsemelerine, 38’i (%73) öğretim elemanlarının
KD-ÖO öğretim yaklaşımını sergilemesinin ise derinlemesine öğrenme
yaklaşımını benimsemelerine neden olduğunu ifade etmişlerdir.