Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Dışı Ortamlarda Gerçekleştirilen Matematik Etkinliklerinin Değerlendirilmesi: “Her Yer Matematik Projesi”

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 2, 541 - 558, 01.11.2022
https://doi.org/10.21666/muefd.1094581

Öz

Bu makalede TÜBİTAK 4004 programı desteğiyle 7. sınıf öğrencilerinin okul dışı
ortamlardaki matematiği fark etmelerini sağlayarak, matematik öğrenmeye yönelik
meraklarını uyandırmak, araştırma, sorgulama ve öğrenme isteklerini tetikleme amacıyla
gerçekleştirilmiş “Her Yer Matematik” projesinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Proje
kapsamında okul dışı ortamlarda matematik öğrenme etkinliklerine katılmış olmanın
öğrencilerin matematiğe yönelik inançlarına ve tutumlarına etkileri incelenmiş,
katılımcıların proje sürecindeki matematiksel içerik ve matematiği öğrenmeye ilişkin
düşünceleri ve projeye yönelik genel değerlendirmeleri belirlenmiştir. Proje etkinliklerine
katılan 15 öğrencinin Denizli’nin bazı mimari özelliklerini inceleyerek buradaki
geometrik yapıları keşfetmesi ve bitki örtüsünü tanıması, şehrin kütüphanelerinde vakit
geçirmesi, bir yandan da bu ortamlarda yer alan matematiği fark etmesi amaçlanmıştır.
Bu doğrultuda kütüphane, külliye bahçesi ve mesirelik alan gibi yerlerde matematik
öğrenme etkinlikleri gerçekleştirilmiştir. Proje etkinliklerinin öğrenciler üzerindeki
etkililiğini değerlendirmek üzere matematiğe yönelik tutum ve inanç ölçekleri öntest ve
sontest olarak kullanılmıştır. Ayrıca öğrencilerin süreç boyunca düşüncelerini
değerlendirebilmek amacıyla yansıtıcı günlükler yazmaları istenmiştir. Bunların yanı sıra
araştırmacılar tarafından etkinlikler esnasında gözlem notları tutulmuştur. Elde edilen
veriler ışığında, proje kapsamında gerçekleştirilen etkinliklerinin öğrencilerin
matematiğe yönelik inanç ve tutumlarında olumlu değişimler sağladığı belirlenmiş,
öğrencilerin proje etkinliklerindeki matematiksel içerik ve matematik öğrenmeye ilişkin
olumlu düşüncelerinin olduğu görülmüştür. 

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK

Proje Numarası

“119B929”

Kaynakça

  • Abdioglu, C., Yılmaz, E. ve Çevik, M. (2020). 8. sınıf öğrencilerine yönelik fen-matematik temalı bilim kampının değerlendirilmesi: “Gelin Tanış Olalım; Fen ve Matematiği Eğlenceli Kılalım!” projesi. OPUS International Journal of Society Researches, 15 (22), 1031-1058, https://doi.org/10.26466/opus.635705
  • Adams, J. D. (2007). The historical context of science and education at the American Museum of Natural History. Cultural Studies of Science Education, 2, 393–440.
  • Aksu, M., Demir, C. ve Sümer, Z. (2002). Students' Beliefs about Mathematics: A Descriptive Study, Eğitim ve Bilim, 27(123), 72-77.
  • Aşkar, P. (1986). Matematik dersine yönelik tutumu ölçen likert tipi bir ölçeğin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 11(62), 31-36.
  • Bozdoğan, A. E., ve Kavcı, A. (2016). Sınıf dışı öğretim etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki akademik başarılarına etkisi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1) 13-30.
  • Çağlar, S., Ünal, Y., Çalışkan, B., Gürel, R. ve Durmaz, B. (2018). İnformel Öğrenme Ortamlarının Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tutumuna Etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(23), 11-26.
  • de Freitas, E., ve Bentley, S. J. (2012). Material encounters with mathematics: The case for museum based cross-curricular integration. International Journal of Educational Research, 55, 36-47.
  • Ernest, P. (1989). The impact of beliefs on the teaching of mathematics. İçinde P. Ernest (Ed.), Mathematics Teaching: The State of the Art (s.249-254). New York: The Falmer Press.
  • Ertaş, H., Şen, A. İ., ve Parmaksızoğlu, A. (2011). Okul dışı bilimsel etkinliklerin 9. sınıf öğrencilerinin enerji konusunu günlük hayatla ilişkilendirme düzeyine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 178-198.
  • Ertaş Kılıç, H. ve Şen, A. İ. (2014). Okul dışı öğrenme etkinliklerine ve eleştirel düşünmeye dayalı fizik öğretiminin öğrenci tutumlarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 39(176). 13-30.
  • Falk, J. H., Dierking, L. D., & Storksdieck, M. (2007). Investigating public science interest and understanding: Evidence for the importance of free-choice learning. Public Understanding of Science, 16. 455–469.
  • Fägerstam, E., ve Blom, J. (2013). Learning biology and mathematics outdoors: effects and attitudes in a Swedish high school context. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 13(1), 56-75.
  • Grothérus, A., ve Fägerstam, E. (2017). Impact of long-term regular outdoor learning in mathematics-The case of John. In CERME 10.
  • Kelton, M. L. (2015). Math on the Move: A Video-Based Study of School Field Trips to a Mathematics Exhibition. Yayınlanmamış Doktora Tezi, San Diego State Universitesi.
  • Kurtuluş, A. (2015). İnformel (Sınıf dışı) öğrenme ortamı Pi günü: Büyük risk yarışması örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 4(1). 107-116.
  • MEB (2019). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Dışı Öğrenme Ortamları Kılavuzu Son Erişim: http://ogm.meb.gov.tr/ 18.12.2020
  • Mueller, M., & Maher, C. (2009). Learning to reason in an informal math after-school program. Mathematics Education Research Journal, 21(3), 7-35
  • Sözer, Y. (2013). Doğada gerçekleştirilen bir matematik yaz kampının lise öğrencileri üzerindeki etkilerinin öğrenci görüşlerine göre incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(1), 1-18.
  • Şahin, F. ve Sağlamer Yazgan, B. (2013). Araştırmaya dayalı sınıf dışı laboratuvar etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(3), 107- 122.
  • Türkmen, H. (2018). İnformel Öğrenme Ortamının Fosiller Konusunun Öğrenilmesine Etkisi: Tabiat Tarihi Müzesi Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (3), 137-147. DOI: 10.32709/akusosbil.417266
  • UNESCO (2020). UNESCO’s 40th General Conference Son Erişim https://en.unesco.org/generalconference/40/results: 26.03.2022
  • Ürey, M., Çepni, S., Köğce, D., ve Yıldız, C. (2013). Serbest etkinlik çalışmaları dersi kapsamında geliştirilen disiplinlerarası okul bahçesi programının öğrencilerin bazı matematik kazanımları üzerine etkisinin değerlendirilmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(3), 37-58.
  • Williams, D. R., ve Dixon, P. S. (2013). Impact of garden-based learning on academic outcomes in schools: Synthesis of research between 1990 and 2010. Review of Educational Research, 83(2), 211-235.

Evaluation of Mathematics Activities Performed in Out-of-School Environments: "Everywhere Math Project"

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 2, 541 - 558, 01.11.2022
https://doi.org/10.21666/muefd.1094581

Öz

In this article, it is aimed to evaluate the "Mathematics Everywhere" project, which was
carried out with the support of TÜBİTAK 4004 program, with the aim of helping 7th grade
students realize mathematics in out-of-school environments, stimulating their curiosity
about learning mathematics, and promoting their desire to research, question and learn.
In the project, the effects of participating in mathematics learning activities in out-ofschool environments on students' beliefs and attitudes towards mathematics were
examined, and the participants' thoughts about the mathematical content and learning of
mathematics in the project process and their general evaluations about the project were
determined. It is aimed for 15 participating students to explore some of the architectural
features of Denizli, to discover the geometric structures and to get to know the vegetation
here, to spend time in the city's libraries, and to realize the mathematics in these settings.
Accordingly, mathematics learning activities were carried out in places such as the
library, the courtyard of the Islamic-Ottoman Social complex and the park. In the light of
the data obtained, it was determined that the project activities provided positive changes
in the beliefs and attitudes of the students towards mathematics, and it was observed that
the students had positive thoughts about the mathematical content of the project activities
and learning mathematics

Proje Numarası

“119B929”

Kaynakça

  • Abdioglu, C., Yılmaz, E. ve Çevik, M. (2020). 8. sınıf öğrencilerine yönelik fen-matematik temalı bilim kampının değerlendirilmesi: “Gelin Tanış Olalım; Fen ve Matematiği Eğlenceli Kılalım!” projesi. OPUS International Journal of Society Researches, 15 (22), 1031-1058, https://doi.org/10.26466/opus.635705
  • Adams, J. D. (2007). The historical context of science and education at the American Museum of Natural History. Cultural Studies of Science Education, 2, 393–440.
  • Aksu, M., Demir, C. ve Sümer, Z. (2002). Students' Beliefs about Mathematics: A Descriptive Study, Eğitim ve Bilim, 27(123), 72-77.
  • Aşkar, P. (1986). Matematik dersine yönelik tutumu ölçen likert tipi bir ölçeğin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 11(62), 31-36.
  • Bozdoğan, A. E., ve Kavcı, A. (2016). Sınıf dışı öğretim etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki akademik başarılarına etkisi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1) 13-30.
  • Çağlar, S., Ünal, Y., Çalışkan, B., Gürel, R. ve Durmaz, B. (2018). İnformel Öğrenme Ortamlarının Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tutumuna Etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(23), 11-26.
  • de Freitas, E., ve Bentley, S. J. (2012). Material encounters with mathematics: The case for museum based cross-curricular integration. International Journal of Educational Research, 55, 36-47.
  • Ernest, P. (1989). The impact of beliefs on the teaching of mathematics. İçinde P. Ernest (Ed.), Mathematics Teaching: The State of the Art (s.249-254). New York: The Falmer Press.
  • Ertaş, H., Şen, A. İ., ve Parmaksızoğlu, A. (2011). Okul dışı bilimsel etkinliklerin 9. sınıf öğrencilerinin enerji konusunu günlük hayatla ilişkilendirme düzeyine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 178-198.
  • Ertaş Kılıç, H. ve Şen, A. İ. (2014). Okul dışı öğrenme etkinliklerine ve eleştirel düşünmeye dayalı fizik öğretiminin öğrenci tutumlarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 39(176). 13-30.
  • Falk, J. H., Dierking, L. D., & Storksdieck, M. (2007). Investigating public science interest and understanding: Evidence for the importance of free-choice learning. Public Understanding of Science, 16. 455–469.
  • Fägerstam, E., ve Blom, J. (2013). Learning biology and mathematics outdoors: effects and attitudes in a Swedish high school context. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 13(1), 56-75.
  • Grothérus, A., ve Fägerstam, E. (2017). Impact of long-term regular outdoor learning in mathematics-The case of John. In CERME 10.
  • Kelton, M. L. (2015). Math on the Move: A Video-Based Study of School Field Trips to a Mathematics Exhibition. Yayınlanmamış Doktora Tezi, San Diego State Universitesi.
  • Kurtuluş, A. (2015). İnformel (Sınıf dışı) öğrenme ortamı Pi günü: Büyük risk yarışması örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 4(1). 107-116.
  • MEB (2019). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Dışı Öğrenme Ortamları Kılavuzu Son Erişim: http://ogm.meb.gov.tr/ 18.12.2020
  • Mueller, M., & Maher, C. (2009). Learning to reason in an informal math after-school program. Mathematics Education Research Journal, 21(3), 7-35
  • Sözer, Y. (2013). Doğada gerçekleştirilen bir matematik yaz kampının lise öğrencileri üzerindeki etkilerinin öğrenci görüşlerine göre incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(1), 1-18.
  • Şahin, F. ve Sağlamer Yazgan, B. (2013). Araştırmaya dayalı sınıf dışı laboratuvar etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(3), 107- 122.
  • Türkmen, H. (2018). İnformel Öğrenme Ortamının Fosiller Konusunun Öğrenilmesine Etkisi: Tabiat Tarihi Müzesi Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (3), 137-147. DOI: 10.32709/akusosbil.417266
  • UNESCO (2020). UNESCO’s 40th General Conference Son Erişim https://en.unesco.org/generalconference/40/results: 26.03.2022
  • Ürey, M., Çepni, S., Köğce, D., ve Yıldız, C. (2013). Serbest etkinlik çalışmaları dersi kapsamında geliştirilen disiplinlerarası okul bahçesi programının öğrencilerin bazı matematik kazanımları üzerine etkisinin değerlendirilmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(3), 37-58.
  • Williams, D. R., ve Dixon, P. S. (2013). Impact of garden-based learning on academic outcomes in schools: Synthesis of research between 1990 and 2010. Review of Educational Research, 83(2), 211-235.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler - Articles
Yazarlar

Asuman Duatepe-paksu 0000-0003-2504-6294

Sibel Kazak 0000-0003-1710-8272

Emine Gaye Çontay 0000-0002-6446-9217

Proje Numarası “119B929”
Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Duatepe-paksu, A., Kazak, S., & Çontay, E. G. (2022). Okul Dışı Ortamlarda Gerçekleştirilen Matematik Etkinliklerinin Değerlendirilmesi: “Her Yer Matematik Projesi”. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 541-558. https://doi.org/10.21666/muefd.1094581