Bireylerin diğer bireylerle iletişim kurabilmeleri ve birbirlerini anlayabilmeleri için dil becerilerini kullanmaları gerekmektedir. Bu dil becerileri; dinleme, konuşma, okuma ve yazmadır. Okuma ve yazma becerisi ilkokulda gerçekleştirilen eğitimle başlayan ve hayat boyu kullanılan iki önemli beceridir. İlkokul döneminde öğrencilere bu eğitimi verecek olan sınıf öğretmeni adaylarının okuma ve yazma becerisine yönelik düşünceleri önemlidir. Gerçekleştirilen çalışmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının okuma ve yazma becerisine ilişkin metaforik algılarını belirlemektir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgu bilim deseninde gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu, 2018-2019 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Eğitimi Bölümünde okuyan 1.,2.,3. ve 4. sınıf öğretmen adaylarıdır. Araştırmada elde edilen verilerin analizi, metafor analiziyle gerçekleştirilmiştir. Verilerin analiz edilmesi sonucunda okuma ve yazma becerisiyle ilgili 4 kategori ortaya çıkmıştır. Bu kategoriler “Bilişsel Katkı”, “Kişisel ve Mesleki Gelişime Katkı”, “Duyuşsal Katkı” ve “Entelektüel Beceri Gelişimine Katkı”dır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda öğretmen adaylarının okuma ve yazmaya ilişkin metaforik algılarının genel olarak olumlu olduğu görülmektedir. Metaforu zihinsel bir dışavurum olarak kabul etmiş olursak öğretmen adaylarının olumlu tutumlarından yararlanarak onların okuma ve yazma becerisinin geliştirilmesi için farklı uygulama ve etkinlikler gerçekleştirilebilir. Ayrıca yapılan çalışma ve benzer çalışmalarda yazma becerisine yönelik sunulan olumsuz metaforların nedenleri üzerine inceleme yapıp bu durumun ortadan kaldırılmasına yönelik tasarımlar gerçekleştirilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Ağustos 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 50 Sayı: 231 |