In this study, it was aimed to investigate of Great Explorations in Math and Science Program’s effects on academic success, self-efficacy, attitudes and science reasoning capability of preservice science teachers in “Earth, Moon and Stars” unit. In the study, the quasi-experimental design pretest – posttest with control group research design was used. The research sample consisted of 76 preservice teachers at Science Education Department, Mustafa Kemal University. As data collection tools; Earth, Moon and Stars Achievement Test, Scientific Reasoning Test, Astronomy Teaching Self-Efficacy Belief Scale and Astronomy Attitude Scale were used. Collecting data tools were applied as a pre-test to determine whether there was a difference between groups which were formed before implementation. After implementation they were applied as a post-test for the purpose of determining whether there became a difference according to the methods implemented. In the analysis of data obtained from the study, parametric tests (ANCOVA and t-test) were used for achievement test, scientific reasoning test, self-efficacy blief scale and attitude scale. At the end of the teaching process, consequently, differences between groups scores of academic achievement, scientific reasoning capability and self-efficacy in favor of the experimental group were statistically significant. On the contrary, there was no statistically significant difference between attitudes towards astronomy.
GEMS Astronomy Achievement Science reasoning Self-efficacy Attitude
Bu çalışmada
GEMS (Great
Explorations in Math and Science
- Fen ve Matematikte Büyük Buluşlar) Programının fen bilgisi öğretmen
adaylarının “Dünya, Ay ve Yıldızlar” konularındaki akademik başarılarına,
tutumlarına, bilimsel muhakeme yeteneklerine ve astronomi öğretimi öz
yeterlilik inançlarına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada yarı
deneysel desenlerden ön test - son test kontrol gruplu araştırma deseni
kullanmıştır. Araştırmanın örneklemi Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği programındaki 76 öğretmen adayından
oluşmuştur. Veri toplama aracı olarak uygulama öncesi ve uygulama sonrasında
Dünya, Ay ve Yıldızlar Başarı Testi, Bilimsel Muhakeme Testi, Astronomi
Öğretimi Öz yeterlilik İnanç Ölçeği ve Astronomi Tutum Ölçeği kullanılmıştır.
Veri toplama araçları uygulama öncesi oluşturulan gruplar arasında fark olup
olmadığı belirlemek amacıyla ön test, uygulama sonrası ise uygulanan yöntemlere
bağlı olarak çalışma sonrası ortaya bir fark çıkıp çıkmadığını belirlemek
amacıyla son test olarak uygulanmıştır. Çalışmadan elde edilen verilerin
analizinde parametrik testler (ANCOVA ve t-testi) kullanılmıştır. Sonuç olarak
öğretim süreci sonunda grupların akademik başarıları, bilimsel muhakeme
yetenekleri ve astronomi öz yeterlilikleri puanları arasındaki farklılıklar
GEMS programının uygulandığı deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı
çıkmıştır. Grupların astronomiye yönelik tutumlarında ise istatistiksel olarak
anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 38 |
.