Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2024, , 707 - 720, 30.06.2024
https://doi.org/10.7822/omuefd.1391948

Öz

Kaynakça

  • Aşıksoy, G., & Özdamlı, F. (2016). Flipped Classroom adapted to the ARCS Model of Motivation and applied to a Physics Course. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(6), s. 1589-1603.
  • Ayçiçek, B. (2018). Teknoloji destekli ters yüz sınıf modeli uygulamalarının İngilizce öğretiminde lise öğrencilerinin derse katılımları, akademik başarıları ve sınıf yaşamı algıları üzerindeki etkisinin incelenmesi.
  • Baker, W. (2000). The “Classroom Flip”: Using web course management tools to become the guide by the side. 11th International Conference on College Teaching and Learning, (s. 9-17).
  • Balıkçı, H. C. (2015). “Flipped Classroom” Modeliyle Hazırlanan Derse İlişkin Öğrenci Görüşlerinin ve Ders Başarılarının Değerlendirilmesi. (Yüksek LisansTezi) Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip Your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day. Arlington: International Society for Technology in Education.
  • Bishop, J., & Vergeler, M. (2013). The Flipped Classroom: A Survey of the Research. 20th American Society for Engineering Education Annual Conference and Exposition, s. 1-18.
  • Bolat, Y. (2016). The flipped classes and educatıon ınformatıon network (EIN) - Ters yüz edilmiş sınıflar ve eğitim bilişim ağı (EBA). Journal of Human Sciences, 13(2), s. 3373-3388.
  • Brown, A. F. (2012). A phenomenological study of undergraduate instructors using the inverted or flipped classroom model.
  • Ceylan, E., & Hamzaoğlu, E. (2022). Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Alanlarında Ters Yüz Öğrenme Yaklaşımının Kullanıldığı Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 6(1), s. 31-43.
  • Creswell, J. W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. London: SAGE Publications.
  • Çevikbaş, M. (2018). Ters-yüz sınıf modeli uygulamalarına dayalı bir matematik sınıfındaki öğrenci katılım (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Demirer, V., & Aydın, B. (2017). Ters Yüz Sınıf Modeli Çerçevesinde Gerçekleştirilmiş Çalışmalara Bir Bakış: İçerik Analizi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(1), s. 57-82.
  • Divjak, B., Rienties, B., Iniesto, F., Vondra, P., & Žižak, M. (2022). Flipped classrooms in higher education during the COVID-19 pandemic: findings and future research recommendations. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 19(1), s. 1-24.
  • Filiz, O., & Kurt, A. A. (2015). Flipped learning: Misunderstandings and the truth. Journal of Educational Science Research, 5(1), s. 215-229.
  • Fulton, K. (2012). Upside down and inside out: Flip your classroom to improve student learning. Learning & Leading with Technology. Learning & Leading with Technology, 39(8), s. 12-17.
  • Hertz, M. B. (2012). Edutopia. https://www.edutopia.org/blog/flipped-classroom-pro-and-con-mary-beth-hertz. adresinden alındı
  • Kara, C. O. (2016). Ters Yüz Sınıf. Pamukkale Üniversitesi Tıp Eğitimi Dünyası Dergisi, 15(45), 12-26.
  • Karagöl, İ., & Esen, E. (2019). Ters-yüz edilmiş öğrenme yaklaşımının akademik başarıya etkisi: bir meta-analiz çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), s. 708-727.
  • Kaya, D. (2018). Matematik Öğretiminde Ters Yüz Öğrenme Modelinin Ortaokul Öğrencilerin Derse Katılımına Etkisi. Sakarya University Journal of Education, 8(4), s. 232-249.
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 39(8), s. 170-189.
  • Lage, M. J., Platt, G., & Treglia, M. (2000). Inverting the Classroom: A Gateway to Creating an Inclusive Learning Environment. The Journal of Economic Education, 31(1), s. 30-43.
  • Özler, A. (2020). Tersyüz Sınıf Modeli İle Desteklenmiş Tam Öğrenme Yaklaşımının Matematik Dersindeki Akademik Başarıya Ve Öz Düzenleme Becerilerine Etkisi. (Yüksek LisansTezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Reeve, J. (2009). Why Teachers Adopt a Controlling Motivating Style Toward Students and How They Can Become More Autonomy Supportive. Educational Psychologist, 44(3), s. 159-175.
  • Sarıca, R., & Özbay, Ö. (2019). Ters Yüz Sınıfa Yönelik Gerçekleştirilen Çalışmaların Eğilimleri: Bir Sistematik Alanyazı Taraması. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 332-348.
  • Stone, B. B. (2012). Flip your classroom to increase active learning and student. Annual Conference on Distance Teaching & learning, (s. 1-5). Wisconsin, ABD.
  • Talbert, R. (2017). Flipped learning : a guide for higher education faculty. Stylus Publishing.
  • Tufançlı, S. (2021). 2016-2020 Yılları Arasında Ters Yüz Sınıf Modeli ile Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Yapısal İncelenmesi. 21(2), s. 135-150.
  • Turan, Z., & Göktaş, Y. (2015). Yükseköğretimde Yeni Bir Yaklaşım: Öğrencilerin Ters Yüz Sınıf Yöntemine İlişkin Görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, s. 156-164.
  • Ünsal, H. (2018). Ters Yüz Öğrenme ve Bazı Uygulama Modelleri. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), s. 39-50.
  • Wach, E. (2013). Learning about Qualitative Document Analysis. IDS Practice Paper.
  • Wright, G. W., & Park, S. (2022). The effects of flipped classrooms on K-16 students’ science and math achievement: a systematic review. Studies in Science Education, 58(1), s. 95-136.
  • Yıldız, Ş. N., Sarsar, F., & Çobanoğlu, A. A. (2017). Dönüştürülmüş Sınıf Uygulamalarının Alanyazına Dayalı İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(60), s. 70-86.

Structural Analysis of Graduate Theses Conducted with Flipped Classroom Model Between 2014-2022

Yıl 2024, , 707 - 720, 30.06.2024
https://doi.org/10.7822/omuefd.1391948

Öz

The aim of this study is to structurally analyze postgraduate theses related to the flipped classroom model. In the research, the document analysis method was employed, and a total of 181 theses published on the National Thesis Center website of the Higher Education Council (YÖK) containing the keywords "transformed learning" and "flipped classroom" were examined in terms of publication year, study group, and number, research methods, research models, dependent variables, data analysis methods, and data collection tools. According to the study's findings, it is observed that research related to the inverted classroom model has decreased in the last 2 years. When the study group of the theses related to the flipped classroom model is examined, it is determined that the majority of the studies were conducted with undergraduate students. In terms of research methods, a mixed method approach was predominantly used, and an explanatory mixed model was commonly employed as the research model. The most studied topic in the theses was found to be success. When it comes to the quantitative data analysis methods used, it was determined that the unrelated sample t-test was the most frequently utilized. Additionally, the most commonly used data collection tool in the theses was identified to be the achievement test.

Kaynakça

  • Aşıksoy, G., & Özdamlı, F. (2016). Flipped Classroom adapted to the ARCS Model of Motivation and applied to a Physics Course. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(6), s. 1589-1603.
  • Ayçiçek, B. (2018). Teknoloji destekli ters yüz sınıf modeli uygulamalarının İngilizce öğretiminde lise öğrencilerinin derse katılımları, akademik başarıları ve sınıf yaşamı algıları üzerindeki etkisinin incelenmesi.
  • Baker, W. (2000). The “Classroom Flip”: Using web course management tools to become the guide by the side. 11th International Conference on College Teaching and Learning, (s. 9-17).
  • Balıkçı, H. C. (2015). “Flipped Classroom” Modeliyle Hazırlanan Derse İlişkin Öğrenci Görüşlerinin ve Ders Başarılarının Değerlendirilmesi. (Yüksek LisansTezi) Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip Your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day. Arlington: International Society for Technology in Education.
  • Bishop, J., & Vergeler, M. (2013). The Flipped Classroom: A Survey of the Research. 20th American Society for Engineering Education Annual Conference and Exposition, s. 1-18.
  • Bolat, Y. (2016). The flipped classes and educatıon ınformatıon network (EIN) - Ters yüz edilmiş sınıflar ve eğitim bilişim ağı (EBA). Journal of Human Sciences, 13(2), s. 3373-3388.
  • Brown, A. F. (2012). A phenomenological study of undergraduate instructors using the inverted or flipped classroom model.
  • Ceylan, E., & Hamzaoğlu, E. (2022). Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Alanlarında Ters Yüz Öğrenme Yaklaşımının Kullanıldığı Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 6(1), s. 31-43.
  • Creswell, J. W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. London: SAGE Publications.
  • Çevikbaş, M. (2018). Ters-yüz sınıf modeli uygulamalarına dayalı bir matematik sınıfındaki öğrenci katılım (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Demirer, V., & Aydın, B. (2017). Ters Yüz Sınıf Modeli Çerçevesinde Gerçekleştirilmiş Çalışmalara Bir Bakış: İçerik Analizi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(1), s. 57-82.
  • Divjak, B., Rienties, B., Iniesto, F., Vondra, P., & Žižak, M. (2022). Flipped classrooms in higher education during the COVID-19 pandemic: findings and future research recommendations. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 19(1), s. 1-24.
  • Filiz, O., & Kurt, A. A. (2015). Flipped learning: Misunderstandings and the truth. Journal of Educational Science Research, 5(1), s. 215-229.
  • Fulton, K. (2012). Upside down and inside out: Flip your classroom to improve student learning. Learning & Leading with Technology. Learning & Leading with Technology, 39(8), s. 12-17.
  • Hertz, M. B. (2012). Edutopia. https://www.edutopia.org/blog/flipped-classroom-pro-and-con-mary-beth-hertz. adresinden alındı
  • Kara, C. O. (2016). Ters Yüz Sınıf. Pamukkale Üniversitesi Tıp Eğitimi Dünyası Dergisi, 15(45), 12-26.
  • Karagöl, İ., & Esen, E. (2019). Ters-yüz edilmiş öğrenme yaklaşımının akademik başarıya etkisi: bir meta-analiz çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), s. 708-727.
  • Kaya, D. (2018). Matematik Öğretiminde Ters Yüz Öğrenme Modelinin Ortaokul Öğrencilerin Derse Katılımına Etkisi. Sakarya University Journal of Education, 8(4), s. 232-249.
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 39(8), s. 170-189.
  • Lage, M. J., Platt, G., & Treglia, M. (2000). Inverting the Classroom: A Gateway to Creating an Inclusive Learning Environment. The Journal of Economic Education, 31(1), s. 30-43.
  • Özler, A. (2020). Tersyüz Sınıf Modeli İle Desteklenmiş Tam Öğrenme Yaklaşımının Matematik Dersindeki Akademik Başarıya Ve Öz Düzenleme Becerilerine Etkisi. (Yüksek LisansTezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Reeve, J. (2009). Why Teachers Adopt a Controlling Motivating Style Toward Students and How They Can Become More Autonomy Supportive. Educational Psychologist, 44(3), s. 159-175.
  • Sarıca, R., & Özbay, Ö. (2019). Ters Yüz Sınıfa Yönelik Gerçekleştirilen Çalışmaların Eğilimleri: Bir Sistematik Alanyazı Taraması. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 332-348.
  • Stone, B. B. (2012). Flip your classroom to increase active learning and student. Annual Conference on Distance Teaching & learning, (s. 1-5). Wisconsin, ABD.
  • Talbert, R. (2017). Flipped learning : a guide for higher education faculty. Stylus Publishing.
  • Tufançlı, S. (2021). 2016-2020 Yılları Arasında Ters Yüz Sınıf Modeli ile Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Yapısal İncelenmesi. 21(2), s. 135-150.
  • Turan, Z., & Göktaş, Y. (2015). Yükseköğretimde Yeni Bir Yaklaşım: Öğrencilerin Ters Yüz Sınıf Yöntemine İlişkin Görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, s. 156-164.
  • Ünsal, H. (2018). Ters Yüz Öğrenme ve Bazı Uygulama Modelleri. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), s. 39-50.
  • Wach, E. (2013). Learning about Qualitative Document Analysis. IDS Practice Paper.
  • Wright, G. W., & Park, S. (2022). The effects of flipped classrooms on K-16 students’ science and math achievement: a systematic review. Studies in Science Education, 58(1), s. 95-136.
  • Yıldız, Ş. N., Sarsar, F., & Çobanoğlu, A. A. (2017). Dönüştürülmüş Sınıf Uygulamalarının Alanyazına Dayalı İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(60), s. 70-86.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Harika Selvi 0009-0003-0040-1509

Mübin Kıyıcı 0000-0001-9458-7831

Özlem Canan Güngören 0000-0002-9184-6110

Zeliha Demir Kaymak 0000-0002-9317-9198

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 16 Kasım 2023
Kabul Tarihi 4 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Selvi, H., Kıyıcı, M., Canan Güngören, Ö., Demir Kaymak, Z. (2024). Structural Analysis of Graduate Theses Conducted with Flipped Classroom Model Between 2014-2022. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 43(1), 707-720. https://doi.org/10.7822/omuefd.1391948