Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Research on The Views and Proficiency of The Students in The Department of Child Development (Preservice Pre-School Assistant Teacher) About Science Activities in Preschool Education

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 2, 1025 - 1060, 02.08.2022
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1080130

Öz

In this study, it is aimed to examine the attitudes and competencies of associate degree child development department students (Preservice Pre-School Assistant Teacher) on science activities applied in pre-school education. The research is a case study from qualitative research designs, and the data of the research were collected from 10 second-year students studying in the associate degree Child Development Department of a university in the Eastern Black Sea Region in the 2017-2018 academic year. A semi-structured interview form and semi-structured observation form were used as data collection tools, and content analysis was used in data analysis. To the result of the research, the preservice preschool assistant teacher acted according to the planning, implementation, and evaluation stages while applying the preschool science activities. However, it was observed that their planning, implementation, and evaluation were not sufficient. They were quite deficient in terms of content knowledge, and they always used the same teaching method. In addition, it was seen that their highest expectations were in the direction of content knowledge, application, and material support.

Kaynakça

  • Akyol, N. ve Birinci Konur, K. (2018). Okul öncesi dönemde fen eğitiminin uygulanabilirliğine yönelik öğretmen ve yönetici görüşlerinin incelenmesi. Kastamonu Education Journal, 26(2), 547-557.
  • Alabay, E. (2013). Sciencestart destekli fen eğitim programının 60-72 aylık çocukların bilimsel süreç becerilerine ve bilimsel tutuma güvenme ve yönelime etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Ayvacı, H. Ş., Devecioğlu, Y., Yiğit, N. (2002). Okul öncesi öğretmenlerinin fen ve doğa etkinliklerindeki yeterliliklerinin belirlenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Ayvacı, H. Ş. (2010). A pilot survey to improve the use of scientific process skills of kindergarten children. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 4(2), 1-24.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (1. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Campbell, C. ve Jobling, W. (2012). Science in early childhood. London: Cambridge University Pres.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (7. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Ekinci Vural, D. ve Hamurcu, H. (2008). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Fen Öğretimi Dersine Yönelik Öz-yeterlik İnançları ve Görüşleri. İlköğretim Online, 7(2), 456-467.
  • Eti, İ. (2016). Okul öncesi eğitimde sorgulama temelli fen etkinliklerinin geliştirilmesine yönelik eylem araştırması. Yayımlanmamış doktora tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Ford, D. Y. ve Trotman, M. F. (2001). Teachers of gifted students: Suggested multicultural characteristics and competencies. Roeper Review. 23 (4), 235-239.
  • Gökdere, M. (2004). Üstün yetenekli çocukların fen bilimleri öğretmenlerin eğitimine yönelik bir model geliştirme çalışması. Yayımlanmamış doktora tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Güler, D. ve Bıkmaz, F. H. (2002). Anasınıflarında fen etkinliklerinin gerçekleştirilmesine ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1(2), 249-267.
  • Hamurcu, H. (2006). Okul öncesi öğretmen adaylarının fen öğretimi hakkındaki görüşleri. 7. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kandır, A. (2001). Çocuk gelişiminde okul öncesi eğitim kurumlarının yeri ve önemi. Milli Eğitim Dergisi, 151,102-104.
  • Karamustafaoğlu, S. ve Kandaz, U. (2006). Okul öncesi eğitimde fen etkinliklerinde kullanılan öğretim yöntemleri ve karşılaşılan güçlükler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 65-81.
  • Keleş, S. ve Menevşe, B. (2017). Okul öncesi dönem fen eğitiminde kavram kazanımı. Ayvacı, H. Ş. ve Ünal, S. (Ed.) içinde, Kuramdan uygulamaya okul öncesinde fen eğitimi (1. Baskı), (ss. 148-175). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kıldan, O. ve Pektaş, M. (2009). Erken çocukluk döneminde fen ve doğa ile ilgili konuların öğretilmesinde okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 1, 113-127.
  • Körükçü, Ö., Acun Kapıkıran, N. ve Aral, N.(2016). Schwartz’ın modeline göre 3-6 yaş resimli çocuk kitaplarında değerlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 133-151.
  • Kubanç, Y. (2014). Okul öncesi eğitim kurumlarının fiziki durumunun incelenmesi. Journal of International Social Research, 7(31), 675-688.
  • Martin, J. D. (2001). Construction early childhood science. Delmar, Albany.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Çocuk Gelişimi ve Eğitimi (2016). Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara.
  • Özbek, S. (2009). Okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitimine ilişkin görüşleri ve uygulamalarının incelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (3. Baskı) (Çev. (Ed.) Bütün, M. ve Demir, S. B.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Simsar, A., Doğan, Y. ve Yalçın, V. (2017). Okul öncesi sınıflarındaki fen merkezleri ve kullanım durumlarının incelenmesi-kilis örneği. Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 148-164.
  • Şahin, F. (1998). Okul öncesinde fen bilgisi öğretimi. İstanbul: Beta Bas. Yay. Dağı. A.Ş.
  • Şahin, F. (2013). Üstün yetenekli öğrencilerin özellikleri konusunda okul öncesi yardımcı öğretmen adaylara verilen eğitimin etkisi. Üstün Yetenekli Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(3), 166-175.
  • Ültay, N. ve Ültay, E. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının bazı fen kavramları hakkındaki kavramsal bilgilerinin kesitsel olarak incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 1046-1051.
  • Ültay, N., Ültay, E. ve Çilingir, S.K. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin fen konularındaki uygulamalarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(Özel Sayı), 773-792.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Çocuk Gelişimi Bölümü Öğrencilerinin (Okul Öncesi Yardımcı Öğretmen Adaylarının) Okul Öncesi Eğitimde Uygulanan Fen Etkinliklerine Bakışlarının ve Yeterliklerinin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 2, 1025 - 1060, 02.08.2022
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1080130

Öz

Bu araştırmada, ön lisans çocuk gelişimi bölümü öğrencilerinin (okul öncesi yardımcı öğretmen adaylarının) okul öncesi eğitimde uygulanan fen etkinliklerine bakışlarının ve yeterliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma desenlerinden durum çalışması olup araştırmanın verileri 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Doğu Karadeniz Bölgesinde yer alan bir üniversitenin ön lisans Çocuk Gelişimi Bölümünde öğrenim gören ikinci sınıf öğrencilerinin 10 tanesinden toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış mülakat formu ve yarı yapılandırılmış gözlem formu kullanılmıştır. Veri toplama araçları fen ve okul öncesi eğitiminde uzman 4 akademisyen tarafından incelenmiş, uzman görüşleri alınarak oluşturulmuştur. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere göre okul öncesi yardımcı öğretmen adaylarının okul öncesinde fen etkinliklerini uygularken planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarına göre hareket ettikleri görülmüştür. Ancak yaptıkları planlama, uygulama ve değerlendirmenin yeterli olmadığı, alan bilgisi yönünden oldukça eksik kaldıkları, hep aynı yöntemle ders anlattıkları gözlenmiştir. Ayrıca en fazla beklentilerinin alan bilgisi, uygulama ve materyal desteği yönünde olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Akyol, N. ve Birinci Konur, K. (2018). Okul öncesi dönemde fen eğitiminin uygulanabilirliğine yönelik öğretmen ve yönetici görüşlerinin incelenmesi. Kastamonu Education Journal, 26(2), 547-557.
  • Alabay, E. (2013). Sciencestart destekli fen eğitim programının 60-72 aylık çocukların bilimsel süreç becerilerine ve bilimsel tutuma güvenme ve yönelime etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Ayvacı, H. Ş., Devecioğlu, Y., Yiğit, N. (2002). Okul öncesi öğretmenlerinin fen ve doğa etkinliklerindeki yeterliliklerinin belirlenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Ayvacı, H. Ş. (2010). A pilot survey to improve the use of scientific process skills of kindergarten children. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 4(2), 1-24.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (1. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Campbell, C. ve Jobling, W. (2012). Science in early childhood. London: Cambridge University Pres.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (7. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Ekinci Vural, D. ve Hamurcu, H. (2008). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Fen Öğretimi Dersine Yönelik Öz-yeterlik İnançları ve Görüşleri. İlköğretim Online, 7(2), 456-467.
  • Eti, İ. (2016). Okul öncesi eğitimde sorgulama temelli fen etkinliklerinin geliştirilmesine yönelik eylem araştırması. Yayımlanmamış doktora tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Ford, D. Y. ve Trotman, M. F. (2001). Teachers of gifted students: Suggested multicultural characteristics and competencies. Roeper Review. 23 (4), 235-239.
  • Gökdere, M. (2004). Üstün yetenekli çocukların fen bilimleri öğretmenlerin eğitimine yönelik bir model geliştirme çalışması. Yayımlanmamış doktora tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Güler, D. ve Bıkmaz, F. H. (2002). Anasınıflarında fen etkinliklerinin gerçekleştirilmesine ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1(2), 249-267.
  • Hamurcu, H. (2006). Okul öncesi öğretmen adaylarının fen öğretimi hakkındaki görüşleri. 7. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kandır, A. (2001). Çocuk gelişiminde okul öncesi eğitim kurumlarının yeri ve önemi. Milli Eğitim Dergisi, 151,102-104.
  • Karamustafaoğlu, S. ve Kandaz, U. (2006). Okul öncesi eğitimde fen etkinliklerinde kullanılan öğretim yöntemleri ve karşılaşılan güçlükler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 65-81.
  • Keleş, S. ve Menevşe, B. (2017). Okul öncesi dönem fen eğitiminde kavram kazanımı. Ayvacı, H. Ş. ve Ünal, S. (Ed.) içinde, Kuramdan uygulamaya okul öncesinde fen eğitimi (1. Baskı), (ss. 148-175). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kıldan, O. ve Pektaş, M. (2009). Erken çocukluk döneminde fen ve doğa ile ilgili konuların öğretilmesinde okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 1, 113-127.
  • Körükçü, Ö., Acun Kapıkıran, N. ve Aral, N.(2016). Schwartz’ın modeline göre 3-6 yaş resimli çocuk kitaplarında değerlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 133-151.
  • Kubanç, Y. (2014). Okul öncesi eğitim kurumlarının fiziki durumunun incelenmesi. Journal of International Social Research, 7(31), 675-688.
  • Martin, J. D. (2001). Construction early childhood science. Delmar, Albany.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Çocuk Gelişimi ve Eğitimi (2016). Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara.
  • Özbek, S. (2009). Okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitimine ilişkin görüşleri ve uygulamalarının incelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (3. Baskı) (Çev. (Ed.) Bütün, M. ve Demir, S. B.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Simsar, A., Doğan, Y. ve Yalçın, V. (2017). Okul öncesi sınıflarındaki fen merkezleri ve kullanım durumlarının incelenmesi-kilis örneği. Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 148-164.
  • Şahin, F. (1998). Okul öncesinde fen bilgisi öğretimi. İstanbul: Beta Bas. Yay. Dağı. A.Ş.
  • Şahin, F. (2013). Üstün yetenekli öğrencilerin özellikleri konusunda okul öncesi yardımcı öğretmen adaylara verilen eğitimin etkisi. Üstün Yetenekli Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(3), 166-175.
  • Ültay, N. ve Ültay, E. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının bazı fen kavramları hakkındaki kavramsal bilgilerinin kesitsel olarak incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 1046-1051.
  • Ültay, N., Ültay, E. ve Çilingir, S.K. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin fen konularındaki uygulamalarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(Özel Sayı), 773-792.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Hatice Güler 0000-0001-7811-6642

Erol Taş 0000-0003-4077-7351

Meral Çelikoğlu 0000-0001-7799-6000

Tülin Hündür 0000-0003-3205-6079

Yayımlanma Tarihi 2 Ağustos 2022
Gönderilme Tarihi 8 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güler, H., Taş, E., Çelikoğlu, M., Hündür, T. (2022). A Research on The Views and Proficiency of The Students in The Department of Child Development (Preservice Pre-School Assistant Teacher) About Science Activities in Preschool Education. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 12(2), 1025-1060. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1080130

  Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....

 ODÜSOBİAD