Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal hizmet bölümü lisans öğrencilerinin çevrimiçi yaratıcı drama dersine yönelik tutumları ve ders sürecine ilişkin görüşleri

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 627 - 669, 23.03.2025
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1519189

Öz

Bu araştırma da Sağlık Bilimleri Fakültesi sosyal hizmet bölümü lisans dördüncü sınıf öğrencilerinin aldıkları yaratıcı drama dersine yönelik tutumları ve bu derse yönelik görüşlerinin, yaratıcı drama yöntemi ve mesleki bakış açılarına etkisinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın yöntemi Creswell’in karma modelinden sıralı açıklayıcı tasarım desen olarak belirlenmiştir. Çalışma grubunu bir devlet üniversitesi Sosyal hizmetler bölümünde öğrenim gören 56 dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Adıgüzel (2006a) tarafından geliştirilen “Yaratıcı Drama Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” katılımcıların yaratıcı drama dersine yönelik tutumlarını belirlemek için uygulanmıştır. Ayrıca her oturum sonrasında ve dönem sonunda çevrim içi form ile öğrencilerden yaratıcı drama dersine yönelik görüşleri alınmıştır. Uygulama bir dönem boyunca 15 hafta sürmüştür. Haftada 2 saat olacak şekilde toplam 30 saat sürmüştür. Veriler nitel ve nicel olarak toplanmış ve nitel veriler içerik analizi ile nicel veriler ise Mann Whitney U testi ile analiz edilmiştir. Elde edilen veriler ışığında yaratıcı drama dersinin sosyal hizmetler bölümü lisans öğrencileri üzerinde etkili olduğu ve öğrencilerin tutum puan ortalamalarında artış meydana geldiği belirlenmiştir. Uzaktan eğitim sürecinde kameralar kapalı, sadece dinleyici konumundan çıkarak derste kameralar açık, aktif katılım gösterdikleri ders olduğu için dersin etkili olduğunu ifade etmişlerdir.

Etik Beyan

Bu çalışma sırasında araştırma etik kuralları titizlikle gözetilmiştir. Araştırmanın etik onayı Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulundan alınmıştır. Katılımcılara, çalışmanın amacı ve süreci hakkında detaylı bilgi verilmiş ve katılımlarının gönüllülük esasına dayandığı açıkça belirtilmiştir. Tüm katılımcılardan yazılı onam formları alınmış, kişisel bilgilerinin gizliliği ve anonimliği korunmuştur. Veri toplama sürecinde katılımcıların mahremiyetine büyük önem verilmiş, elde edilen veriler yalnızca araştırma amacıyla kullanılmıştır. Verilerin saklanması ve analiz edilmesi aşamalarında güvenlik önlemleri alınmış, yetkisiz kişilerin erişimi engellenmiştir. Ayrıca, araştırma sürecinde katılımcılara zarar vermemek ve onları rahatsız etmemek için gerekli önlemler alınmıştır. Katılımcılar, diledikleri zaman çalışmadan çekilme hakkına sahip oldukları konusunda bilgilendirilmiştir. Bu etik ilkelere uygun hareket edilerek, araştırmanın bilimsel geçerlik ve güvenirliği sağlanmış, katılımcıların hakları korunmuştur.

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (2006a). Yaratıcı drama derslerine (okulöncesinde drama ve ilköğretimde drama) ilişkin tutum ölçeği geliştirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi. 1(2), 7-15.
  • Adıgüzel, H.Ö. (2006b). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17-30.
  • Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Pegem Akademi
  • Aykaç, M., & Adıgüzel, Ö. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 297-314.
  • Bal İncebacak, B. (2015). Müzede Drama: Heykel ve İmgelem Kavramı. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 306-318.
  • Bal İncebacak, B. (2022). Çevrimiçi Yaratıcı Drama Deneyimine Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Gözünden Bir Bakış. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 379-404.
  • Bal İncebacak, B., Sarışan Tungaç, A., & Yaman, S. (2017). Yaratıcı Drama ile Öğretim Uygulamasına Yönelik Öğrenci Görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 214-248
  • Bertiz, H., Bahar, M., & Yeğeni G. (2010). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemine yönelik tutumları ve yöntemin fen ve teknoloji eğitiminde kullanılabilirliğine ilişkin görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 483-509.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) Pandemisi Sırasında İlköğretim Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik İmge ve Algıları: Bir Metafor Analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 1-23. DOI: 10.29065/usakead.777652
  • Bradley, E. H., Curry, L. A., & Devers, K. J. (2007). Qualitative data analysis for health services research: Developing taxonomy, themes, and theory. Health Services Research, 42(4), 1758–1772.
  • Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Elksnin, L. K., & Elksnin, N. (1995). Assessment and Instruction of Social Skills (Second Edition). London: Singular Publishing Group.
  • Ersoy, E., & Bal İncebacak, B. (2016). Attitude and anxiety of teacher candidate on the methods of creative drama. International Journal of Educational Studies in Mathematics, 3(1), 9-13
  • Freeman, G., Sullivan, K., & Fulton, R. (2003). Effects of creative drama on self-concept, social skills, and problem behavior. The Journal of Educational Research, 96, 131-138
  • Gögüş Tan, M. (2021, 06 Aralık). COVID-19: Pandemi-Eğitim-Toplumsal Cinsiyet, http://www.keig.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-Pandemi-E%C4%9Fitim-Toplumsal-Cinsiyet.pdf
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., & Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hamurcu, H. (2009). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin yaratıcı dramaya yönelik tutumları. Education Sciences NWSA, E-Journal of New World Sciences Academy, 4(4), 1257–1273.
  • Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come. Educational Researcher, 33(7), 14-26. https://doi.org/10.3102/0013189X033007014
  • Kaf, Ö. (1999). Hayat Bilgisi Dersinde Bazı Sosyal Becerilerin Kazandırılmasında Yaratıcı Drama Yönteminin Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kaf, Ö. (2017). Öğretmen Adaylarının Sosyal Bilgilerde Yaratıcı Drama Dersine Yönelik Tutumları ve Sürece İlişkin Görüşleri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 931-947.
  • Kaf, Ö., ve Uygungul Yılmaz, Ö. (2017). Effects of creative drama method on students' attitude towards social studies, academic achievement, and retention in Turkey. European Journal of Educational Research, 6(3), 289-298. doi: 10.12973/eujer.6.3.289.
  • Karabağ, G. (2014). Tarih öğretmen adaylarının yaratıcı dramaya yönelik tutumları. GEFAD / GUJGEF, 35(1), 27-46.
  • Leech, N. L., & Onwuegbuzie, A. J. (2011). Beyond constant comparison qualitative data analysis: Using NVivo. School Psychology Quarterly, 26(1), 70–84. https://doi.org/10.1037/a0022711
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: Sage.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Nazlıeri E. N., & Akoğlu, G. (2018). Sosyal Hizmet Eğitiminde Yaratıcı Dramanın Önemi. Yaratıcı Drama Dergisi, 13(2), 251-260.
  • Okvuran, A. (1993). Yaratıcı Drama Eğitiminin Empatik Beceri ve Empatik Düşünme Eğilimlerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniveristesi, Ankara.
  • Öngen, Ç., Özateş Gelmez, Ö. S., & Hatipoğlu Eren, B. (2017). Yaratıcı dramanın sosyal hizmet eğitiminde kullanımı: sosyal hizmetin değer temeline ilişkin bir atölye çalışması. Uluslararası Sosyal Hizmet Kongresi 29-31 Mayıs 2017 içinde (s. 376-377). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Öztürk, M., Akkan, Y., Kaplan, A., Oktay, E. (2016). Drama Yöntemiyle Toplama İşlemi: İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinden Yansımalar, Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(1), 183-202
  • Pinciotti, P. (1993). Creative Drama and Young Children: The Dramatic Learning Connection. Arts Education Policy Review, 94(6),ISSN: 1063-2913
  • Reime, M. H., Harris, A., Aksnes, J. & Mikkelsen, J. (2008). The most successful method in teaching nursing students infection control is e-learning or lecture. Nurse Education Today, 28(7), 798-806.
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: Eğitsel Kitap
  • Thompson, N. (2013). Kuram ve uygulamada sosyal hizmeti anlamak. (B. Hatipoğlu Eren ve Ö. Cankurtaran Öntaş, Çev.). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Tüzün, F., & Yörük Toraman, N. (2021). Pandemi döneminde eğitim çağındaki genç bireylerdir. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(3), 822-845
  • Zastrow, C. (2013). Sosyal hizmete giriş. (D. B. Çiftci, Ed.). Ankara: Nika Yayınevi

Undergraduate relations of the department of social work attitudes towards the online creative drama course and opinions on the course process

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 627 - 669, 23.03.2025
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1519189

Öz

This research aims to determine the attitudes of the fourth-year students of the Faculty of Health Sciences Department of Social Work towards the creative drama course, creative drama method and its effect on professional perspectives and their opinions on this course. The method of research is determined as a pattern as Creswell's sequential explanatory design a mixed model. The study group consisted of 56 fourth-year students from a public university's department of social work. The "Attitude Towards Creative Drama Course Scale" developed by Adigüzel (2006) as a data collection tool was applied to determine participants' attitudes towards the creative drama course. In addition, after each session and at the end of the semester, google forms and students were consulted about the creative drama course. The application lasted 30 hours for 15 weeks, 2 hours per week. The data were collected qualitatively and quantitatively, and qualitative data were analyzed by content analysis, and quantitative data were analyzed by Mann-Whitney U. In the light of the data obtained, it was determined that the creative drama course had an effect on the students of the social services department and that there was an increase in the students' attitudes. In the distance education process, the cameras are off, only the cameras are on in the course by leaving the audience position, they stated that the course is effective because it is the course they actively participate in.

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (2006a). Yaratıcı drama derslerine (okulöncesinde drama ve ilköğretimde drama) ilişkin tutum ölçeği geliştirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi. 1(2), 7-15.
  • Adıgüzel, H.Ö. (2006b). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17-30.
  • Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Pegem Akademi
  • Aykaç, M., & Adıgüzel, Ö. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 297-314.
  • Bal İncebacak, B. (2015). Müzede Drama: Heykel ve İmgelem Kavramı. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 306-318.
  • Bal İncebacak, B. (2022). Çevrimiçi Yaratıcı Drama Deneyimine Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Gözünden Bir Bakış. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 379-404.
  • Bal İncebacak, B., Sarışan Tungaç, A., & Yaman, S. (2017). Yaratıcı Drama ile Öğretim Uygulamasına Yönelik Öğrenci Görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 214-248
  • Bertiz, H., Bahar, M., & Yeğeni G. (2010). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemine yönelik tutumları ve yöntemin fen ve teknoloji eğitiminde kullanılabilirliğine ilişkin görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 483-509.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) Pandemisi Sırasında İlköğretim Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik İmge ve Algıları: Bir Metafor Analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 1-23. DOI: 10.29065/usakead.777652
  • Bradley, E. H., Curry, L. A., & Devers, K. J. (2007). Qualitative data analysis for health services research: Developing taxonomy, themes, and theory. Health Services Research, 42(4), 1758–1772.
  • Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Elksnin, L. K., & Elksnin, N. (1995). Assessment and Instruction of Social Skills (Second Edition). London: Singular Publishing Group.
  • Ersoy, E., & Bal İncebacak, B. (2016). Attitude and anxiety of teacher candidate on the methods of creative drama. International Journal of Educational Studies in Mathematics, 3(1), 9-13
  • Freeman, G., Sullivan, K., & Fulton, R. (2003). Effects of creative drama on self-concept, social skills, and problem behavior. The Journal of Educational Research, 96, 131-138
  • Gögüş Tan, M. (2021, 06 Aralık). COVID-19: Pandemi-Eğitim-Toplumsal Cinsiyet, http://www.keig.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-Pandemi-E%C4%9Fitim-Toplumsal-Cinsiyet.pdf
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., & Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hamurcu, H. (2009). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin yaratıcı dramaya yönelik tutumları. Education Sciences NWSA, E-Journal of New World Sciences Academy, 4(4), 1257–1273.
  • Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come. Educational Researcher, 33(7), 14-26. https://doi.org/10.3102/0013189X033007014
  • Kaf, Ö. (1999). Hayat Bilgisi Dersinde Bazı Sosyal Becerilerin Kazandırılmasında Yaratıcı Drama Yönteminin Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kaf, Ö. (2017). Öğretmen Adaylarının Sosyal Bilgilerde Yaratıcı Drama Dersine Yönelik Tutumları ve Sürece İlişkin Görüşleri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 931-947.
  • Kaf, Ö., ve Uygungul Yılmaz, Ö. (2017). Effects of creative drama method on students' attitude towards social studies, academic achievement, and retention in Turkey. European Journal of Educational Research, 6(3), 289-298. doi: 10.12973/eujer.6.3.289.
  • Karabağ, G. (2014). Tarih öğretmen adaylarının yaratıcı dramaya yönelik tutumları. GEFAD / GUJGEF, 35(1), 27-46.
  • Leech, N. L., & Onwuegbuzie, A. J. (2011). Beyond constant comparison qualitative data analysis: Using NVivo. School Psychology Quarterly, 26(1), 70–84. https://doi.org/10.1037/a0022711
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: Sage.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Nazlıeri E. N., & Akoğlu, G. (2018). Sosyal Hizmet Eğitiminde Yaratıcı Dramanın Önemi. Yaratıcı Drama Dergisi, 13(2), 251-260.
  • Okvuran, A. (1993). Yaratıcı Drama Eğitiminin Empatik Beceri ve Empatik Düşünme Eğilimlerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniveristesi, Ankara.
  • Öngen, Ç., Özateş Gelmez, Ö. S., & Hatipoğlu Eren, B. (2017). Yaratıcı dramanın sosyal hizmet eğitiminde kullanımı: sosyal hizmetin değer temeline ilişkin bir atölye çalışması. Uluslararası Sosyal Hizmet Kongresi 29-31 Mayıs 2017 içinde (s. 376-377). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Öztürk, M., Akkan, Y., Kaplan, A., Oktay, E. (2016). Drama Yöntemiyle Toplama İşlemi: İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinden Yansımalar, Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(1), 183-202
  • Pinciotti, P. (1993). Creative Drama and Young Children: The Dramatic Learning Connection. Arts Education Policy Review, 94(6),ISSN: 1063-2913
  • Reime, M. H., Harris, A., Aksnes, J. & Mikkelsen, J. (2008). The most successful method in teaching nursing students infection control is e-learning or lecture. Nurse Education Today, 28(7), 798-806.
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: Eğitsel Kitap
  • Thompson, N. (2013). Kuram ve uygulamada sosyal hizmeti anlamak. (B. Hatipoğlu Eren ve Ö. Cankurtaran Öntaş, Çev.). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Tüzün, F., & Yörük Toraman, N. (2021). Pandemi döneminde eğitim çağındaki genç bireylerdir. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(3), 822-845
  • Zastrow, C. (2013). Sosyal hizmete giriş. (D. B. Çiftci, Ed.). Ankara: Nika Yayınevi
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Bilimleri Eğitimi ve Program Geliştirme: Tıp, Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Belgin Bal İncebacak 0000-0003-4643-8051

Yayımlanma Tarihi 23 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 19 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 22 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bal İncebacak, B. (2025). Undergraduate relations of the department of social work attitudes towards the online creative drama course and opinions on the course process. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 15(1), 627-669. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1519189

  Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....

 ODÜSOBİAD