Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Altıncı sınıf ingilizce dersi öğretim programına ilişkin paydaş görüşleri

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 90 - 113, 23.03.2025
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1393191

Öz

Bu çalışmanın amacı, 2018 yılı itibariyle uygulamada olan altıncı sınıf İngilizce dersi öğretim programının farklı paydaş görüşleri doğrultusunda incelenmesidir. Tarama deseniyle yürütülen çalışmanın verileri altıncı sınıf İngilizce dersi öğretim programı temel alınarak araştırmacılar tarafından hazırlanan anket formları aracılığıyla elde edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Doğu Karadeniz Bölgesindeki devlete bağlı ortaokullarda görev yapan 180 İngilizce öğretmeni, 65 okul yöneticisi ve 70 altıncı sınıf velisi oluşturmaktadır. Öğretmen, veli ve okul yöneticileri için ayrı ayrı geliştirilen anket formları aracılığıyla elde edilen nicel veriler, betimsel istatistik yöntemleri kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgularda öğretmenler genel olarak altıncı sınıf İngilizce dersi öğretim programını uygun ve etkili bulduklarını ancak ders saatinin yetersiz olduğunu, kazanımların dört temel dil becerisini geliştirmek için yeterli sayıda olmadığını ve programın önerdiği ölçme-değerlendirme teknikleri ile dört dil becerisinin değerlendirilmesinin yeterli olmadığını vurgulamışlardır. Okul yöneticilerinin görüşlerinden elde edilen bulgularda ise İngilizce derslerinin genel olarak etkili ve verimli yürütüldüğü ancak, dört temel dil becerisinin bütüncül olarak ölçme-değerlendirme süreçlerine yeterli şekilde yansıtılamadığı ortaya konulmuştur. Araştırmaya katılan veliler ise programın önerdiği veli-okul iş birliği süreçlerine yönelik İngilizce öğretmenlerinin öğrencilerin İngilizce dil yeterliliği gelişimini teşvik edici yollar önerdiğini ve düzenli olarak öğrencilerin İngilizce dil yeterliliği gelişimi hakkında velilere bilgi sağladığını ancak okulda yapılan sınavlarda öğrencilerin yazma, dinleme, konuşma ve okuma becerilerine dair velilere dönütler vermediğini belirtmişlerdir. Araştırmada ulaşılan sonuçların gelecekte yürütülecek program geliştirme çalışmalarına paydaş görüşleri kapsamında katkı sağlaması beklenmektedir.

Etik Beyan

Bu çalışma birinci yazarın, ikinci yazarın danışmanlığında hazırladığı doktora tezinden üretilmiştir. Hacettepe Üniversitesi Etik Komisyonu’nun 4.10.2021 tarihli, E-35853172-300-00001795109 sayılı kararıyla onay alınmştır.

Kaynakça

  • Acar, A. (2019). Türkiye’deki 2013 ve 2018 ilkokullar ve ortaokullar İngilizce dersi öğretim programlarının karşılaştırılması: 7. Sınıf izlencelerinin analizi. Milli Eğitim Dergisi, 48(224), 299-325.
  • Aktaş, Ş. S. (2021). Evaluation of lower secondary schools’ English language curriculum: Teachers’ perceptions and issues concerning the implementation in public schools (Master’s thesis). Maltepe University, İstanbul.
  • Alexander, J. (2012). Effective parental involvement practices as identified by elementary teachers by grade level (Doctoral dissertation). Walden University, Minneapolis.
  • Aslan, K. & Karip, E. (2014). Okul müdürlerinin liderlik standartlarının geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (Educational Administration: Theory and Practice), 20(3), 255-279.
  • Bal, H. (2022). Yabancı dil ağırlıklı beşinci sınıf İngilizce öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri (Yüksek lisans tezi). Muğla Sıtkı Koçman Kocatepe Üniversitesi, Muğla.
  • Balım, D. (2020). Beşinci sınıf İngilizce ağırlıklı öğretim programının Aydınlatıcı Değerlendirme Modeliyle değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Balyer, A. (2012). Çağdaş okul müdürlerinin değişen rolleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 75-93.
  • Başaran, M., Özdemir, O. İ. & Can, M.S. (2020). 8. Sınıf İngilizce öğretim programının Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün (CIPP) Modeline göre değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11(3), 154-178.
  • Baysal, H., Yedigöz-Kara, Z. & Bümen, N.T. (2022). İngilizce dersi öğretim programlarında kaynaşıklık: Temel eğitimden ortaöğretime sistematik bir analiz. Eğitim ve Bilim, 47(209), 381-412.
  • Button, L. (2021). Curriculum essentials: A journey. Pressbooks.
  • Christensen, B. L., Johnson, R. B. & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz. (A. Aypay, Çev. Ed.). Anı Yayıncılık.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th edition). Routledge.
  • Cohen, L., Manion, L., Morrison, K., & Wyse, D. (2010). A guide to teaching practice (Revised 5th edition). Routledge.
  • Cuban, L. (1993). How teachers taught: Constancy and change in American classrooms, 1980-1990. Teachers College Press.
  • Çankaya, P. (2015). İlkokul 3. Sınıf İngilizce öğretim programı değerlendirmesi: Tekirdağ örneklemi (Yüksek lisans tezi). Çanakkale 18 Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Çelen, G. (2011). İlköğretim Altıncı Sınıf İngilizce öğretim programının değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur. Çetin, E. (2018). 7. Sınıf İngilizce öğretim programının Eisner eğitsel eleştiri modeline göre değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Çiftçi-Cinkavuk, E. (2017). İlkokul 2. sınıf İngilizce öğretim programı değerlendirmesi: Tokat örneklemi (Yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Demeuse, M. & Strauven, C. (2016). Eğitimde program geliştirme, politik kararlardan uygulamaya. (Y. Budak, Çev.). Pegem Akademi.
  • Demirel, Ö. (2021). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya (30. baskı). Pegem Akademi.
  • Dinçer, B. (2013). 7. Sınıf İngilizce öğretim programının Stufflebeam’in Bağlam-Girdi-Süreç-Ürün (CIPP) modeline göre değerlendirilmesi (Doktora tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Drysdale, L., Goode, H. & Gurr, D. (2009). An Australian model of successful school leadership. Journal of Educational Administration, 47(6), 697-708.
  • Dündar, E. (2020). Opinions of the stakeholders on English language curricula for 5th graders (Doctoral dissertation). Anadolu University, Eskişehir.
  • Dündar, E. & Merç, A. (2022). 5th grade English language teaching curricula in Turkey: Expectations vs. realities. Excellence in Education Journal, 11(1), 30-68.
  • Eğitim Reformu Girişimi. (2017). Eğitim izleme raporu. https://www.egitimreformugirisimi.org/egitim-izleme-raporu-2017-18-2/
  • Eker, C. & Çelik-Seckin, P. (2021). İngilizce dersi öğretim programı kazanımlarının öz düzenlemeli öğrenme stratejileri açısından incelenmesi. The Journal of International Educational Science, 27(8), 104-122.
  • Epstein, J. L. (2008). Improving family and community involvement in secondary schools. Principal Leadership, 8(2), 16-22.
  • Erarslan, A. (2016). İkinci sınıf İngilizce öğretim programı değerlendirmesi: Öğretmen görüşleri ve uygulamadaki hususlar (Doktora tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Ercan, B. (2019). İlkokul (2-4. sınıflar) İngilizce dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Kayseri ili örneği) (Yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde program değerlendirme. Anı Yayıncılık.
  • Erişti, B. ve Polat, M. (2017). Program geliştirme sürecinin planlanması ve ön uygulama. B. Oral ve T. Yazar. (Ed.). Eğitimde program geliştirme ve değerlendirme. Pegem Akademi.
  • Erkan, D. (2020). The views of EFL teachers on the 5th grade intensive English teaching program (Master’s thesis). Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla.
  • Ertürk, S. (2013). Eğitimde program geliştirme (6. baskı). Edge Akademi.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). McGraw-Hill.
  • Furey, M. (2023). Family involvemnet in schools: A local perspective (Doctoral dissertation). University of Colorado Springs, Colorado.
  • Gevrek-Özden, G. (2019). Güncellenen 2. Sınıf İngilizce öğretim programının Eisner’ın Eğitsel Eleştiri Modeline göre değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • Gözütok, D. (2001). Program değerlendirme. M. Gültekin (Ed.). Öğretimde planlama ve değerlendirme. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Gül, Ö. (2019). 5. Sınıf İngilizce dersi öğretim programı: Güncellenen programa ilişkin öğretmen görüşleri (Yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Gültekin-Talayhan, Ö. & Sakız, H. (2022). Beşinci sınıf İngilizce dersi öğretim programının kapsayıcı eğitim ilkerleri etrafında incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 12(2), 574-590.
  • Hamurcu, G. C. & Ekinci, F. (2020). Ortaokul 5. sınıf İngilizce ders programının revize edilmiş Bloom Taksonomisine göre incelenmesi. Journal of International Social Research, 13(73), 716-728.
  • Hamurcu, G. C. & Orman, P. (2023). Sınıf iklimi ve tutumun İngilizce ders başarısı üzerine etkisi: Yabancı dil ağırlıklı beşinci sınıf öğretim programı üzerine bir inceleme. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(88), 1533-1545.
  • Hewitt, T. W. (2018). Eğitimde program geliştirme, neyi neden öğretiyoruz. (S. Arslan, Çev. Ed.). Nobel Yayıncılık.
  • Hill, N. E. & Tyson, D. F. (2009). Parental involvement in middle school: A Meta-analytic assessment of the strate¬gies that promote achievement. Developmental Psychology, 45(3), 740-763.
  • Jetnikoff, A. (2015). A case study of teaching English and multimodality with ICTs: Constraints and possibilities. English in Australia, 50(2), 41-51.
  • Kandemir, A. (2016). İlkokul 2. sınıf İngilizce öğretim programının katılımcı odaklı program değerlendirme yaklaşımıyla değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Karaca, B. (2018). A study of Turkey’s primary and middle school English curricula: Teachers’ and program designers’ perceptions (Doctoral dissertation). Atatürk University, Erzurum.
  • Karaca, E. E. (2022). Posner’ın program türlerine göre ortaokul İngilizce dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüş ve deneyimleri (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Karsantık, Y. (2021). İngilizce öğretmenlerinin öğretim programlarındaki değişime uyum süreci (Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kaya, S. (2018). 2012 Yılında geliştirilen ortaokul İngı̇lı̇zce öğretı̇m programının Stake’in Uygunluk-Olasılık Değerlendı̇rme Modelı̇ ı̇le değerlendı̇rı̇lmesi (Doktora tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Keklik, M. (2019). İlkokul 2. sınıf İngilizce dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri (Yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Kerimoğlu, E. (2021). Sekizinci sınıf 2018 İngilizce dersi öğretim programının CIPP modeline göre değerlendirilmesi: İstanbul örneği (Yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kirkwood, A. (2013). English for communication in Bangladesh: Baseline research to establish the pre-existing environment for the “English in Action” project. System, 41(3), 866- 879.
  • Körhasanoğulları, N. (2020). İlköğretim İngilizce dersi öğretim programının İletişimsel Dil Yaklaşımına uygunluğu açısından incelenmesi (Bir durum çalışması) (Yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Kuzu, D. (2023). 5. Sınıf İngilizce programının Stake’in İhtiyaca Cevap Verici Program Değerlendirme Modeli ile değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Küçüktepe C. (2014). Program geliştirme süreci, program geliştirmede çalışma grupları ve çalışma planı hazırlama- İhtiyaç belirleme yaklaşım ve teknikleri. H. Şeker (Ed.). Eğitimde program geliştirme kavramlar ve yaklaşımlar. Anı Yayıncılık.
  • Levin, T. (2010). Curriculum evaluation. In P. Peterson, E. Baker, & B. McGaw (Eds.), International encyclopedia of education (3rd ed.) (pp. 356-381). Elsevier Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-044894-7.00103-2
  • Lindberg, E. N. (2014). Final year faculty of education students’ views concerning parent involvement. Educational Sciences Theory & Practice, 14(4), 1-23.
  • Mattarima, K. & Hamdan, A. R. (2011). The Teaching constraints of English as a foreign language in Indonesia: The Context of school based curriculum. Sosiohumanika, 4(2), 287-300.
  • McMillan, J. H. (2011). Classroom assessment: Principles and practice for effective standards-based instruction (5th ed.). Pearson.
  • MEB. (2016). İlkokul/Ortaokul Rehberlik ve Denetim Rehberi. Millî Eğitim Bakanlığı Teftiş Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2017). Müfredatta yenileme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine...https://www.ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasi-program.pdf
  • MEB. (2018). İngilizce Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 2,3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar).http://www.mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=327
  • MEB. (2019). Millî Eğitim Bakanlığı eğitim kurulları ve zümreleri yönergesi. 83203306-10.04-E.15362682 sayılı makam onayı. https://ogm.meb.gov.tr/www/mill-egitim-bakanligi-egitim-kurullari-ve-zumreleri-yonergesinde-degisiklik-yapilmasina-dair-yonerge/icerik/796
  • MEB. (2020). Öğretim programlarını değerlendirme raporu. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2023). Millî Eğitim Bakanlığı yazılı ve uygulamalı sınavlar yönergesi. https://ogm.meb.gov.tr/www/yazili-ve-uygulamali-sinavlar-yonergesi-yayimlandi/icerik/1083
  • NASSP (2007). Changing role of the middle level and high school leader: Learning from the past—Preparing for the future. Natio¬nal Association of Secondary School Principals (NASSP) 61-63.
  • Ni, Y.J. (2010). Educational evaluation: Concepts, practice, and future directions. In P. Peterson, E. Baker, & B. McGaw (Eds.), International encyclopedia of education (3rd ed.) (pp. 518-529). Elsevier Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-044894-7.00103-2
  • OECD. (2009). Improving school leadership: The toolkit. https://www.oecd.org/education/school/44339174.pdf
  • Oliva, P. F. & Gordon, W.R. (2013). Developing the curriculum (8th ed.). Pearson.
  • Orakcı, Ş. (2012). İlköğretim 7. sınıflar için uygulanan 2006 İngilizce öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ornstein, A. C. & Hunkins, F. P. (2013). Curriculum: Foundations, principles and issues (6th ed.). Pearson Education Limited.
  • Ornstein, A. C. & Hunkins, F. P. (2018). Curriculum: Foundations, principles and issues (7th ed.). Pearson.
  • Osmani, A. (2020). Türkiye ve Kosova’da uygulanan 6. sınıf İngilizce dersi öğretim programlarının öğeleri açısından karşılaştırılması (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Palabıyık, T. (2021). Aydınlatıcı program değerlendirme modeline dayalı olarak ikinci sınıf İngilizce öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Mardin Artuklu Üniversitesi, Mardin.
  • Rahman, M.M., Pandian, A., & Kaur, M. (2018). Factors affecting teachers’ implementation of communicative language teaching curriculum in secondary schools in Bangladesh. The Qualitative Report, 23(5), 1104-1126.
  • Resmi Gazete (07 Eylül 2013). Millî Eğitim Bakanlığı ortaöğretim kurumları yönetmeliği. Sayı: 28758. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/09/20130907-4.htm
  • Smith, B. A. (2023). A family perspective on family involvement strategies in a local urban elementary schoool (Doctoral dissertation). Walden University, Minneapolis.
  • Süer, S. (2014). İlkokul 2. Sınıf İngilizce dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
  • Tan-Şişman, G., Ödün-Başkıran, S. & Aktan-Taş, S. (2019). Fen ve matematik dersi öğretim programları değerlendirme çalışmaları: 2005-2017 yıllarındaki lisansüstü tezler. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(3), 1235-1262.
  • Taşci, G. (2022). Yabancı dil ağırlıklı 5. sınıf İngilizce öğretim programının Stake’in Uygunluk-Olasılık modeline göre değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • TEDMEM. (2018). 2017 Eğitimi değerlendirme raporu. (TEDMEM Değerlendirme Dizisi 4). Türk Eğitim Derneği Yayınları. Tekin, Y. (2021). Ortaokul İngilizce hazırlık öğretim programının öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • Tyler, R. W. (1975). Specific approaches to curriculum development. In J. Schaffarzick & D. H. Hampson (Eds.), Strategies for curriculum development (pp.17-33). McCutchan Publications.
  • Uşun, S. 2016). Eğitimde program geliştirme, süreçler, yaklaşımlar ve modeller (2. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Varış, F. (1976). Eğitimde program geliştirme: Teori ve teknikler (2. baskı). Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Yörü, B. (2012). İlköğretim sekizinci sınıf İngilizce öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri (Eskişehir örneği) (Yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.

Stakeholder opinions about the sixth grade english language curriculum

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 90 - 113, 23.03.2025
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1393191

Öz

The purpose of this study is to examine the sixth-grade English language curriculum implemented since 2018, in line with the opinions of different stakeholders. Employing survey design, the data of the study was collected through questionnaires developed by the researchers based on the sixth-grade English language curriculum. The study group consisted of 180 English teachers, 70 parents and 65 school administrators working in public middle schools in the Eastern Black Sea Region. Quantitative data obtained through questionnaires developed separately for teachers, parents and school administrators was analyzed using descriptive statistical methods. According to the findings, the teachers emphasized that the sixth-grade English course curriculum was generally appropriate and effective, but the course hours were insufficient, the objectives were not sufficient in quantity to develop the four basic language skills, and the evaluation of the four language skills with the suggested measurement and evaluation techniques was not sufficient. The findings obtained from the school administrators revealed that English lessons were generally delivered effectively and efficiently, but the four basic language skills were not adequately reflected in the measurement-evaluation processes. Parents who participated in the study stated that English teachers suggested ways to encourage students’ English language proficiency development regarding the parent-school collaboration processes suggested by the curriculum and regularly provided information to parents about students’ English language proficiency development; however, teachers did not provide feedback to parents about students’ writing, listening, speaking and reading skills in the exams held at school. It is expected that the results of the study will contribute to the future curriculum development studies in terms of stakeholder opinions.

Kaynakça

  • Acar, A. (2019). Türkiye’deki 2013 ve 2018 ilkokullar ve ortaokullar İngilizce dersi öğretim programlarının karşılaştırılması: 7. Sınıf izlencelerinin analizi. Milli Eğitim Dergisi, 48(224), 299-325.
  • Aktaş, Ş. S. (2021). Evaluation of lower secondary schools’ English language curriculum: Teachers’ perceptions and issues concerning the implementation in public schools (Master’s thesis). Maltepe University, İstanbul.
  • Alexander, J. (2012). Effective parental involvement practices as identified by elementary teachers by grade level (Doctoral dissertation). Walden University, Minneapolis.
  • Aslan, K. & Karip, E. (2014). Okul müdürlerinin liderlik standartlarının geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (Educational Administration: Theory and Practice), 20(3), 255-279.
  • Bal, H. (2022). Yabancı dil ağırlıklı beşinci sınıf İngilizce öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri (Yüksek lisans tezi). Muğla Sıtkı Koçman Kocatepe Üniversitesi, Muğla.
  • Balım, D. (2020). Beşinci sınıf İngilizce ağırlıklı öğretim programının Aydınlatıcı Değerlendirme Modeliyle değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Balyer, A. (2012). Çağdaş okul müdürlerinin değişen rolleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 75-93.
  • Başaran, M., Özdemir, O. İ. & Can, M.S. (2020). 8. Sınıf İngilizce öğretim programının Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün (CIPP) Modeline göre değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11(3), 154-178.
  • Baysal, H., Yedigöz-Kara, Z. & Bümen, N.T. (2022). İngilizce dersi öğretim programlarında kaynaşıklık: Temel eğitimden ortaöğretime sistematik bir analiz. Eğitim ve Bilim, 47(209), 381-412.
  • Button, L. (2021). Curriculum essentials: A journey. Pressbooks.
  • Christensen, B. L., Johnson, R. B. & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz. (A. Aypay, Çev. Ed.). Anı Yayıncılık.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th edition). Routledge.
  • Cohen, L., Manion, L., Morrison, K., & Wyse, D. (2010). A guide to teaching practice (Revised 5th edition). Routledge.
  • Cuban, L. (1993). How teachers taught: Constancy and change in American classrooms, 1980-1990. Teachers College Press.
  • Çankaya, P. (2015). İlkokul 3. Sınıf İngilizce öğretim programı değerlendirmesi: Tekirdağ örneklemi (Yüksek lisans tezi). Çanakkale 18 Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Çelen, G. (2011). İlköğretim Altıncı Sınıf İngilizce öğretim programının değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur. Çetin, E. (2018). 7. Sınıf İngilizce öğretim programının Eisner eğitsel eleştiri modeline göre değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Çiftçi-Cinkavuk, E. (2017). İlkokul 2. sınıf İngilizce öğretim programı değerlendirmesi: Tokat örneklemi (Yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Demeuse, M. & Strauven, C. (2016). Eğitimde program geliştirme, politik kararlardan uygulamaya. (Y. Budak, Çev.). Pegem Akademi.
  • Demirel, Ö. (2021). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya (30. baskı). Pegem Akademi.
  • Dinçer, B. (2013). 7. Sınıf İngilizce öğretim programının Stufflebeam’in Bağlam-Girdi-Süreç-Ürün (CIPP) modeline göre değerlendirilmesi (Doktora tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Drysdale, L., Goode, H. & Gurr, D. (2009). An Australian model of successful school leadership. Journal of Educational Administration, 47(6), 697-708.
  • Dündar, E. (2020). Opinions of the stakeholders on English language curricula for 5th graders (Doctoral dissertation). Anadolu University, Eskişehir.
  • Dündar, E. & Merç, A. (2022). 5th grade English language teaching curricula in Turkey: Expectations vs. realities. Excellence in Education Journal, 11(1), 30-68.
  • Eğitim Reformu Girişimi. (2017). Eğitim izleme raporu. https://www.egitimreformugirisimi.org/egitim-izleme-raporu-2017-18-2/
  • Eker, C. & Çelik-Seckin, P. (2021). İngilizce dersi öğretim programı kazanımlarının öz düzenlemeli öğrenme stratejileri açısından incelenmesi. The Journal of International Educational Science, 27(8), 104-122.
  • Epstein, J. L. (2008). Improving family and community involvement in secondary schools. Principal Leadership, 8(2), 16-22.
  • Erarslan, A. (2016). İkinci sınıf İngilizce öğretim programı değerlendirmesi: Öğretmen görüşleri ve uygulamadaki hususlar (Doktora tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Ercan, B. (2019). İlkokul (2-4. sınıflar) İngilizce dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Kayseri ili örneği) (Yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde program değerlendirme. Anı Yayıncılık.
  • Erişti, B. ve Polat, M. (2017). Program geliştirme sürecinin planlanması ve ön uygulama. B. Oral ve T. Yazar. (Ed.). Eğitimde program geliştirme ve değerlendirme. Pegem Akademi.
  • Erkan, D. (2020). The views of EFL teachers on the 5th grade intensive English teaching program (Master’s thesis). Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla.
  • Ertürk, S. (2013). Eğitimde program geliştirme (6. baskı). Edge Akademi.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). McGraw-Hill.
  • Furey, M. (2023). Family involvemnet in schools: A local perspective (Doctoral dissertation). University of Colorado Springs, Colorado.
  • Gevrek-Özden, G. (2019). Güncellenen 2. Sınıf İngilizce öğretim programının Eisner’ın Eğitsel Eleştiri Modeline göre değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • Gözütok, D. (2001). Program değerlendirme. M. Gültekin (Ed.). Öğretimde planlama ve değerlendirme. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Gül, Ö. (2019). 5. Sınıf İngilizce dersi öğretim programı: Güncellenen programa ilişkin öğretmen görüşleri (Yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Gültekin-Talayhan, Ö. & Sakız, H. (2022). Beşinci sınıf İngilizce dersi öğretim programının kapsayıcı eğitim ilkerleri etrafında incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 12(2), 574-590.
  • Hamurcu, G. C. & Ekinci, F. (2020). Ortaokul 5. sınıf İngilizce ders programının revize edilmiş Bloom Taksonomisine göre incelenmesi. Journal of International Social Research, 13(73), 716-728.
  • Hamurcu, G. C. & Orman, P. (2023). Sınıf iklimi ve tutumun İngilizce ders başarısı üzerine etkisi: Yabancı dil ağırlıklı beşinci sınıf öğretim programı üzerine bir inceleme. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(88), 1533-1545.
  • Hewitt, T. W. (2018). Eğitimde program geliştirme, neyi neden öğretiyoruz. (S. Arslan, Çev. Ed.). Nobel Yayıncılık.
  • Hill, N. E. & Tyson, D. F. (2009). Parental involvement in middle school: A Meta-analytic assessment of the strate¬gies that promote achievement. Developmental Psychology, 45(3), 740-763.
  • Jetnikoff, A. (2015). A case study of teaching English and multimodality with ICTs: Constraints and possibilities. English in Australia, 50(2), 41-51.
  • Kandemir, A. (2016). İlkokul 2. sınıf İngilizce öğretim programının katılımcı odaklı program değerlendirme yaklaşımıyla değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Karaca, B. (2018). A study of Turkey’s primary and middle school English curricula: Teachers’ and program designers’ perceptions (Doctoral dissertation). Atatürk University, Erzurum.
  • Karaca, E. E. (2022). Posner’ın program türlerine göre ortaokul İngilizce dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüş ve deneyimleri (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Karsantık, Y. (2021). İngilizce öğretmenlerinin öğretim programlarındaki değişime uyum süreci (Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kaya, S. (2018). 2012 Yılında geliştirilen ortaokul İngı̇lı̇zce öğretı̇m programının Stake’in Uygunluk-Olasılık Değerlendı̇rme Modelı̇ ı̇le değerlendı̇rı̇lmesi (Doktora tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Keklik, M. (2019). İlkokul 2. sınıf İngilizce dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri (Yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Kerimoğlu, E. (2021). Sekizinci sınıf 2018 İngilizce dersi öğretim programının CIPP modeline göre değerlendirilmesi: İstanbul örneği (Yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kirkwood, A. (2013). English for communication in Bangladesh: Baseline research to establish the pre-existing environment for the “English in Action” project. System, 41(3), 866- 879.
  • Körhasanoğulları, N. (2020). İlköğretim İngilizce dersi öğretim programının İletişimsel Dil Yaklaşımına uygunluğu açısından incelenmesi (Bir durum çalışması) (Yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Kuzu, D. (2023). 5. Sınıf İngilizce programının Stake’in İhtiyaca Cevap Verici Program Değerlendirme Modeli ile değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Küçüktepe C. (2014). Program geliştirme süreci, program geliştirmede çalışma grupları ve çalışma planı hazırlama- İhtiyaç belirleme yaklaşım ve teknikleri. H. Şeker (Ed.). Eğitimde program geliştirme kavramlar ve yaklaşımlar. Anı Yayıncılık.
  • Levin, T. (2010). Curriculum evaluation. In P. Peterson, E. Baker, & B. McGaw (Eds.), International encyclopedia of education (3rd ed.) (pp. 356-381). Elsevier Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-044894-7.00103-2
  • Lindberg, E. N. (2014). Final year faculty of education students’ views concerning parent involvement. Educational Sciences Theory & Practice, 14(4), 1-23.
  • Mattarima, K. & Hamdan, A. R. (2011). The Teaching constraints of English as a foreign language in Indonesia: The Context of school based curriculum. Sosiohumanika, 4(2), 287-300.
  • McMillan, J. H. (2011). Classroom assessment: Principles and practice for effective standards-based instruction (5th ed.). Pearson.
  • MEB. (2016). İlkokul/Ortaokul Rehberlik ve Denetim Rehberi. Millî Eğitim Bakanlığı Teftiş Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2017). Müfredatta yenileme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine...https://www.ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasi-program.pdf
  • MEB. (2018). İngilizce Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 2,3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar).http://www.mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=327
  • MEB. (2019). Millî Eğitim Bakanlığı eğitim kurulları ve zümreleri yönergesi. 83203306-10.04-E.15362682 sayılı makam onayı. https://ogm.meb.gov.tr/www/mill-egitim-bakanligi-egitim-kurullari-ve-zumreleri-yonergesinde-degisiklik-yapilmasina-dair-yonerge/icerik/796
  • MEB. (2020). Öğretim programlarını değerlendirme raporu. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2023). Millî Eğitim Bakanlığı yazılı ve uygulamalı sınavlar yönergesi. https://ogm.meb.gov.tr/www/yazili-ve-uygulamali-sinavlar-yonergesi-yayimlandi/icerik/1083
  • NASSP (2007). Changing role of the middle level and high school leader: Learning from the past—Preparing for the future. Natio¬nal Association of Secondary School Principals (NASSP) 61-63.
  • Ni, Y.J. (2010). Educational evaluation: Concepts, practice, and future directions. In P. Peterson, E. Baker, & B. McGaw (Eds.), International encyclopedia of education (3rd ed.) (pp. 518-529). Elsevier Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-044894-7.00103-2
  • OECD. (2009). Improving school leadership: The toolkit. https://www.oecd.org/education/school/44339174.pdf
  • Oliva, P. F. & Gordon, W.R. (2013). Developing the curriculum (8th ed.). Pearson.
  • Orakcı, Ş. (2012). İlköğretim 7. sınıflar için uygulanan 2006 İngilizce öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ornstein, A. C. & Hunkins, F. P. (2013). Curriculum: Foundations, principles and issues (6th ed.). Pearson Education Limited.
  • Ornstein, A. C. & Hunkins, F. P. (2018). Curriculum: Foundations, principles and issues (7th ed.). Pearson.
  • Osmani, A. (2020). Türkiye ve Kosova’da uygulanan 6. sınıf İngilizce dersi öğretim programlarının öğeleri açısından karşılaştırılması (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Palabıyık, T. (2021). Aydınlatıcı program değerlendirme modeline dayalı olarak ikinci sınıf İngilizce öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Mardin Artuklu Üniversitesi, Mardin.
  • Rahman, M.M., Pandian, A., & Kaur, M. (2018). Factors affecting teachers’ implementation of communicative language teaching curriculum in secondary schools in Bangladesh. The Qualitative Report, 23(5), 1104-1126.
  • Resmi Gazete (07 Eylül 2013). Millî Eğitim Bakanlığı ortaöğretim kurumları yönetmeliği. Sayı: 28758. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/09/20130907-4.htm
  • Smith, B. A. (2023). A family perspective on family involvement strategies in a local urban elementary schoool (Doctoral dissertation). Walden University, Minneapolis.
  • Süer, S. (2014). İlkokul 2. Sınıf İngilizce dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
  • Tan-Şişman, G., Ödün-Başkıran, S. & Aktan-Taş, S. (2019). Fen ve matematik dersi öğretim programları değerlendirme çalışmaları: 2005-2017 yıllarındaki lisansüstü tezler. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(3), 1235-1262.
  • Taşci, G. (2022). Yabancı dil ağırlıklı 5. sınıf İngilizce öğretim programının Stake’in Uygunluk-Olasılık modeline göre değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • TEDMEM. (2018). 2017 Eğitimi değerlendirme raporu. (TEDMEM Değerlendirme Dizisi 4). Türk Eğitim Derneği Yayınları. Tekin, Y. (2021). Ortaokul İngilizce hazırlık öğretim programının öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • Tyler, R. W. (1975). Specific approaches to curriculum development. In J. Schaffarzick & D. H. Hampson (Eds.), Strategies for curriculum development (pp.17-33). McCutchan Publications.
  • Uşun, S. 2016). Eğitimde program geliştirme, süreçler, yaklaşımlar ve modeller (2. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Varış, F. (1976). Eğitimde program geliştirme: Teori ve teknikler (2. baskı). Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Yörü, B. (2012). İlköğretim sekizinci sınıf İngilizce öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri (Eskişehir örneği) (Yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
Toplam 84 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Şeyma Varol Şanlı 0000-0002-6260-9263

Gülçin Tan Şişman 0000-0002-3806-6086

Yayımlanma Tarihi 23 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 20 Kasım 2023
Kabul Tarihi 5 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Varol Şanlı, Ş., & Tan Şişman, G. (2025). Altıncı sınıf ingilizce dersi öğretim programına ilişkin paydaş görüşleri. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 15(1), 90-113. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1393191

  Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....

 ODÜSOBİAD