BibTex RIS Kaynak Göster

Matematiksel Yaratıcılığa Yönelik Matematik Öğretmen Adaylarının Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2015, Cilt: 34 Sayı: 1, 18 - 34, 17.04.2015

Öz

Bu çalışmada, ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının matematiksel yaratıcılık ve yaratıcı matematik öğretmeni hakkındaki görüşleri incelenmiştir. Araştırmaya ilköğretim matematik öğretmenliği lisans programı 4. sınıfında öğrenim gören 61 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmanın verileri “Yaratıcılık Görüşme Formu” yardımıyla elde edilmiş ve verilerin analizinde NVivo 7 nitel veri analiz programından yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, öğretmen adaylarının matematiksel yaratıcılık kavramına ilişkin görüşleri bilişsel, duyuşsal ve beceri kategorileri altında toplanarak incelenmiştir. Yaratıcı matematik öğretmenine ilişkin ise kişisel, öğrenci açısından ve öğretimsel boyutlarda öğretmen adayları görüşlerini ifade etmişlerdir. Ayrıca öğretmen adaylarının görüşleri ilgili alan yazında yer alan çalışmalarla karşılaştırılarak tartışılmış ve konuyla ilgilenen araştırmacılara öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akarsu, B. (2014). Hipotezlerin, değişkenlerin ve örneklemin belirlenmesi. Mustafa Metin (Ed.) Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri, s.21-43, Ankara: Pegem Akademi.
  • Aydın, F. & Eser-Ünaldı, Ü. (2010). The analysis of geography teacher candidates’ perceptions towards “geography” concept with the help of metaphors. International Online Journal of Educational Sciences, 2(2), 600-622.
  • Aydoğdu, N. & Yüksel, İ. (2013). The relationship between prospective mathematics teachers’ beliefs and attitudes towards history of mathematics and their creativeness level. Journal of Research in Education and Teaching, 2(4), 186-194.
  • Bessis, P. & Japui, B. (1973). Yaratıcılık nedir? (S. Gürbaşkan, Trans.). İstanbul: Reklam Ofset Tesisleri.
  • Birgin, O. & Baki, A. (2012). An investigation of the purposes of the measurement and assessment practice of primary school teachers within the context of the new mathematics curriculum. Education and Science, 37(165), 152-167.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Pegem Akademi.
  • Chamberlin, S. A. & Moon, S. M. (2005). Model-eliciting activities as a tool to develop and identify creatively gifted mathematicians. Prufrock Journal, 17(1), 37-47.
  • Chiu, M. S. (2009). Approaches to the teaching of creative and non-creative mathematical problems. International Journal of Science and Mathematics Education, 7(1), 55-79.
  • Ervynck, G. (1991). Mathematical creativity advanced mathematical thinking (pp. 42-53), Springer.
  • Fraenkel, J.R., Wallen, N.E. & Huy, H.H. (2011). How to Design and Evaluate Research in Education (Eighth Edition). Mc Graw Hill Companies: New York.
  • Haylock, D. W. (1987). A framework for assessing mathematical creativity in school chilren. Educational Studies in Mathematics, 18(1), 59-74.
  • Haylock, D. (1997). Recognizing mathematical creativity in school children. International Reviews on Mathematical Education, 29(3), 68-74. Retrieved May 20, 2014, from http://www.emis.de/journals/ZDM/zdm973a2.pdf
  • Johnson, B. & Christensen, L., (2014). Educational research: Quantitative, Qualitative, and mixed approaches (Çev. Ed. Selçuk Beşir Demir), Ankara: Eğiten Kitap.
  • Kattou, M., Kontoyianni, K., Pitta-Pantazi, D., & Christou, C. (2012). Connecting mathematical creativity to mathematical ability. Zdm, 45(2), 167-181. doi: 10.1007/s11858-012-0467-1
  • Kwon, O. N., Park, J. H., & Park, J. S. (2006). Cultivating divergent thinking in mathematics through an open-ended approach. Asia Pacific Education Review, 7(1), 51-61.
  • Laycock, M. (1970). Creative mathematics at Nueva. The Arithmetic Teacher, 325-328.
  • Lee, K. S., Hwang, D.-j., & Seo, J. J. (2003). A development of the test for mathematical creative problem solving ability. Journal of the Korea Society of Mathematical Education Series: Research in Mathematical Education, 7(3), 163-189.
  • Leikin, R. (2009). Exploring mathematical creativity using multiple solution tasks. Creativity in mathematics and the education of gifted students, 129-145.
  • Leikin, R. (2012). Creativity in teaching mathematics as an indication of teachers’expertise. Paper presented at the 36th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education.
  • Leikin, R. (2013). Evaluating mathematical creativity: The interplay between multiplicity and insight. Psychological Test and Assessment Modeling, 55(4), 385-400.
  • Leikin, R., Berman, A., & Koichu, B. (2010). Creativity in mathematics and the education of gifted students. Rotterdam: Sense Publishers.
  • Leikin, R., & Lev, M. (2012). Mathematical creativity in generally gifted and mathematically excelling adolescents: what makes the difference? Zdm, 45(2), 183-197. doi: 10.1007/s11858-012-0460-8
  • Leikin, R., & Lev, M. (2013). Mathematical creativity in generally gifted and mathematically excelling adolescents: what makes the difference? Zdm, 45(2), 183-197.
  • Leikin, R., Subotnik, R., Pitta-Pantazi, D., Singer, F. M., & Pelczer, I. (2012). Teachers’ views on creativity in mathematics education: an international survey. Zdm, 45(2), 309-324. doi: 10.1007/s11858-012-0472-4
  • Mann, E. L. (2005). Mathematical creativity and school mathematics: Indicators of mathematical creativity in middle school students. (Doctor of Philosophy), University of Connecticut.
  • Nadjafikhah, M., Yaftian, N., & Bakhshalizadeh, S. (2012). Mathematical creativity: some definitions and characteristics. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 31, 285-291. doi: 10.1016/j.sbspro.2011.12.056
  • Pelczer, I., Singer, F. M., & Voica, C. (2013). Cognitive Framing: A Case in Problem Posing. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 78, 195-199. doi: 10.1016/j.sbspro.2013.04.278
  • Peng, S.-L., Cherng, B.-L., Chen, H.-C., & Lin, Y.-Y. (2013). A model of contextual and personal motivations in creativity: How do the classroom goal structures influence creativity via self-determination motivations? Thinking Skills and Creativity, 10, 50-67. doi: 10.1016/j.tsc.2013.06.004
  • San, İ. (1979). Yaratma ve Çocukta Yaratıcılık (2. Baskı ed.). Ankara: Tisa Matbaası.
  • Silver, E. A. (1997). Fostering creativity through instruction rich in mathematical problem solving and problem posing. Zdm, 29(3), 75-80.
  • Sriraman, B. (2004). The Characteristics of Mathematical Creativity. Mathematics Educator, 14(1), 19-34.
  • Sriraman, B. (2005). Are giftedness and creativity synonyms in mathematics? Prufrock Journal, 17(1), 20-36.
  • Sriraman, B. (2008). Creativity, Giftedness, and Talent Development in Mathematics (Vol. 4). United States of America: Age Publishing Inc.
  • Sriraman, B., Haavold, P., & Lee, K. (2013). Mathematical creativity and giftedness: a commentary on and review of theory, new operational views, and ways forward. Zdm, 45(2), 215-225. doi: 10.1007/s11858-013-0494-6
  • Sternberg, R. J. (2006). The international handbook of creativity, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Treffinger, D. J. (2003). The educational psychology of creativity, Cresskiil, NJ: Hampton Press.
  • Torrance, E. P. (1974). Torrance tests of creative thinking. Bensenville, IL: Scholastic Testing Service.
  • Türnüklü, E., Gündoğdu-Alaylı, F & Akkaş, E. N. (2013). Investigation of prospective primary mathematics teachers’ perceptions and images for quadrilaterals, Educational Sciences: Theory & Practice, 13(2).
  • Van Harpen, X. Y., & Sriraman, B. (2013). Creativity and mathematical problem posing: an analysis of high school students' mathematical problem posing in China and the USA. Educational Studies in Mathematics, 82(2), 201-221.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 9. Baskı, Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Tüm Alanlar
Yazarlar

Sefa Dündar

Yayımlanma Tarihi 17 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 34 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Dündar, S. (2015). Matematiksel Yaratıcılığa Yönelik Matematik Öğretmen Adaylarının Görüşlerinin İncelenmesi. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 34(1), 18-34. https://doi.org/10.7822/omuefd.214916