The primary aim of this study is to design a nature education program aimed at fostering the skills of discovering nature and creative problem-solving among gifted students, to implement the program, and to analyze its impact on the creative problem-solving abilities of gifted students. Another aim of the study is to evaluate the quality of the program based on the perspectives of the gifted students. The research, designed with a mixed-method approach that incorporates both qualitative and quantitative studies, utilizes the Creative Problem-Solving Inventory in its quantitative dimension, while student satisfaction and semi-structured interviews are employed in the qualitative dimension. The study group consists of 60 middle school students from 6th and 7th grades who have been identified as gifted. The program, which is student-centered and based on experiential learning, has been enriched with different teaching methods and techniques, such as observation, workshops, nature games, competitions, creative drama activities, experiments, and thinking activities, and differentiated for gifted students. The analysis of the data obtained from the students revealed a significant increase in their creative problem-solving skills. The students reported that they found the activities enjoyable, that their perspectives on being solution-oriented in problem-solving had changed, and that they had developed different views on topics such as collaboration and empathy. Based on the evaluations, the strengths and weaknesses of the program were discussed, and recommendations were made for future programs.
Gifted Students Nature Science Education Creative Problem Solving Skills
121B435
Bu çalışmanın temel amacı; özel yetenekli öğrencilere, doğayı keşfetme ve doğada yaratıcı problem çözme becerisi kazandırmaya yönelik bir doğa eğitimi programı tasarlamak, programı uygulamak ve programın özel yetenekli öğrencilerin yaratıcı problem çözme durumlarına etkisini analiz etmektir. Çalışmanın diğer amacı da programın niteliğinin özel yetenekli öğrenciler tarafından değerlendirilmesidir. Nitel ve nicel çalışmaların birlikte yürütüldüğü karma araştırma yöntemi ile tasarlanan araştırmanın nicel boyutunda Yaratıcı Problem Çözme Envanteri kullanılırken, nitel boyutunda öğrenci memnuniyeti ve yarı yapılandırılmış görüşmeler kullanılmıştır. Çalışma grubunu özel yetenekli tanısı almış, 60 ortaokul 6. ve 7. Sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrenciyi merkez alan ve yaparak yaşayarak öğrenme temelli geliştirilen program; gözlem, atölye çalışmaları, doğa oyunları, yarışmalar, yaratıcı drama etkinlikleri, deneyler ve düşünme etkinlikleri gibi farklı öğretim yöntem ve teknikleri ile zenginleştirilerek, özel yetenekli öğrenciler için farklılaştırılmıştır. Öğrencilerden elde edilen veriler analiz edildiğinde, yaratıcı problem çözme becerilerinde anlamlı bir artma olduğu görülmüştür. Öğrenciler etkinlikleri eğlenceli bulduğunu, problem çözmede çözüm odaklı olma ile ilgili görüşlerinin farklılaştığını, işbirliği içinde çalışma, empati kurma gibi konularda farklı görüşler edindiklerini belirtmişlerdir. Yapılan değerlendirmeler göz önünde bulundurularak programın olumlu ve olumsuz yanları tartışılmış ve yeni planlanacak programlar için öneriler sunulmuştur.
"PROBLEM ÇÖZ! HAYATI YAŞA! ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN DOĞADA YARATICI PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ" isimli proje 1 Temmuz 2021-1 Temmuz 2022 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir.
TÜBİTAK BİLİM VE TOPLUM BAŞKANLIĞI DESTEK PROGRAMLARI MÜDÜRLÜĞÜ
121B435
TEŞEKKÜR EDERİZ.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Bilim, Teknoloji ve Mühendislik Eğitimi ve Programlarının Geliştirilmesi, Özel Yetenekli Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Proje Numarası | 121B435 |
| Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 14 Ekim 2024 |
| Kabul Tarihi | 19 Mart 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 54 Sayı: 247 |