Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ OKUMA VE YAZMA BECERİSİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI

Yıl 2021, Cilt: 50 Sayı: 231, 129 - 145, 23.08.2021
https://doi.org/10.37669/milliegitim.717988

Öz

Bireylerin diğer bireylerle iletişim kurabilmeleri ve birbirlerini anlayabilmeleri için dil becerilerini kullanmaları gerekmektedir. Bu dil becerileri; dinleme, konuşma, okuma ve yazmadır. Okuma ve yazma becerisi ilkokulda gerçekleştirilen eğitimle başlayan ve hayat boyu kullanılan iki önemli beceridir. İlkokul döneminde öğrencilere bu eğitimi verecek olan sınıf öğretmeni adaylarının okuma ve yazma becerisine yönelik düşünceleri önemlidir. Gerçekleştirilen çalışmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının okuma ve yazma becerisine ilişkin metaforik algılarını belirlemektir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgu bilim deseninde gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu, 2018-2019 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Eğitimi Bölümünde okuyan 1.,2.,3. ve 4. sınıf öğretmen adaylarıdır. Araştırmada elde edilen verilerin analizi, metafor analiziyle gerçekleştirilmiştir. Verilerin analiz edilmesi sonucunda okuma ve yazma becerisiyle ilgili 4 kategori ortaya çıkmıştır. Bu kategoriler “Bilişsel Katkı”, “Kişisel ve Mesleki Gelişime Katkı”, “Duyuşsal Katkı” ve “Entelektüel Beceri Gelişimine Katkı”dır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda öğretmen adaylarının okuma ve yazmaya ilişkin metaforik algılarının genel olarak olumlu olduğu görülmektedir. Metaforu zihinsel bir dışavurum olarak kabul etmiş olursak öğretmen adaylarının olumlu tutumlarından yararlanarak onların okuma ve yazma becerisinin geliştirilmesi için farklı uygulama ve etkinlikler gerçekleştirilebilir. Ayrıca yapılan çalışma ve benzer çalışmalarda yazma becerisine yönelik sunulan olumsuz metaforların nedenleri üzerine inceleme yapıp bu durumun ortadan kaldırılmasına yönelik tasarımlar gerçekleştirilebilir.

Kaynakça

  • Akbulut, S., Özdemir, E.E. & Cıvğın, H. (2017). Ortaokul öğrencilerinin kitap ve okumak kavramları üzerine metaforik algıları. Turkish Journal of Primary Education, 2, 30–43.
  • Bakırcıoğlu R. (2012). Ansiklopedik eğitim ve psikoloji sözlüğü. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Baki, Y. & Karakuş, N. (2017). Öğretmen Adaylarının Yazmaya İlişkin Algıları ve Yazma Sürecinde Karşılaştıkları Güçlükler: RTEÜ Örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 18 (1), 573-593.
  • Bozpolat, E. (2015). Türkçe öğretmen adaylarının dört temel dil becerisine ilişkin metaforik algıları. Turkish Studies 10(11), 313-340. Bulut, P. & Kuşdemir, Y. (2018). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuma ve yazmaya ilişkin algılarının metaforlar yoluyla analizi. Tübav Bilim, 11(1), 74-86.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 2. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Eraslan, L. (2011). Sosyolojik metaforlar. Akademik Bakış Dergisi, 27, 1-22.
  • Göçer, A. (2014). Yazma eğitimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Kahyaoğlu, M. & Kırıktaş, H. (2016). Ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin “doğa” kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi (33), 58-76.
  • Karakuş, N. & Kozçetin, K. (2016). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okuma Kavramına Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 387-404.
  • Köksal, Ç., Erginer, E. & Baloğlu, M. (2016). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin okuma ve yazmaya yükledikleri anlamlar: Bir metafor analizi çalışması. Gaziosmanpasa University Social Sciences Researches Journal. 11(1), 133-156.
  • Lüle Mert, E. (2013). Türkçe öğretmen adaylarının dört temel dil becerisine ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla analizi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6 (27), 357-372.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Senemoğlu, N. (2009). Gelişim, öğrenme ve öğretim. kuramdan uygulamaya. (geliştirilmiş 14. baskı). PegemA: Ankara.
  • Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ulusoy, M. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının Türkçe ve öğrenme alanları ile ilgili metaforları. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14, 1-18.
  • Ünal Topçuoğlu, F. & Tekin, T. (2013). Eleştirel yazmaya ilişkin Türkçe öğretmeni adaylarının metaforik algıları, Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8 (13), 1595-1606.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zhao, H., Coombs, S., & Zhou, X. (2010). Developing Professional Knowledge about Teachers through Metaphor Research: Facilating a Process af Change. Teacher Development, 14, 381-395.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ezgi Çetinkaya Özdemir 0000-0002-4341-7864

Bengisu Kaya 0000-0001-6299-1370

Yayımlanma Tarihi 23 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 50 Sayı: 231

Kaynak Göster

APA Çetinkaya Özdemir, E., & Kaya, B. (2021). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ OKUMA VE YAZMA BECERİSİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Milli Eğitim Dergisi, 50(231), 129-145. https://doi.org/10.37669/milliegitim.717988