Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Eğitimde Çizgi Filmin Kullanımına İlişkin Görüşleri

Yıl 2019, Cilt: 20 , 465 - 492, 05.04.2019
https://doi.org/10.17494/ogusbd.548529

Öz

Öğrencilerin
çizgi film seçiminde doğru seçimler yapabilmeleri için öğretmenler yol
gösterici olmalıdır. Araştırmamızda, fen bilimleri öğretmen adaylarının
eğitimde çizgi filmlerin kullanılmasına ilişkin görüşleri belirlenmeye
çalışılmıştır. Bu araştırmada nitel araştırma yaklaşımlarından fenomenolojiden
(olgubilim) yararlanılmıştır. Araştırmanın verileri, görüşme türlerinden yarı
yapılandırılmış görüşme ile toplanmıştır. 
Verilerin analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Öğretmen
adayları,  çizgi filmlerin seçiminde
eğlenceli ve dikkat çekici olmasına, 
izlenilen çizgi filmlerin alt yaş gruplarında çocuğun dünyası ile onun
yaşam şeklinin biçimlendirileceği dikkate alınarak uygun konu, karakter ve
davranışları sergilemesi gerektiğine vurgu yapmışlardır.

Kaynakça

  • Abdüsselam, Z. (2013). Çizgi filmlerin Fen öğretimine etkisi: Kuvveti keşfedelim örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, İlköğretim Anabilim Dalı, Trabzon. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp. Tez numarası: 293194. Aşçı, E. (2006). Televizyondaki çizgi ve animasyon karakterlerin farklı yerleşim yerlerinde yaşayan çocukların tüketici davranışlarına etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yük-sek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp. Tez numara-sı:180806 Aydın, B. (2018). Türkiye'de çocuk televizyon kanallarındaki çizgi filmlerin çocukluğa etkisi üzerine bir içerik analizi. Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanma-mış yüksek Lisans Tezi. http://dspace.balikesir.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/3408 15.11.2018 tari-hinde ulaşılmıştır. Bayır, E., & Günşen, G. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının en çok izledikleri çizgi film-lerin bilimsel açılardan analizi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 746-761. Bekar, P., & Arıkan, D. (2017). Çocukların televizyon izleme durumlarının davranış prob-lemlerine etkisi. Turkiye klinikleri Journal of Nursing Sciences, 9(3), 185-192. Cesur, S., & Paker, O. (2007). Televizyon ve çocuk: Çocukların TV programlarına ilişkin tercihleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(19), 106-125. Çakır, E. (2007). Yine uçacağım. http://www.hurriyet.com.tr/gundem/yine-ucacagim-6591665 10.11.2018 tarihinde ulaşılmıştır. Dalacosta, K., Kamariotaki-Paparrigopoulou, M., Palyvos, J. A., & Spyrellis, N. (2009). Multimedia application with animated cartoons for teaching science in elementary education. Computers & Education, 52(4), 741-748. S.747 Demirbaş, M., & Yağbasan, R. (2005). Sosyal öğrenme teorisine dayalı öğretim etkinlikle-rinin, öğrencilerin bilimsel tutumlarının kalıcılığına olan etkisinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 363-382. Disney Channel Türkiye, 2018, 15 Eylül) Fineas & Förb: Tam Bölüm - Hız Treni. https://www.youtube.com/watch?v=LYtqvCc3-OM EFE, B. (2014). “Küresel Medyada Çocuk Televizyonu Yayıncılığı Türkiye’den Bir Örnek: Disney Channel”, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı İletişim Bilimleri Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp (Tez Numa-ra:367873) Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji. Eğitimde nitel araştırma desenleri [Phenomenology. Qualitative research designs in education]. (Ed: A. Saban & A. Ersoy), (ss. 51-56). An-kara: Anı Yayıncılık. Grafi2000, (2018a, 15 Kasım). Diş Perisi, Çürük Ali ve Mikrop Necati. https://www.youtube.com/watch?v=Z64kBHc7ziw Grafi2000, (2018b, 15 Kasım). Temizlik, Çürük Ali ve Mikrop Necati. https://www.youtube.com/watch?v=SDx_fLmB3zw Güler, D. (1989). Çocuk, televizyon ve çizgi film. Kurgu Anadolu Üniversitesi İletişim Bilim-leri Fakültesi Uluslararası Hakemli İletişim Dergisi, 5(5), 163-177. Güler, T. & Akman, B. (2006). 6 yaş çocuklarının bilim ve bilim insanı hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 55-66. Kapucu, M. S. (2014). Fen ve teknoloji dersinde görsel medya kullanımına yönelik fen bilgi-si öğretmenlerin görüşleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(2), 75-90. Kara, B. (2016). Çizgi filmin sosyolojik anatomisi: pepe örneği. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 14-22. Karakuş, N. (2015). Okul öncesi döneme hitap eden tema içerikli çizgi filmlerin değerler eğitimine katkısı yönünden değerlendirilmesi (Niloya Örneği). Değerler Eğitimi Dergi-si, 13(30), 251-277. Kaya, E., & Çengelci, T. (2011). Öğretmen adaylarının sosyal bilgiler eğitiminde filmlerden yararlanılmasına ilişkin görüşleri. Journal of Social Studies Education Research, 2(1). 116-135 Kolojarceva, L. A., & Artemyeva, T. V. (2017). Funny in animated films and literature: what the russian children laugh at. Journal of Fundamental and Applied Scienc-es, 9(7S), 1266-1276. Korkmaz, M. (2017). Din dersi öğretmenlerinin bir öğretim materyali olarak filmleri kul-lanma durumları. Bilimname, 33(1), 35-66. Koyuncu Şahin, M., Esen Çoban, A., & Güney Karaman, N. (2018). Okul öncesi öğret-menlerinin medyanın çocukların beslenme alışkanlıkları ve bozuklukları üzerindeki etki-sine yönelik bakış açıları. İlköğretim Online, 17(1), 125-142. Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber [Qualitative research: A guide for design and application] S. Turan (Trans. Ed.). Ankara: Nobel Ya-yıncılık. Murat, M., Kanadlı, S., & Ünişen, A. (2011). Yedinci sınıf öğrencilerinin hayvanların üre-mesi, büyümesi ve gelişmesi konusundaki kavram yanılgıları ve olası kaynakları. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(1), 179-197. Muslu, D. (2015). Okul öncesi ve ilkokul çağı çocuklarının animasyon tekniklerine yönelik algılarının değerlendirilmesi. (Doctoral dissertation, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü). http://acikerisim.selcuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/10619 30.11.2018 tarihinde ulaşılmıştır. Oruç, C., Tecim, E., & Özyürek, H. (2011). Okul öncesi dönem çocuğunun kişilik gelişimin-de rol modellik ve çizgi filmler. Ekev Akademi Dergisi, 15(48), 281-297. Oruç, Ş., & Teymuroğlu, B. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde çizgi film kullanımının öğ-rencilerin akademik başarılarına etkisi. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 2(2), 92-106. Özdemir, A., & Ramazan, O. (2012). Çizgi filmlerin çocukların davranışları üzerindeki etkisinin anne görüşlerine göre incelenmesi. Eğitim Bilimleri Dergisi, 35(35), 157-173. Özen, Ö., & Kartelli, F. (2017). Türkiye’de yayın yapan çocuk kanallarında yayınlanan çizgi filmlerdeki şiddet olgusunun analizi. Marmara İletişim Dergisi / Marmara Journal of Communication, 27, 81-93, ISSN: 1300-4050, DOI: 10.17829/midr.20172729523 Özsevgeç, l. C., & Saka, A. (2018). Çocukların izledikleri çizgi filmler ve bu tercihlerinin karakterleri ile ilişkisi. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 3(2), 725-734 Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri [Qualitative research and evaluation methods]. M. Bütün & S.B. Demir (Trans. Ed.) Ankara: Pegem Akade-mi Pazarbaşı, B. (2018). Televizyonda yayınlanan ve ana teması şiddet olan çizgi filmlerin içerik analizi. Intermedia International e-Journal ISSN: 2149-3669, 5(8), 28-41. Rai, S., Waskel, B., Sakalle, S., Dixit, S., & Mahore, R. (2017). Effects of cartoon pro-grams on behavioural, habitual and communicative changes in children. International Journal of Community Medicine and Public Health, 3(6), 1375-1378. Samur, A. Ö., Demirhan, T. D., Soydan, S., & Önkol, L. (2014). Pepee çizgi filminin ebe-veyn öğretmen ve çocuk gözüyle değerlendirilmesi/assesment of pepee cartoon from perspectives of parents teachers and children. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bi-limler Enstitüsü Dergisi, 11(26), 151-166. Temizyürek, F., & Acar, Ü. (2014). Çizgi filmlerdeki subliminal mesajların çocuklar üzerin-deki etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 3(3), 25-39. Türkkent, E. (2012). Okul öncesi dönem çocuklarının televizyondan etkilenmeleri konusun-da anne ve öğretmen görüşleri ( Doctoral dissertation, Mehmet Akif Ersoy Üniversite-si Eğitim Bilimleri Enstitüsü). https://acikarsiv.mehmetakif.edu.tr/xmlui/handle/11672/908 Uçan, B. (2018). Türk çizgi filmlerinde kültürel kodlamalar. Journal of International Social Research, 11(55), 1134-1144. Yaşar, M., & Paksoy, İ. (2011). Çizgi filmlerdeki saldırgan içerikli görüntülerin çocukların serbest oyunları sırasındaki saldırganlık düzeylerine etkisi. Çukurova Üniversitesi Sos-yal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 279-298. Yıldız, C., (2016). 3-6 Yaş çocuklarının tercih ettikleri çizgi filmlerdeki şiddet içeriklerinin analizi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 698-716.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Asiye Berber 0000-0002-8340-4793

Burcu Anılan 0000-0002-4153-1866

İzel Nur Odabaş Bu kişi benim 0000-0001-8359-290X

Dilan Alkan Bu kişi benim 0000-0001-7195-7430

Yayımlanma Tarihi 5 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 18 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 20

Kaynak Göster

APA Berber, A., Anılan, B., Odabaş, İ. N., Alkan, D. (2019). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Eğitimde Çizgi Filmin Kullanımına İlişkin Görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 465-492. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548529
AMA Berber A, Anılan B, Odabaş İN, Alkan D. Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Eğitimde Çizgi Filmin Kullanımına İlişkin Görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Nisan 2019;20:465-492. doi:10.17494/ogusbd.548529
Chicago Berber, Asiye, Burcu Anılan, İzel Nur Odabaş, ve Dilan Alkan. “Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Eğitimde Çizgi Filmin Kullanımına İlişkin Görüşleri”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20, Nisan (Nisan 2019): 465-92. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548529.
EndNote Berber A, Anılan B, Odabaş İN, Alkan D (01 Nisan 2019) Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Eğitimde Çizgi Filmin Kullanımına İlişkin Görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 465–492.
IEEE A. Berber, B. Anılan, İ. N. Odabaş, ve D. Alkan, “Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Eğitimde Çizgi Filmin Kullanımına İlişkin Görüşleri”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, ss. 465–492, 2019, doi: 10.17494/ogusbd.548529.
ISNAD Berber, Asiye vd. “Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Eğitimde Çizgi Filmin Kullanımına İlişkin Görüşleri”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (Nisan 2019), 465-492. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548529.
JAMA Berber A, Anılan B, Odabaş İN, Alkan D. Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Eğitimde Çizgi Filmin Kullanımına İlişkin Görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:465–492.
MLA Berber, Asiye vd. “Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Eğitimde Çizgi Filmin Kullanımına İlişkin Görüşleri”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, 2019, ss. 465-92, doi:10.17494/ogusbd.548529.
Vancouver Berber A, Anılan B, Odabaş İN, Alkan D. Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Eğitimde Çizgi Filmin Kullanımına İlişkin Görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:465-92.